ACTUALITE Aéronautique

ACTUALITE Aéronautique : Suivi et commentaire de l\'actualité aéronautique


Inde : Tejas LCA & moteur

Partagez

Beochien
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Beochien le Sam 14 Fév 2015 - 0:06

Un point sur le Tejas, qui a volé le 17 Janvier, sur AV-Week, aprés 30 ans de développement. !
Des hauts, des bas , des retards, et une version motorisée F414 un jour, because un peu lourd !
La version marine a pas mal souffert aussi, les trains à revoir !

Plus qq lignes qui expliquent un peu l'attitude Indienne vs le Rafale !

Un extrait :

After almost 30 years of design and development, deliveries of India’s indigenous lightweight fighter, the Tejas, to the air force are finally underway. But achieving full operational capability, fielding a naval variant and developing a fully capable Mk. 2 version remain to be done.

In spite of the length of time, handover of the first Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) series-production Tejas—aircraft SP-1—to the Indian air force on Jan. 17 was hailed as an achievement. To accomplish this, the industry had to conquer hurdles related to U.S. sanctions over India’s nuclear testing that interrupted access to key suppliers in the middle of development, resulting in delays and cost increases.


http://aviationweek.com/Tejas?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150213_AW-05_621&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2&elq=~~eloqua..type--emailfield..syntax--recipientid~~&elqCampaignId=~~eloqua..type--campaign..campaignid--0..fieldname--id~~


massemini
Whisky Quebec

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par massemini le Sam 14 Fév 2015 - 10:44

Admin a écrit:

Le Rafale C01, qui arbore une livrée noire suggérant la furtivité, est
significativement différent du démonstrateur Rafale A. La compacité du
moteur M88 par rapport au F404 permet tout d'abord d'alléger le
prototype d'une tonne (8,5 contre 9,5 tonnes pour le Rafale A) en réduisant sa longueur d'un mètre, son envergure de 1,15 mètre et sa surface alaire de 2 m2. Au niveau de l'aérodynamisme, la voilure est elle-même simplifiée, revenant à une aile delta simple prolongée par un apex vers les entrées d'air. L'empennage
est raccourci et sa jonction avec le fuselage est revue, déplaçant
l'entrée d'air auxiliaire du pied de l'empennage vers la verrière.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale#D.C3.A9monstrateur_Rafale_A

;)
Il faut rester prudent avec Wiki:
Aujourd'hui encore les masses à vide des 3 versions sont anciennes et dépassées. Ce n' est pas -1 t par rapport au Rafale A, mais + 0,5 à 1 t selon la version.
Quant au commentaire sur les entrées d' air relativement à la furtivité, c' est inexact.
Fichiers joints
entrée Rafale.jpg
Vous n'avez pas la permission de télécharger les fichiers joints.
(180 Ko) Téléchargé 6 fois

massemini
Whisky Quebec

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par massemini le Jeu 19 Fév 2015 - 9:42

Beochien a écrit:Un point sur le Tejas, qui a volé le 17 Janvier, sur AV-Week, aprés 30 ans de développement. !
Des hauts, des bas , des retards, et une version motorisée F414 un jour, because un peu lourd  !
La version marine a pas mal souffert aussi, les trains à revoir !

Plus qq lignes qui expliquent un peu l'attitude Indienne vs le Rafale !

Un extrait :

After almost 30 years of design and development, deliveries of India’s indigenous lightweight fighter, the Tejas, to the air force are finally underway. But achieving full operational capability, fielding a naval variant and developing a fully capable Mk. 2 version remain to be done.

In spite of the length of time, handover of the first Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) series-production Tejas—aircraft SP-1—to the Indian air force  on Jan. 17 was hailed as an achievement. To accomplish this, the industry had to conquer hurdles related to U.S. sanctions over India’s nuclear testing that interrupted access to key suppliers in the middle of development, resulting in delays and cost increases.


http://aviationweek.com/Tejas?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150213_AW-05_621&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2&elq=~~eloqua..type--emailfield..syntax--recipientid~~&elqCampaignId=~~eloqua..type--campaign..campaignid--0..fieldname--id~~

Une photo de la version marine biplace du Tejas.
Le bord d' attaque à faible flèche de l' aile à l' emplanture bascule vers le haut, pour un effet semblable à celui de l' empennage canard du Rafale en phase d' approche:
Aérofrein + moment cabreur pour pouvoir abaisser les élevons pour plus de portance (et de traînée), avec vitesse d' approche (du PA), inférieure.
Il est vraiment dans la catégorie du Grippen NG par ses taille masse et puissance (moteur US identique).
Fichiers joints
tejasnavy.jpg
Vous n'avez pas la permission de télécharger les fichiers joints.
(93 Ko) Téléchargé 0 fois

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Poncho (Admin) le Lun 1 Juin 2015 - 16:21



_________________
@avia.poncho

Jeannot
Whisky Quebec

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Jeannot le Dim 10 Jan 2016 - 8:57

A Bahrhein le tema du Tejas veut montrer sa supériorité par ra rapport au JF-17....

ndia's home-grown Tejas light combat aircraft (LCA) might never fire a shot in anger at its Pakistani counterpart, the JF-17 Thunder. Yet, the Tejas is already squaring off against the JF-17. When the Indian fighter performs aerobatics at the forthcoming Bahrain International Air Show international aviation experts will directly compare it with the JF-17, which flew at the Paris Air Show in July.

The Tejas team is geared up to impress the experts in its international debut. Business Standard learns that the Aeronautical Development Agency (ADA), which oversees the Tejas' development, has put together a flying routine that "significantly surpasses any aerobatics display the fighter has presented earlier."

"So far, we have always flown with large safety margins in hand. At Bahrain, we will show the spectators what the Tejas can really do, how much energy the fighter has", says an ADA official closely associated with the preparations.

The "Made-for Bahrain" display routine will test the Tejas' limits in vertical climbs, high-speed runs, tight turns and the fighter's slow flying ability.

With the flight-test programme having recently cleared the Tejas for 8G turns (which create stresses on the aircraft that are eight times the force of gravity), the performance at Bahrain will include two 8G turns in front of the display stand. "We do not intend to return to India feeling we could have done more. Aerospace experts will scrutinise every performance, and recordings of these, over succeeding months. We hope to make it worth their while," says the ADA official.

Two Tejas fighters will fly to Bahrain for the air show on January 21-23. These fighters, along with three pilots, are already at an air base in Gujarat, practising their routine in sea level conditions akin to Bahrain. In mid-January, they will fly to Muscat, and then to Bahrain.

Air show performances serve various aims. Some displays are structured to entertain spectators with spectacular, but technically easy, flying. Others emphasise pilots' skills, such as close-flying displays. The Tejas, however, will present a "product demonstration", which showcases for potential customers the performance aspects that make it a good combat aircraft - such as the ability to climb quickly and turn tightly.

"A good 'product demonstration' must translate dry capability statistics into actual flying performance that makes an impact on potential customers", explains a veteran test pilot. As the Tejas has passed performance milestones in a flight-test programme that began in 2001, it has flown and climbed faster and turned tighter, transforming the sedate "flying displays" of the mid-2000s into today's exhilarating aerobatics.

Tejas pilots and ADA officials are confident the fighter will bear the stress of edge-of-the-envelope flying for several weeks. "The Tejas is often criticised for being too heavy. But that also makes it a structurally strong aircraft, with plenty of reserve strength to push the performance envelope," says a veteran Tejas test pilot.

While the Tejas aims to entertain the spectators, and enthuse the aerospace analysts, the primary intention of featuring it at Bahrain is for evaluation by prospective buyers, who study recordings of air show performances.

"Big aerospace corporations like Boeing, Lockheed Martin and Dassault have in-house media teams, which produce high-quality, professional recordings of their aircrafts' performances. ADA is handicapped in this respect", rues an official.

The JF-17 Thunder, which already equips three squadrons of the Pakistan Air Force (PAF), enjoys a lead of several years over the Tejas. Numerous press reports suggest that Sri Lanka has asked to buy the fighter, although Colombo denies this.

The JF-17 has also been more visible internationally. It debuted in 2010 in a static display at the Farnborough Air Show in the UK, and has flown in several air shows, most recently at Paris in July 2015.

However, the fourth-generation Tejas is technologically superior to the third-generation JF-17. Built of composite materials, the Tejas is more manoeuvrable, has better avionics and can carry more fuel and weapons. Eventually, however, customers seek assured production and delivery, and in that the JF-17 is ahead. Pakistan's Kamra factory has already delivered 66 fighters to the PAF, assembled for the most part with Chinese components. Hindustan Aeronautics Ltd has delivered only a single Tejas to the Indian Air Force.

http://www.business-standard.com/article/economy-policy/tejas-team-to-put-best-ever-aerobatics-in-bahrain-116010900628_1.html

Beochien
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Beochien le Dim 10 Jan 2016 - 11:44

Merci Jeannot !

C'est bien, ça progresse ! Enfin 8 G !
Ca ressemble plus à une wish list, pondue par le consortium militaro-industriel Indien ..
Espérons juste qu'ils ne cassent rien à Bahrain, si ils vont faire leurs essais là bas pour l'Airshow !

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Poncho (Admin) le Ven 22 Jan 2016 - 9:48

Le Tejas tirant 8G est là

https://www.youtube.com/watch?v=anXsyLg4ASI&feature=player_detailpage



Pour ceux qui ont le temps de décortiquer


_________________
@avia.poncho

audac
Whisky Quebec

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par audac le Ven 22 Jan 2016 - 10:19

Adapter le Tejas pour opérer d'un porte avion me parait ambitieux.

Beochien
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Beochien le Ven 22 Jan 2016 - 10:37

C'est toujours un Block 1 amélioré qq part, la version 2 reste à venir pour dans qq années, avec le F-414 cette foi !
Qu'ils aient revu qq faiblesses criantes, pour atteindre un niveau de G plus en accord avec un vrai chasseur, c'est bien !

Qu'ils prétendent présenter un chasseur de génération 4 1/2 (Lu qq part) alors qu'ils ont peut être enfin atteint les prestations d'un Mirage / Kfir, ça reste à évaluer !
Maintenant l'attention se porte sur les équipements, radar, cockpit etc , largement à revoir.
Un moteur plus puissant est réclamé, c'est un signe d'embonpoint qq part ...ça ne se voit pas, lège et en démo ...

Mais bon, il faut voir les clients potentiels à l'export, à ce niveau, n'importe quoi peut passer pour une vérité, si c'est moitié moins cher, et suffisant pour le client !

Comparé à tout bout de champ, au JF-17, présent aussi à Dubaï, c'est bien !
Juste noter que ce chasseur, de conception Chinoise, et fabriqué au Pakistan, est opérationnel au PAK, mais pas ou plus en Chine ... marrant !

Peut être un jour , qq chose à faire pour Dassault, côté "Monomoteur" quand ils en auront fini avec leur guerre de marchands de tapis locale ...
Hollande devrait arranger tout ça! Wink


Dernière édition par Beochien le Ven 22 Jan 2016 - 11:18, édité 1 fois

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Poncho (Admin) le Ven 22 Jan 2016 - 11:01

LE JF-17 n'était pas à Bahrein il me semble ?


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Beochien le Ven 22 Jan 2016 - 11:07

Ils le commentent côte à côte sur le Tarmac, j'ai vu passer ça !
Sais pas ce que ça vaut ...et je ne sais pas s'il a volé en démo !

http://thediplomat.com/2016/01/jf-17-vs-hal-tejas-new-competitors-on-the-military-block/

In fact, at the Bahrain air show both the Tejas and the JF-17 are quite literally going to be pitted against each other, as they share parking space on the flight line tarmac right next to each other.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Poncho (Admin) le Mer 16 Mar 2016 - 10:31

Bonjour,

http://www.oneindia.com/india/india-double-production-lca-tejas-2041815.html

Augmentation de cadence ?
Pas bien clair si c'est ce qui était prévu pour la montée en cadence ou bien si c'est en complément


_________________
@avia.poncho

Contenu sponsorisé

Re: Inde : Tejas LCA & moteur

Message par Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 2:03


    La date/heure actuelle est Sam 10 Déc 2016 - 2:03