Bonjour à tous
J'ai trouvé ce lien sur les incidents de la semaine dernière :
Notamment sur l'atterrissage d'un avion sur un taxyway à Atlanta... ce qui est dans l'absolu gravissime et dont on a très peu parlé dans les médias comparativement à ces pilotes qui ont loupés leur aéroport d'arrivée.
Qu'est ce qui est plus dangereux ?
Qu'est ce qui nécessite un retour d'expérience important ?
Personnellement je pense que les deux sont probablement aussi grave...
Pour "l'overfly" au final rien n'indique que les pilotes auraient été en mesure de répondre à une alerte du type "carburant"...
Pour l'atterrissage sur le Runway, le danger est évident et seule la chance a évité la catastrophe... et pour moi la chance ne peut pas être intégrer dans les procédures de sécurité des compagnies.
A remettre en perspective avec les échanges entre la direction d'AF et ses pilotes... et la publicité qu'ils ont eu ici !
Quelle publicité pour les pilotes de Delta et NW aux US pour ces affaires ?
Bonne lecture
http://jamesfallows.theatlantic.com/archives/2009/10/from_an_airbus_captain_and_rec.php
Le lien contient quelques illustrations que je ne reprends pas ici.
J'ai trouvé ce lien sur les incidents de la semaine dernière :
Notamment sur l'atterrissage d'un avion sur un taxyway à Atlanta... ce qui est dans l'absolu gravissime et dont on a très peu parlé dans les médias comparativement à ces pilotes qui ont loupés leur aéroport d'arrivée.
Qu'est ce qui est plus dangereux ?
Qu'est ce qui nécessite un retour d'expérience important ?
Personnellement je pense que les deux sont probablement aussi grave...
Pour "l'overfly" au final rien n'indique que les pilotes auraient été en mesure de répondre à une alerte du type "carburant"...
Pour l'atterrissage sur le Runway, le danger est évident et seule la chance a évité la catastrophe... et pour moi la chance ne peut pas être intégrer dans les procédures de sécurité des compagnies.
A remettre en perspective avec les échanges entre la direction d'AF et ses pilotes... et la publicité qu'ils ont eu ici !
Quelle publicité pour les pilotes de Delta et NW aux US pour ces affaires ?
Bonne lecture
http://jamesfallows.theatlantic.com/archives/2009/10/from_an_airbus_captain_and_rec.php
Le lien contient quelques illustrations que je ne reprends pas ici.
From an Airbus captain, about recent flight errors
24 Oct 2009 12:10 pm
A reader writes:
"I just thought you might like to know that while the airplane overflying Minneapolis received major headlines, the Delta airplane which landed on a taxiway in Atlanta earlier this week received minimal coverage. As you can imagine the taxiway landing is much more of a close call (that is a greater chance of casualties) than overflying an airport at altitude. As I've come to expect from the press there is no perspective on the relative danger of either incident. Somewhat similar to focusing on shark attacks while we kill approximately 40,000 every year on our roads.
"As an A-320 captain I don't mean to throw stones at either crew (there but for the grace of God...)... As to the Atlanta taxiway incident there were multiple factors including a long overnight flight, a sick check airman who was in the back, and a change of runway inside the marker [well into the plane's final descent, shortly before landing] to a runway without approach lighting... But it is interesting that one incident is totally ignored while the other gets major media play."
Google Earth view of approach to runway 27R at Atlanta. Where they should have landed is the runway at center of this view, with the chevron markers on black background pointing towards it. Where they actually landed was the taxiway just to its right. This happened in the dark. At night the taxiway would have blue lights and the runway white lights.
Why a taxiway landing is potentially much more dangerous: another airplane could theoretically be turning onto the taxiway just as the incoming plane was touching down, raising the prospect of a repeat of the deadliest accident in aviation history, the collision of two fully-loaded 747s on the runway at Tenerife, in the Canary Islands, in 1977. Why the current "overflight" incident, despite its safe conclusion, has gotten attention: for what it may show about pilot-fatigue and work-rule questions (plus the melodrama factor of passengers sitting, reading, dozing innocently while things in the cockpit are not as they should be; plus the melodrama factor of controllers, hearing nothing from the plane, not knowing whether it was another hijacking/terrorist episode). Why news coverage does not follow statistical risk of danger: this is life.