ACTUALITE Aéronautique

ACTUALITE Aéronautique : Suivi et commentaire de l\'actualité aéronautique


A319/A320/A321 NEO Partie 1

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Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Mer 19 Mai 2010 - 16:46

34 / Mois, ben si c'est pour livrer au plus vite, c'est pas bête .... moins de remotorisations à discuter sur les bras ...

art_way
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par art_way le Mer 19 Mai 2010 - 17:00

Et surtout faire rentrer de l'argent dans les caisses, car c'est bien le 737 qui est le plus rentable pour Boeing

jullienaline
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par jullienaline le Mer 19 Mai 2010 - 17:08

Salut à tous,

Et les slides de Bombardier valent aussi leur pesant de cacahuètes !



Amicalement

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Poncho (Admin) le Mer 19 Mai 2010 - 17:18

Elles permettent sourtout de voir que la famille A320 a un petit désavantage à l'heure actuel semble t'il sur la famille 737 ? non ?


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Mer 19 Mai 2010 - 17:28

Oui à peu prés les winglets ... ou peut être moins, ya pas d'échelle facile à lire !
Mais plus de place aux coudes et de vrais containers ...


Dernière édition par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 16:26, édité 1 fois

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 16:23

Bonjour !


Le tout et son contraire ....

Suite à l'analyse de Morgan-Stanley (Confidentielle-clients semble t'il ) C . Anselmo l'interprète presque à 180° de Scott Hamilton de Leham vu hier ! Page 3 !
http://leehamnews.wordpress.com/2010/05/19/re-engine-new-or-do-nothing/#more-2995
On n'est pas couché !

Noter quand même, pour Aboulafia, ce seraient 1000 avions lâchés, vers Airbus...

Perso j'en vois 2000!
Dans le cas d'un nouvel avion chez Boeing, et rien de fait côté remotorisation du 737
...

Le schéma 2017-18, tenant difficilement, côté délais, ramp up et livraisons à 30 par mois !
Et ce serait une 1/2 NG ! avec les mêmes moteurs pratiquement que ceux proposés pour les re-motorisations !
Et au passage, Boeing ouvrirait en grand la porte à Airbus pour river le clou 4-5 ans plus tard !

L'auteur réfère aussi à Aboulafia qui voit lui une remotorisation de Boeing ...
A boire et à manger pour chaque thèse ...

Mon point de vue reste le même ....
Le 737 ne couperas pas à une re-motorisation, ad minimum, juste le LeapX type entonnoir, comme le GEnx2, peut être, le train AV seulement, et qq tweaks aero pas trop chers !
Et il sera 5-6 % de SFC derrière le remotorisé et Scarkletisé A320 !
Ils compenseront par de bonnes remises pour ne pas être largués par leurs clients traditionnels !
On a vu la même manoeuvre, entre le 330 et le 787 .... avec de bonnes remises, sur un avion amorti, ben on continue à vendre !

Et si Boeing lâche 12 milliards de $ pour se lancer trop vite dans une 1/2 NG ..... Avant d'avoir totalement convaincu avec le 787, et probablement sur une même technique, pour gagner du temps ... pas forcément la meilleure pour 2020 et aprés !
Et le moindre pépin généralisé sur les structures du 787, en clientèle par exemple (c'est un risque, pas négligeable) peut être simplement ... disons catastrophique !
En 2020, un A320 dernière génération, équipé de GTF vitaminés sera à -20 % de SFC pour le moteur , plus 4-5 % pour l'aero, winglets et gains de poids..!
On verra, et bon courage !

Mais, à part les prises de commandes, bien sympathiques, gare aussi au trou de 4-5 ans avant la fin du ramp-up, et pouvoir facturer décemment ... ça peut faire trés mal !

---------------- L'article de Aviation Week du 20-5 ----------------

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/avd/2010/05/20/02.xml&headline=Analyst:%20Boeing%20Will%20Opt%20For%20New%20Narrowbody&channel=comm

By Joseph C. Anselmo

A Wall Street analyst predicts Boeing will up the ante in the race to build a better passenger jet by launching development of new aircraft to replace its 737 narrowbody.

Morgan Stanley’s Heidi Wood says she expects the company will spend as much as $13 billion to develop the new jet instead of a less costly but inferior move to outfit the existing 737 with next-generation engines. The all-new aircraft — possibly twin-aisled to allow faster loading of passengers — could be ready to enter service by 2017 or 2018, Wood says in a May 19 note to her clients.

Boeing and Airbus have been looking at ways to improve their respective narrowbodies — the 737 and the A320 — to keep them competitive with Bombardier’s new CSeries jet and aircraft being developed by new competitors in China and Russia and possibly Brazil. Airbus is widely expected to re-engine the A320, with first deliveries in 2015, though company leaders said last week that a decision would be delayed from summer to year-end to give them more time to consider options.

Even if Boeing followed suit by re-engining the 737, that aircraft, which already has been refreshed three times since its inception in 1967, might be 8-10% less fuel-efficient than a revamped A320, Wood argues. “We think Boeing is prudent to be pre-emptive with an all-new airplane,” she says. “Southwest has been agitating for a new 737 replacement for years and would be among the first launch customers.”

Wood’s prediction lines up with the views of some airlines and leasing companies, which question whether re-engining the 737 and A320 could deliver enough of an efficiency gain to compete with the CSeries. The Bombardier aircraft, which is scheduled to enter service in 2013, is designed to provide up to a 20% fuel burn advantage by combining a next-generation Pratt & Whitney Geared Turbofan engine with advanced structures and systems. And as Boeing heads toward the finish line in development of its 787, research funds and engineering talent will be freed up.

But Teal Group analyst Richard Aboulafia is skeptical of the idea of an all-new replacement for the 737 and predicts Boeing ultimately will move forward with re-engining. He says Boeing could not bring an all-new airplane to service until at least two years after a re-engined A320 arrived, essentially ceding 1,000 narrowbody deliveries to Airbus. He also believes the timing would be premature because next-generation technologies that could truly make a new aircraft a game changer would not yet be ready.

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 17:06

Bonjour !

Sur Tweeter .... Albaugh maintient l'ambiguité !

Albaugh on 737: “People who don’t have 737 would like us to do new airplane. The people who have 737 would like us to do reengine”
et
Albaugh: above 130 seats “We’re going to defend that marketplace with an airplane that’s more efficient than the competitors."


Dernière édition par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 17:38, édité 1 fois

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Poncho (Admin) le Jeu 20 Mai 2010 - 17:12

Ce qui conduit à faire les 2................


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 17:43

Bonjour

et Aussi de twitter !

Albaugh on poss doing no 737 RE or new airplane: “I think you only do nothing if other people don’t do anything”

Ce qui voudrait dire, j'y vais si Airbus y va .. c'est pas musique en tête

Bon, c'est du twitt, pas beaucoup de contexte !

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 20 Mai 2010 - 18:23

Bonjour !

Je rajoute, la compil du Seattle PI ... twitter style aussi, ils n'y sont pas !

Assez proche !

Bon en lisant un peu entre les lignes, côté re-motorisations, c'est :
Si Airbus y va, on y va !

Mais ... pas trop envie !

----------------------- Seattle PI petit extrait ----------------------

http://blog.seattlepi.com/aerospace/

737: "We want to be the company that obsoletes what we're doing today"

Talking to customers, engine companies.

"Despite what you might heard or read, we have not made a decision. … Whatever we do, it's not going to be our decision. It's going to be a decision we make in conjunction with the customers we have."

----------------------

Duopoly: "Those days are almost behind us. In the future we're going to have five or six different competitors."
-----------------------
The market for jets with fewer than 130 seats is "not large" and Boeing has no plans to go there. For 130 seats at up: "We're going to defend that marketplace with an airplane that's more efficient than the competitors'."

If Boeing and Airbus don't ramp up single-aisle production, "We're going to drive some of our existing customers to buy those new airplanes." (from Canada, Brazil, China, Russia.)

On possibly not re-engining or replacing 737: "I think you only do nothing if other people don't do anything."

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 10 Juin 2010 - 10:36

Bonjour !

Rien de nouveau !
Mais quand c'est le patron qui pose le problème !
Pour moi, cela signifie qu'il y a des décisions à maturité !
Bien, il parle du A320, Louis Gallois, et ce n'est pas forcément l'avis de McNerney !
En gros pour un NG de 737, vers 2018 +, 3-5 points de mieux que les A320, ca ne va pas les mener bien loin !
C'est d'ailleurs ce que donnerait un A330 remotorisé Genx ou RR XWB versus le 787 !
Mais chuuuut ! Ca pourrait énerver tout le monde ....

----------------Un nième résumé des déclarations de LG à l'ILA --------
Extrait de Reuters !

http://www.reuters.com/article/idUSLDE6580YQ20100609

* On re-engining the A320 versus a new 737-style airplane from Boeing Co. (BA.N):

"To launch a new airplane which could be better, significantly better, than the re-engined A320 you need a new technology for engines. You need perhaps open rotor engines. If not, a new airplane compared to the A320 re-engine could get perhaps 3-5 percent. It's not enouygh to justify a new airplane. If you want to get 15-20 percent better than a re-engined A320 you need to have a new concept of engine."

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Jeu 10 Juin 2010 - 10:52

Bonjour ...

Tomas Enders tâte le terrain EU pour le A3XX !

Et les Gvt Européens répondent à Tomas Enders, concernant d'éventuels crédits de dvlpt pour le successeur du A320 !
En gros déme...dez vous en interne et en EU, pour le moment !

Le A350 d'abord, je suppose, et avec le A400M ca doit suffire pour la décennie !

--------------- Aviation Week Extrait --------------------

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=comm&id=news/avd/2010/06/09/03.xml&headline=Airbus%20Ministers%20Aim%20For%20Aid%20Talks

According to Hinze, Airbus CEO Thomas Enders briefed the ministers about the company’s plans to re-engine the A320 family and the more far-reaching efforts to develop an A320 successor, the A30X program. The ministers stressed that they expect Airbus to focus research, development and production of the A30X on its European plants. Enders told the ministers that the aircraft would come in 2025 or later.

JPRS

jullienaline
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par jullienaline le Lun 14 Juin 2010 - 15:47

Bonjour à tous,
Merci Beochien,

Je viens de voir cette nouvelle sur Bloomberg :
Pas de lancement du replaçant de l'A320 avant 2025-2027 selon John Leahy.
Un des arguments est que les ressources en ingénieurs sont bien mobilisées pour, enfin, sortir l'A380 et l'A400M de l'ornière et de tout mettre en oeuvre pour que l'A350 se fasse dans les délais impartis.

Airbus Delays Debut of A320-Successor Until 2027


Airbus SAS may need until 2027 to introduce an all-new single-aisle plane because new materials and engine technologies won’t be ready before then.

The Toulouse-based planemaker is studying whether it has engineering resources to commit to offering existing models with new engines to help airlines cut fuel costs. The time needed to perfect the next generation of turbines means a new plane for short- and medium-haul routes may be delayed as many as three years, Chief Operating Officer John Leahy said in an interview.
“The real game-changing technologies in airframes, systems and engines will come around 2025, 2027,” Leahy said in an interview at the Berlin Air Show. A replacement for the A320 before then “doesn’t make any sense, because the technology’s not there.”
Single aisle passenger jets are the workhorses of low-cost airline fleets, and are widely used by carriers. Both Airbus and U.S. rival Boeing Co. had initially considered introducing successors to the A320 and 737 series by 2018. Airbus later moved the target to 2024.
Global airlines flying both jets are keen to see manufacturers bring out new planes with advanced engines that provide savings on fuel, airlines’ No. 1 cost. Fuel prices of about $75 a barrel make the need less critical, yet airlines want to prepare for higher prices later on.
Decision Time
For now, both manufacturers have been looking at whether to offer their existing planes with new engines that would at least increase fuel-efficiency by some 15 percent. Both are promising decisions by yearend.
Boeing on June 3 said the timetable for developing a new narrow-body jet is the “No. 1 thing” in the planemaker’s decision on whether to offer other engines for its best-selling 737 airliner.

While Airbus and Boeing single-aisle models dominate the commercial aerospace market today, they are facing the prospect of that duopoly disappearing as they face threats from smaller rivals including Bombardier Inc. and China’s state-owned company, Comac. Bombardier’s CSeries and Comac’s C919 would offer engines that may boost fuel efficiency 15 percent.
Between them, Boeing and Airbus have a backlog of 4,500 narrow-body jets.
Second Choice

Leahy also said he’d be willing to have use Pratt & Whitney’s geared turbofan engine on potential upgrades to the A320 model should the United Technologies Corp. unit fail to agree with Rolls-Royce Group Plc on offering the engine through their International Aero Engines venture. Leahy in January had said he wanted to work with IAE, not individually with Pratt.
“It’s an acceptable solution for a second engine albeit not an ideal solution,” Leahy said today. “Ideal would be to do it through IAE.”
Airbus’s current A320s offer the choice of IAE engines or engines built by CFM Intl., a joint venture between General Electric Co. and Safran SA of France. Leahy said CFM would also offer a newer engine for the more fuel-efficient upgrade, which Airbus is calling the A320 Neo.
A decision hasn’t yet been made to move forward, however, and may not come till late in the year. The board of Airbus parent European Aeronautic, Defence & Space Co. must sign off on any move involving new engines.
Plate Full
“We’re looking at our resources,” Leahy said. “We’ve got a lot on our plate and we want to make sure we manage the risk correctly and the business case is very strong before doing the re-engining.”
Airbus is about three years late in delivering its superjumbo A380 models and has already used up much of its six- month ”buffer” on the widebody A350, now scheduled for entry into service in 2013. Leahy said Airbus couldn’t afford to disappoint airlines.
“We have to make sure we have got the right engineers in the right place so we don’t go with great fanfare and announce a program and then a year later have to say, ‘oops, we ran out of engineering resources,” the executive said.
The costs of fitting new engines to existing planes will be “about 1 billion euros” ($1.2 billion), he said, some of which would be paid by engine makers. He declined to say how much more the planes with new engines would cost than existing models. Price-savings from lower fuel costs would be split between airlines buying the planes and Airbus and engine makers, in the form of higher sticker prices, according to Leahy.
http://preview.bloomberg.com/news/2010-06-10/airbus-delays-debut-of-a320-successor-jet-further-until-as-late-as-2027.html


Amicalement


_________________
Jullienaline

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Lun 14 Juin 2010 - 15:58

Bonjour

Merci Julienaline !

Je l'avais vu ... et perdu ...

C'était pour cette phrase qui m'a interpellé !

The costs of fitting new engines to existing planes will be “about 1 billion euros” ($1.2 billion), he said, some of which would be paid by engine makers. He declined to say how much more the planes with new engines would cost than existing models. Price-savings from lower fuel costs would be split between airlines buying the planes and Airbus and engine makers, in the form of higher sticker prices, according to Leahy.

C'est clair les avions, seront plus chers en NEO ! Bien sûr!
Les motoristes vendront plus cher, normal!

Mais les motoristes payeront une part du développement!
C'est juste!
La nacelle peut être ???
Celà pourrait côuter prés de la moitié en vraie NG, avec les essais, réverses électriques, nouveau pylone , fadec déporté etc !

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Dim 18 Juil 2010 - 8:38

Bonjour !

L'interprétation du WSJ, concernant les propos de de Louis Gallois et John Leahy ... un peu plus nuancés par Daniel Michels, évidemment plus proche de la bourse US !
A lire pour comparer !
La disponibilité de l'engineering Airbus, est au coeur du débat, on les comprends !

------------------ L'article du WSJ ---------------

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704201604575374180536884598.html


By DANIEL MICHAELS

LONDON—Contrary to earlier suggestions, Airbus won't announce a decision on whether it will offer new engines on its popular single-aisle jetliners at the Farnborough Air Show, said Louis Gallois, chief executive of Airbus parent European Aeronautic Defence & Space Co.

Airbus and rival Boeing Co. are both studying whether to put more modern jet engines on their most popular short-range models. The duo are under pressure from rivals in Canada, Japan, Russia and China, which are developing entirely new short-range planes.

While not direct competitors to Boeing's 737 models or the Airbus A320 family, the upstarts threaten to eat into their lucrative market. As a result, Airbus and Boeing have been studying how they could put more advanced engines their current-model planes, and whether such a change would make business sense.

Airbus has recently begun discussing a "New Engine Option," or NEO, version of its A320 family, but hasn't finalized designs or officially begun selling it. Many people in the aviation industry had expected Airbus to announce its decision at this week's airshow.

Airbus Chief Operating Officer John Leahy told a news conference Saturday that a decision is likely by the end of the year. "Will we do it? I'd like to believe we will," he said.

Among concerns Airbus and Boeing both faces are the cost of changing the products, the impact on sales of current versions and how many engineers would be needed to handle design work.

"We have to be sure we have the right business model," Mr. Gallois said in an interview. "Engineering resources is clearly one of the main issues for us," he added.

Airbus has faced costly problems in recent years with new programs, including the A380 superjumbo and the A400M military transport plane. Mr. Gallois said the challenge is to ensure Airbus has both a sufficient number of engineers overall and having "the right people for specific tasks."

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Dim 18 Juil 2010 - 9:36

Bonjour !

Vu sur Anews !
Quote Jeannot !

Un article de AviationWeek !
Concernant les remotorisations du A320 !
Avec enfin qq éléments nouveaux !

1/ Le diamètre du Fan qui passe à 81 inch avec 2 By pass , 9 (Leap-X), et 12 (P&W GTF) difficile de croire que le diamètre sera le même avec des tx de dilution si différents ? A suivre !

2/ 1,5 tonnes de pénalités par avion, enfin des chiffres, entre moteurs et renforts de l'aile !
- Noter que, si les clients auront le choix pour les "Anciens moteurs", il prendront l'augmentation du poids de l'aile dans la vue, il n'y aura plus d'options de ce côté !

3/ IAE et RR même pas mentionnés (Pour l'instant)

4/ Aucune mention d'un effort pour alléger l'avion par ailleurs, c'était attendu !
Pas le temps, ni l'argent, ni les ingés en ce moment ... faudra faire avec !

------------------ Extrait d'AviationWeek -------------

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=comm&id=news/awx/2010/07/17/awx_07_17_2010_p0-241916.xml&headline=Airbus%20To%20Finalize%20A320%20Reengining%20Questions

The aircraft would be offered with a choice of Pratt & Whitney geared turbofans or CFM International Leap-X engines; talks to finalize the business agreements with the two are underway.

Airlines could also opt to retain the existing engine offering, but then would be flying with extra weight since the wingbox and wing will need strengthening for the higher weight engines. Total aircraft weight would increase 1.5 metric tons.

The engine fan will increase to 81 inches from 64 inches, with the bypass ratio increasing to 9-12:1 from 5:1. The larger fan will lead to lower noise.

Airbus is promising a 15% fuel burn advantage from the new offering over existing narrowbodies (which includes fuel burn gains from the winglet upgrade already in development).

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Dim 18 Juil 2010 - 10:58

Bonjour !

Ré-Engine or not Re-Engine !

Une compil Flght Global, rien de nouveau !
Bien aimé les dernières lignes ... de Randy !

http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/18/344545/customers-will-lead-re-engining-decision-airbus-and-boeing.html

"We're looking for our customers to lead us in that decision," he says. "Some airlines are saying a 15% improvement in fuel burn is a no-brainer, and at the other end of the scale are leasing companies who [want] nothing to change - ever."

Pour les lessors évidemment si aprés avoir amorti leurs avions en moins de 10 ans, probablement, ils pouvaient encore les faire durer 30 ans de plus ...
A les écouter, l'idéal serait de voler encore en B777 et en Caravelle ! Shocked
Bon, les re- nouveaux venus comme SUH et les nouveaux Lessors, ne sont peut être plus d'accord ! Razz

JPRS

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par aeroduO5 le Dim 18 Juil 2010 - 15:29

Pour moi ce sera re-engine pour Airbus avec une annonce à la fin de l'année. Elle concernera l'A 319, l'A 320 et l'A 321 avec un moteur plus gros pour avoir moins de bruit mais timing loitain avec comme excuse les technologies non disponibles et comme vrai raison l'engorgement des bureaux d'études.
Pour le 737 ça ne passera pas sous l'aile donc il faudra autre chose. Peut-être nouveau mono-couloir un poil plus large (pourquoi pas comme les Russes) peut-être aves fuselage en composite.
Mais ça va prendre du temps donc il faudra tenir jusque là.

Voilà mes pistes.

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Dim 18 Juil 2010 - 15:51

Pour Airbus ... c'est 2015-2016 ou rien ... ou un nouvel avion comme le pense Boeing !
Aprés, ils auront un nouveau remplaçant du 737 en face, pouvant sortir en série pour 2019 !
Et un nouvel avion A3XX à lancer de toute façon, vers 2014-15 pour EIS 2021 peut être, pour contrer Boeing, même shéma que pour les 787-350 !

Donc il leur faut 4-6 ans de production tranquille d' assurée (2000 Avions) !

Et pas si tranquille, non plus, Boeing peut trés bien remotoriser aussi (Ca c'est mon paris et celui de JL) autour du LeapX (C'est pas si facile avec le GTF)
Cela pour 1,5-2,5 milliards de $, c'est tout, suivant leurs options (Train à relever principalement, pylone, nacelle et qq tweaks et renforts sur l'aile) !

Débat garant jusqu'à l' Automne !

JPRS

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par aeroduO5 le Dim 18 Juil 2010 - 17:58

Je ne sais pas si une remotorisation du 737 est faisable.Il faudrait des jambes de train pluis longues. Or si on touche à la longueur on touche aux cases de train et alors il faut toucher à l'aile.
Ca fait vite de grosses modifs d'où la solution d'un nouvel avion un peu plus large pour 2016 avec un positionnement 160-200 places.
Ca veut aussi dire un lancement cette année.
Je pense que ça chauffe déjà dans les bureaux d'études de Boeing

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Dim 18 Juil 2010 - 18:07

C'est pour celà qu'ils risquent d'en prendre pour 2 milliards + de $ les Boeing, contre 1 pour Airbus ...

Pour les LeapX, peut être un train extensible et repliable en longueur au rentrer, des vérins allongeant la course, seulement après la sortie du train, c'est compliqué mais ça marche !
Plus une bonne remontée du nez !

2016, aucune chance pour un avion neuf et "moderne" en EIS!
Même bien juste pour 1 premier vol .... et au moins 2 modèles !
Disons EIS 2017-2018, plus 1 an de retard, plus un an de ramp up de production ... pour atteindre 30 / mois ... avec 2 modèles pour commencer .....
Quand je parle d'un trou de 2000 avions ... si Boeing y va direct, sans re-motoriser,il y est bien, peut être plus !

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Lun 19 Juil 2010 - 20:29

Re Engine or not ??

Le Débat continue !

Un article de plus avec les mêmes arguments, Joseph Anselmo de AV Week, pense que Boeing n'ira pas ...;

Bon ça sort tous les jours, ce même type d'article, dernière version ... de Farnborough !

---------- Le lien, Aviation Week, juste à lire ------------------

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/awx/2010/07/19/awx_07_19_2010_p0-241966.xml&headline=To%20Reengine%20...%20Or%20Not&channel=comm

JPRS

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Poncho (Admin) le Mar 20 Juil 2010 - 9:53

Bonjour

En attendant le feu vert sur la remotorisation... (ça me fait un peu peur que PW tortille du nez sur la maintenance avec Quatar d'ailleurs)

Une vue sur le futur... sans open rotor

http://www.flightglobal.com/blogs/airline-business/2010/07/farn10-airbus-unveils-concept.html



Airbus has revealed images it describes as "more than a flight of pure fantasy" of a concept plane.

"The images released today illustrate what air transport could look like in 2050 - even 2030 if advancements in existing technologies continue apace," says Airbus.
"Airbus experts in aircraft materials, aerodynamics, cabins and engines came up with the design which is an 'engineer's dream' to meet the expectations of the passengers of the future.

"Ultra long and slim wings, semi-embedded engines, a U-shaped tail and light-weight 'intelligent' body all feature to further improve environmental performance or 'eco-efficiency'. The result: lower fuel burn, a significant cut in emissions, less noise and greater comfort."



Une réinterprétation du sonic cruiser ?


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@avia.poncho

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par aeroduO5 le Mar 20 Juil 2010 - 11:16

Bonjour

On peut voir que les réacteurs sont très intégrés pour réduire leur résistance à l'avancement.

Il y a sur ce concept des idées qui seront un jour appliquées:
- l'intégration des réacteurs dans la voilure
- le fuselage effilé avec une largeur variable mais sans aller jusqu'à l'aile volante car il y a les contraintes de pressurisation
- la voilure fine avec une envergure importante
- les empennages

C'est un peu comme en automobile, on dévoile un futur modèle avec un concept-car qui montre certains éléments du design.
Bon là on parle de futur plutôt lointain.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Poncho (Admin) le Mar 20 Juil 2010 - 11:20

La section non constante, c'est un peu la lutte entre la constellation et les DC6-7...


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Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Mar 20 Juil 2010 - 20:13

Bonsoir

Ce soir sur mes alertes ...
F Brégier à fait le point sur la re-motorisation !

Ce n'est pas si, mais quand ... visiblement !
Car dire, "Si cette option était choisie" et dire que la prochaine NG sérieuse, c'est 2025 ... ben c'est faire la question et la réponse, la concurrence ayant elle déjà choisi de ne pas s'arrêter pour attendre A et B !

Et c'est pour .... 2015 !
Et ça me plaît bien !
Pas étonnant que RR soit out !
Même à travers IAE il n'y aura pas le temps vu que rien n'est avancé !
Et un V2500 re-vitaminé (A la Sévrien) vers les 6-7 % personne n'en voudra !

Et dommage qu'ils ne prévoient pas Airbus (??) une petite couche d' AlLi pendant qu'ils y sont !! peut être pas assez d'ingés dispo, dommage !

---------------- Extrait de Romandie . com --------------

http://www.romandie.com/ats/news/100720133226.yipjzn3o.asp

A320 remotorisé: Airbus ne veut pas prendre de risque financier inconsidéré

FARNBOROUGH (Royaume-Uni) - Le constructeur européen Airbus, qui réfléchit à la remotorisation ou au remplacement de son avion vedette l'A320 pour faire face à la concurrence à venir, notamment chinoise, ne prendra pas de risque financier inconsidéré, a averti un de ses dirigeants.

"La décision sur le changement de moteur n'est pas une course à l'annonce (avec Boeing, ndlr). Cela provient du constat que les compagnies trouvent que l'A320 est un superbe avion --c'est véritablement le haut de gamme de sa catégorie-- et que basculer sur un tout nouvel avion nécessiterait un très gros développement de l'ordre de 10 milliards d'euros", a déclaré à l'AFP Fabrice Brégier, numéro deux d'Airbus.

Airbus envisageait initialement de dévoiler sa décision sur une éventuelle remotorisation au salon de Farnborough qui se déroule cette semaine, mais l'a finalement repoussée au début de l'automne, à fin septembre ou octobre. Boeing étudie cette option également pour son B737.

"En décidant cette année, on est cohérent avec l'arrivée des nouveaux moteurs. (...) On n'a pas besoin de se précipiter, on ne veut pas prendre de risque, la période où Airbus pouvait prendre des risques parfois inconsidérés est derrière nous", a ajouté M. Brégier.

Il a souligné que les équipes d'Airbus étudiaient "très sérieusement l'intégration de nouveaux moteurs" qui permettraient d'économiser 15% de consommation de kérosène.

Si cette option était choisie, la livraison des premiers appareils dotés de nouveaux moteurs interviendrait en 2015, a-t-il précisé. Il a rappelé que les nouvelles technologies pour développer un éventuel successeur à l'A320 ne seraient, elles, disponibles qu'en 2025.

JPRS

Beochien
Whisky Charlie

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par Beochien le Mar 20 Juil 2010 - 21:07

Bonsoir

John Leahy met sa "Pression" perso !
Et il a raison !
Il est en première ligne ! :épée:

--------------Extrait D'une publication du Nouvel Obs --------------

http://tempsreel.nouvelobs.com/actualite/economie/20100720.REU4646/airbus-pourrait-finir-l-exercice-avec-pres-de-400-commande.html

FARNBOROUGH, Grande-Bretagne (Reuters) - Airbus va dépasser facilement son objectif de commandes en 2010 et pourrait placer jusqu'à 400 commandes contre 300 prévu initialement, a déclaré mardi John Leahy, le directeur commercial du constructeur.

Le dirigeant a souligné sur la chaine de télévision Reuters Insider que la principale division du groupe EADS avait placé 182 commandes depuis le début du salon aéronautique de Farnborough, qui se tient jusqu'au 25 juillet dans le sud de Londres, et que le nombre de commandes pourrait atteindre 200 d'ici à la fin de la manifestation.

-------------

Le dirigeant a ajouté qu'Airbus ne pouvait pas attendre la fin de l'année pour arbitrer sur une éventuelle remotorisation des avions monocouloirs A320.
colere


JPRS

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

Message par aeroduO5 le Mar 20 Juil 2010 - 21:41

S'il veut des livraisons en 2015 il faut se bouger de prendre la décision même si on ne fait pas d'annonce.
Je crois que ça va remuer à Toulouse et à Hambourg.
Je veux pas faire l'oiseau de mauvais augure mais pour moi ce sera plutôt 2016 le temps que les moteurs soient prêts.
Si ça continue c'est Airbus qui va mettre la pressioin sur les motoristes après s'être fait titiller par eux pour avancer.

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Re: A319/A320/A321 NEO Partie 1

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