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    Allison T56 ou 501-D13

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    Message par Poncho (Admin) Jeu 10 Juin 2010 - 16:40

    Bonjour à tous un petit sujet sur ce turboprop qui fut omni présent (Electra, Orion, Hercule...)

    Il est depuis rentré dans le Giron de RR

    Le lien Wiki

    http://en.wikipedia.org/wiki/Allison_T56

    http://www.rolls-royce.com/defence/products/transporters/t56.jsp

    C'est un simple arbre

    14 étages de compression et 4 étages de turbine.

    Il a début à 3750 eshp sur l'Electra pour finir à 5250 eshp pour les version les plus récentes.

    L'intéret de ce fil est ailleurs...

    Sur la version 501 de l'electra le bilan énergetique du moteur est le suivant (petit schéma à suivre en début de semaine prochaine)


    Efficacité :
    83% à la compression
    98% à la combustion
    85% à l'expansion côté turbine

    Bilan puissance
    9630 Hp récupérés sur les 4 étages de turbine
    6130 Hp absorbé par le compresseur
    40 HP absorbé par le réducteur (sacré rendement hein > 99%!)
    3460 HP transmis à l'hélice
    290 eHP provenant de la poussée résiduelle des échappements

    Bilan poussée
    les 3460 HP de l'hélice produisent 8000 lb de poussée (quelles conditions ? on va dire ISA SL... comment est-ce que ça varie avec l'altitude ?)
    les 290 HP de la poussée résiduelle des échappements correspondent à 726 Lb de poussée

    Conclusion
    1 HP (qui n'est pas égal à 1 ch...) correspond environ à 2.2 - 2.5 lb de poussée...
    D'où l'approximation pas trop fausse de 1 ch = 1kgp (C.F. fils sur le Tu114 et le NK12 également)

    Voilà voilà

    Pour commencer

    On peut faire des parallèles avec le GTF Wink


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    Message par Poncho (Admin) Mar 12 Oct 2010 - 14:36

    On continue
    Le T56 évolue encore, je reprends une vieille nouvelle.



    http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/FUEL081409.xml&headline=Rolls-Royce Reveals T56 Upgrade Plan&channel=defense

    Voilà qui devrait intéresser du monde !

    12% d'économie de carburant. une augmentation de la fiabilité (+30% de durée de vie).

    Début des tests (à poste fixe) en septembre 2009 avec test en vol en S1 2011 (banc d'essai volant à définir).

    Il s'agit de la version 3.5 basée sur la version 3 employée sur les C130H.

    La version 3.5 reprend des éléments du T56 monté sur les E2D

    Ce programme pourrait être étendu aux motorisation des P3 Orions.

    La base installée est de 7500 T56, dont 2000 sont concernés à court terme par cette amélioration.


    Bonne journée




    Rolls-Royce is preparing to test an upgraded version of its venerable T56 turboprop to boost performance of the Lockheed Martin C-130, as well as cut fuel consumption by up to 12%.

    Launched in response to U.S. government calls for reduced dependence on foreign oil, the upgrade is aimed at the C-130H’s T56-15 Series 3, and is also expected to result in improved availability and reliability. “It will save the U.S. Air Force around $80 million per year in fuel costs,” says Dennis Jarvi, president of Rolls-Royce Defense North America.

    The first modified T56, dubbed the 3.5 engine enhancement program, will start tests at Rolls’s Indianapolis site in September.

    “We are in discussions with the Air Force and Air National Guard to define flight-test parameters and requirements for testing,” says Jarvi, who adds that the “current plan is to perform flight tests in the first half of 2011 at Edwards AFB, Calif.”

    The Air Force has loaned Rolls four T56 Series 3 engines for modification and testing. Flight trials and in-service modifications must be performed on a shipset basis, according to the company. “This is due to concerns about potential asymmetric-thrust issues as well as the risk that Series 3 and 3.5 configuration engines installed on the aircraft in combination might cause confusion in the cockpit as a result of turbine inlet temperature and fuel-flow gauge reading mismatch,” it says.

    The improvement package updates the compressor inlet housing with the better flow of the Series 4 T56-427A version developed for the Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye, as well as compressor-wheel knife seals derived from the same variant. The upgrade also includes remanufactured compressor blades, single-crystal first-stage high-pressure turbine blades, and aerodynamically redesigned blades and vanes throughout the low-pressure turbine.

    The turbine upgrade is designed to increase component life by around 30%, and “is derived from proven technologies used on existing powerplants, including the [Rolls-Royce] AE engine,” says Jarvi. The large leap in fuel-burn improvement is expected because, as Jarvi concedes, the original Allison-developed T56 is “relatively old technology.”

    Due to the requirement to install so many changes to the compressor, Rolls is planning for the 3.5 upgrade to be performed during depot-level maintenance rather than during intermediate servicing. The kits, which will also be available for international C-130 users beginning in September 2011, are expected to increase the range of the C-130H with a 20,000-lb. payload to more than 3,180 naut. mi., from 2,845 naut. mi., compared with a standard Series 3-powered aircraft under identical conditions.

    The market potential is estimated to be around 2,000 engines for the C-130, though overall numbers could grow if a potential adaptation of the kit is developed for the T56-14 version that powers the P-3 maritime patrol aircraft.

    The modification to the inlet module would be “notionally about six months after the T56-15s [C-130 variant] are made available, or in March 2012,” Jarvi says. Although the Boeing P-8A is in development as the long-term replacement for the P-3C, Rolls officials say the market remains viable for both potential U.S. Navy upgrades as well as international programs. The company reports 7,500 T56 engines are now in service around the world, powering about 1,325 C-130s, 415 P-3s, 37 C-2s and 108 E-2Cs.

    In May, Rolls delivered the first production T56-427A for the E-2D program, which is targeted to be a 75-strong fleet, requiring 150 engines plus spares.




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    Message par Beochien Mar 12 Oct 2010 - 14:59

    Merci Poncho !

    Comme quoi RR est très fier et capable de quasi refaire tout un moteur quand ça l'arrange ... pour 12%, combien réel au fait 6-8% peut être ??
    Et faire la leçon contre les motorisations, quand le contexte ne lui est pas favorable !
    Joli footage de gueule Allison T56 ou 501-D13 792682 !
    Tiens une retombée de l'ISAT ... Comique ! Alors que tout les EU et autres vont se prendre des taxes carbone à n'en plus finir dans qq années, il est urgent d'attendre que RR soit prêt Allison T56 ou 501-D13 7739 !
    http://www.ubmaviationnews.com/News/Today-s-News/Fleet/Rolls-Royce-defends-disinterest-in-re-engining

    JPRS
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    Message par Poncho (Admin) Mar 12 Oct 2010 - 15:24

    Salut Beochien
    C'était une vieille com
    S'agissant du même moteur, avec la même installation nacelle, avec le même poids... à mon sens la quasi totalité du gain de conso est retrouvé au niveau de l'avion...
    Il n'y a qu'à regarder le passage du C130H au C130J

    Garder en tête que les optimisations des turboprops et turboshaft ont souvent des implications moindres sur le cellule que des optimisations sur les turbofan... notamment quand les fan augmentent en diamètre.
    En lisant entre les lignes, les T56 et A2100 sont interchangeables mécaniquement (je ne parle pas des lois de commande... y a un FADEC sur l'AE2100)... alors qu'on a un simple corps d'un côté et un double corps de l'autre

    Et puis là on parle d'une machine des années 50 encore en service en 2010... et pas d'un IAE des années 80


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    Message par Beochien Mar 12 Oct 2010 - 15:40

    Merci Poncho !
    Je te crois volontiers, que sur l'aile ça ne bouge pas beaucoup ... mais le parallèle je le faisais sur les % de conso réels, bloc-bloc, en exploitation ... sur un vol court par exemple, attente, montée, descente etc ! (Comme le font RR et Boeing quand ça les arrange de prendre la supposée résultante finale, pour comparer !)
    De plus, comme P&W, et GE montrent le bout de leur nez dans ces puissances, ben les RR se remuent un peu, et en bien ... rien de nouveau !
    Dommage qu'ils n'aient rien fait sur les T500, et le minimum syndical sur les T700 !
    On verra ou va le TXWB, sans concurrence ...

    JPRS
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    Message par Poncho (Admin) Mer 7 Mar 2012 - 18:08

    Ben voilà comment faire vivre un vieux moteur avec des technos modernes

    Les gains sont loins d'être anodins...

    http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/awx/2012/03/07/awx_03_07_2012_p0-433144.xml&headline=USAF%20approves%20C-130%20Engine%20Upgrade%20Tests&channel=defense

    he U.S. Air Force has funded flight tests of upgraded Rolls-Royce T56s on a Lockheed Martin C-130H aimed at increasing reliability and service life as well as cutting fuel consumption by around 8%.

    The T56-15 Series 3.5 ‘enhancement’ kit is expected to undergo tests at Edwards AFB, California, around mid-2012. Originally launched in response to U.S. government calls for reduced dependence on foreign oil, the upgrade is expected to contribute to the Air Force’s target of reducing aviation fuel usage by 10% by 2015. Rolls unveiled first details of the effort in 2009 and, at the time, hoped to see flight tests begin in early 2011. However funding issues prevented the start of testing until this year.

    The upgrade includes remanufactured compressor blades, single-crystal first-stage high-pressure turbine blades, and aerodynamically redesigned blades and vanes throughout the low-pressure turbine. The turbine upgrade is designed to increase component life by around 30%, and according to an Air Force analysis report, could contribute to overall long term savings of $3.5 billion over the lifetime of the fleet.

    The upgrade, which can be accomplished as part of a standard overhaul, does not require any aircraft or engine control system modifications and could be installed on up to 220 C-130Hs. The kit is also expected to be made available for international C-130 users at a later stage and could potentially be adapted for the T56-14 version that powers the P-3 maritime patrol aircraft.

    Rolls says the kit will enable the C-130H to continue in operation until 2040 while improving reliability and ‘hot and high’ performance. The upgrade is expected to increase the range of the C-130H with a 20,000-lb. payload to more than 3,180 naut. mi., from 2,845 naut. mi., compared with a standard Series 3-powered aircraft under identical conditions.

    -8% de conso
    Des gains importants sur les perfos en conditions difficiles.
    Parfait


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    Message par Beochien Mer 7 Mar 2012 - 18:48

    faut dire qu'elle n'était pas toute jeune la machine !
    Elle date des années 50 +, un demi siècle de services !
    Passant par l'Electra d'ailleurs !
    Un drop insert de 8% tant mieux, surtout en période de concurrence possible pour une re-motorisation ...

    Bon, à quand un drop insert à 8% pour les T700 Twisted Evil
    C'était "Annoncé facile" pour les V2500 ! Twisted Evil

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    Message par Poncho (Admin) Mar 11 Déc 2012 - 22:41

    Ben c'est finalement bien mieux que 8%

    http://www.onlineamd.com/Article.aspx?article_id=135503&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


    Rolls-Royce, the global power systems company, and the United States Air Force have
    completed flight testing for the latest enhancement for the T56 engine,
    and preliminary results have exceeded expectations for reduced fuel
    consumption and reliability improvements.

    The Rolls-Royce T56 engine powers all legacy C-130 aircraft, with the
    Series 3.5 program the latest improvement aimed at enhancing
    performance. Recent flight tests with an installed Series 3.5 engine
    demonstrated a 9.7% reduction in fuel consumption and more than 22%
    increase in reliability, achieved through a significant reduction in
    operating temperatures.

    Tom Hartmann, Rolls-Royce, Senior Vice President – Defence, says, “The
    flight test data from the USAF demonstrates even better results than
    were expected.”

    “The USAF flight test team has confirmed that by inserting new
    technology we can bring dramatic improvements in fuel consumption and
    engine reliability to C-130 operators,” Hartmann says.

    The C-130H test aircraft completed its flights in October at Edwards Air
    Force Base, CA. A final report on the test data is expected later in
    the year, with Accelerated Mission Testing under way at Rolls-Royce
    facilities in Indianapolis, IN. Certification of the Series 3.5 by the
    FAA and qualification by the USAF are expected in 2013.

    The Series 3.5 engine enhancement uses proven technologies from other
    Rolls-Royce commercial and military engines, including new materials for
    blades and vanes, and advanced aerodynamic designs for turbine
    airfoils. The Series 3.5 will also improve performance in ‘hot and high’
    conditions, and dramatically reduce emissions.

    The Series 3.5 engine enhancement will enable the USAF to continue to
    operate its C-130H fleet until 2040, and a USAF analysis estimated its
    long-term savings from the program could exceed $2 billion.

    The engine improvements can be accomplished as part of a conventional
    engine overhaul, and do not require any aircraft or engine control
    system modifications. Each C-130 aircraft has four Rolls-Royce T56
    engines, with approximately 220 USAF C-130H models eligible for
    updating.

    Presque -10% en conso et 22% de gain en maintenance !
    Incroyable


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    Message par Vector Mer 12 Déc 2012 - 0:24

    Poncho, une amélioration de la fiabilité de 22% ne signifie pas que les coûts de maintenance seront réduits de cette quantité. C'est plutôt 22% de moins de pannes et d'indisponibilité. Bien quand même pour l'exploitant !
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    Message par Poncho (Admin) Mer 12 Déc 2012 - 21:34

    C'est ce que je me suis dit... je l'ai tenté Wink mais ça peut se traduire à terme par des intervalles de révision augmentés


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    Message par Vector Mer 12 Déc 2012 - 21:55

    Certainement, mais ça dépend des autorités de certif ou de l'équivalent côté militaire.
    Paul
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    Message par Paul Jeu 14 Nov 2013 - 0:31

    RR a finalement trouvé un client de lancement pour son T56 3.5. La National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) a commandé 10 moteurs pour monter sur deux WP-3D (P-3 Orion). Selon ce que je comprends, c'est un retrofit. Ce serait intéressant de connaitre le prix pour un moteur.

    http://www.rolls-royce.com/news/press_releases/2013/12112013_engine_enhancement.jsp

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    Message par Poncho (Admin) Jeu 14 Nov 2013 - 10:02

    Décidemment le P3 est coriace (une fois qu'on a renforcé les ailes...)


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