ACTUALITE Aéronautique

ACTUALITE Aéronautique : Suivi et commentaire de l\'actualité aéronautique


ALITALIA

Partagez

Beochien
Whisky Charlie

ALITALIA

Message par Beochien le Dim 30 Mai 2010 - 10:40

Bonjour !

Alitalia va mieux ??
Un peu moins mal, disons, moins de pertes !
Quand même 125 Millions de pertes, pour un chiffre de 639, pour le T1 !
AF est actionnaire à hauteur de 25% !
La confiance est longue à revenir, le taux de remplissage reste faible !

---------------- L'article Reuters / Arocontacf -------------------

http://www.aerocontact.com/actualite_aeronautique_spatiale/ac-alitalia-reduit-sa-perte-au-t1-hausse-du-nombre-de-passagers~10169.html


Alitalia réduit sa perte au T1, hausse du nombre de passagers

publié le 12/05/2010 à 22:21, Reuters

ROME, 12 mai (Reuters) - La compagnie nationale italienne Alitalia, contrôlée pour partie par le transporteur français Air France-KLM, a réduit sa perte opérationnelle au premier trimestre grâce à la croissance en volumes du trafic international passagers.

La compagnie, rachetée par un groupe d'investisseurs italiens et Air France-KLM après avoir fait faillite en 2008, a fait état mercredi d'une perte avant intérêts et impôts de 125 millions d'euros, contre un résultat négatif de 210 millions d'euros lors de la période correspondante l'an dernier.

Son chiffre d'affaires a grimpé à 639 millions d'euros sur la période, contre 515 millions.

Le transporteur n'a pas évoqué l'impact éventuel que pourrait avoir sur ses résultats le nuage de cendres dégagé par un volcan islandais qui a fortement perturbé le trafic le mois dernier.

Alitalia a connu des débuts difficiles après son rachat, avec un faible taux de remplissage et des retards qui ont provoqué la colère de passagers.

Le transporteur a indiqué que sa ponctualité s'était améliorée, augmentant de huit points de poucentage à 82,3%. Le taux de remplissage s'est amélioré de 12,5 points de pourcentage à 64,5%.

Air France-KLM détient une participation de 25% dans la compagnie.

(Deepa Babington, Gwénaelle Barzic pour le service français)

JPRS

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Ven 16 Juil 2010 - 10:00

Bonjour à tous

Quelques petites nouvelles d'Alitalia

http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/16/344503/alitalia-debuts-new-business-and-premium-economy-on-first.html



Italy's Alitalia has debuted new business and premium economy cabins with the delivery of its first new long-haul aircraft, an Airbus A330-200, and says it plans to reconfigure its Boeing 777 fleet with the same interiors.
Dubbed 'Magnifica', Alitalia's new business-class offering includes 28 leather full-flat seats with a massage function and individual 15.4in in-flight entertainment (IFE) monitors for audio/video on-demand IFE.
The 1-2-1 layout is designed for passengers "travelling individually or in pairs, on 'honeymoon' seats", says the airline.
Alitalia's new premium economy cabin, called 'Classica Plus', represents "a new class of travel on long-haul flights" for the carrier. It features 21 Recaro-designed seats, arranged in three rows, reclining up to 120 degrees "and 20% wider than the economy-class seats", says Alitalia, noting that each passenger gets an individual 10.6-inch IFE screen.
The renovation of classes also includes a new economy-class cabin, called 'Classica', which features 175 seats with 9in IFE screens.
All the seats in the three classes of travel have an individual telephone with an extendable keyboard.
The A330 is the first of two Alitalia A330s that will be introduced into service during the summer on the carrier's intercontinental routes departing from Milan Malpensa airport.
A reconfiguration program of the 777 fleet is also planned "which will lead a harmonization of the entire Alitalia intercontinental fleet", says Alitalia.
Also this week, two new Airbus A320s entered service for Alitalia. "With the addition of these two aircraft, the renewal of the Alitalia fleet continues: there are now 44 new generation Airbus A320 in the fleet which has now a total of 160 aircraft," says the carrier.
Additionally, Alitalia reveals that it has now completed its €20 million refurbishment programme for its 46 medium-haul Airbus aircraft. The entire Alitalia Airbus short- and medium-range aircraft are now equipped with slim leather seats and individual screens.


Nouvelle cabine chez alitalia en 4 classes... avec l'introduction de l'écopremium... qui a décidemment le vent en poupe


Bonne journée

EDIT : un petit lien avec des photos

http://www.flightglobal.com/blogs/runway-girl/2010/07/photos-alitalia-is-magnifica-w.html

Bonne journée


_________________
@avia.poncho

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Ven 16 Juil 2010 - 17:15

Bonjour

Je crois que ça fait 3 classes: biz, éco-premium et éco avec 21 sièges en 3 rangées de 7 en éco-premium comme chez AF sur A 330-A 340 mais les sièges sont peut-être un peu différents.
En tout cas c'est vrai que l'éco-premium se voit de plus en plus.

Bon début de soirée et à bientôt.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Ven 16 Juil 2010 - 17:32

Effectivement !
Merci Aerodu05 !
3 classes... et plus de first donc...
Glissement vers le fond de la cabine mais également montée en gamme de la business et de l'écopremium

A voir les marges sur ces produits.

Bonne soirée


_________________
@avia.poncho

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Jeu 7 Oct 2010 - 18:15

Bonjour

Appel d'offre pour une 90/110 places RJ chez alitalia
En lice : CRJ900/1000, E190 et SSJ100-95
Pour compléter une flotte comprenant des CRJ900 et des E170
Test intéressant donc pour le SSJ qui part avec le handicap de ne pas être dans la flotte
Mais qui a l'avantage d'être un peu Made in Italy

http://www.flightglobal.com/articles/2010/10/07/348240/superjet-kicks-off-alitalia-regional-jet-contest.html


Superjet International this week kicked off a three-contender regional jet contest at Rome Fiumicino airport for Alitalia, which is expected to choose within weeks between the Sukhoi Superjet 100, Bombardier CRJ900/1000 and Embraer 190.
Superjet's aircraft, technical support and training presentation included a 1h flight test with two Alitalia pilots on board as observers. Along with Alitalia's evaluation team, Vito Riggio, president of Italian civil aviation authority ENAC, was on hand for the presentation.
Sources in Italy suggest that the Superjet is expected to outperform its rivals on short- to medium-length high-traffic, high-value routes such as between Milan Linate and Rome, while offering Airbus A320 comfort levels.
The Italian airline is looking to replace its fleet of 10 Bombardier CRJ900s and six Embraer 170s and is receiving bids from the Canadian and Brazilian airframers.
Superjet's offer for 20 aircraft and an undisclosed number of options is based on an operating lease package, already agreed with an international leasing company.
At the Farnborough air show in July, newly formed Bermuda-based lessor Pearl Aircraft signed a tentative agreement to acquire 30 Superjets, with options on another 15, and described Alitalia as "maybe" a target client.
In September, US-based engine lessor Willis Lease Finance in September agreed firm contracts for six Superjets with four options, noting that the aircraft appears to be capable of offering 10% better operating efficiency over competing models.
According to ENAC, the four aircraft involved in the Superjet 100 certification programme have logged around 840 sorties and more than 2,070 flying hours, with Russian certification expected by the end of November.

Test des avions à la clé
A suivre
Intéressant de voir le dénouement pour le SSJ


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Beochien le Jeu 7 Oct 2010 - 18:27

Et .. qui décide chez Alitalia en ce moment ??

Vortex

Re: ALITALIA

Message par Vortex le Jeu 7 Oct 2010 - 19:37

En tout cas pas son actionnaire minoritaire.
Et, il n'y a pas beaucoup d'avionneurs UE pour gribouiller l'offre.
Mais, comme tu poses la question, tu dois connaitre la réponse!
http://fr.wikipedia.org/wiki/Alitalia
Liez sur la note N° 14.

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Ven 8 Oct 2010 - 10:55

Bonjour à tous

C'est fort probable qu'ils prennent des SSJ car ils seraient bien adaptés aux routes envisagées.
Il est effectivement un peu italien et on peut penser que AF ne dira rien pour ne pas froisser Snecma qui a un gros rôle sur les moteurs.
De plus Finmeccanica pourra proposer un support et des conditiobns financières avantageuses.
Il reste un point à voir:quelles dates de livraison? Pour le momentt le carnet est plein et la date d'entrée en service n'est pas décidée.

Paul
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par Paul le Sam 9 Oct 2010 - 2:38

Bonjour,

Je pari 10$ sur le SSJ100! Parait qu'Alitalia a déjà conclu un accord avec le loueur Pearl Aircraft Leasing pour 20 SSJ100 :

http://twitter.com/#!/RunwayGirl/status/26758326016

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Sam 9 Oct 2010 - 14:49

Ca serait quand même une jolie percée...
Et un vrai casse tête pour embraer...


_________________
@avia.poncho

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Mer 13 Oct 2010 - 22:11

En suivant les liens de beochien

http://www.iag-inc.com/category/aviation-news/


Alitalia is busy with evaluations of single aisle planes for its fleet; competing for the order are CRJ, SuperJet and E-Jet. This competition is for planes with <100 seats. Embraer is confident they will win. But here's the problem – remember this? What happened after this announcement? It suddenly went quiet and now we hear there's this competition. Did SuperJet win and face a challenge? Is the current competition and evaluation a smokescreen to retroactively justify the 20 plane order?
Clearly the Italians should want to "local" supplier to win. It certainly seemed that they did when we last heard. Why is there a competition under way at all? Then again, this is Italy and Alitalia. Recall at one time Aeroflot wanted to take a stake in Alitalia. Perhaps Russian interest in Alitalia continues? This competition is truly odd.

Que cache la compétition Alitalia pour Embraer et le SSJ ?
Au passage on ne parle pas de bombardier là


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Beochien le Mer 13 Oct 2010 - 23:08

Et encore moins d'AF, actionnaire non négligeable , quand même !
La politique de l'autruche ??

JPRS

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Jeu 14 Oct 2010 - 18:17

Bonjour à tous
AF a 25% donc ils n'ont pas droit à tout.
De plus laisser les italiens choisir permet de ménager les egos et de faire croire qu'ils ont le dernier mot.
Ca peut être une bonne opération de se faire bien voir si un jour ils veulent monter au capital.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Ven 17 Déc 2010 - 14:26

Bonjour à tous
Ca sera finalement des E-jet

14 E170 et E190

L'offre Embraer a été jugé la mieux, devant le SSJ qui avait contre lui l'absence de certification pour le moment et les CRJ900/1000

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/awx/2010/12/17/awx_12_17_2010_p0-278089.xml&headline=Update: Embraer Wins Alitalia Bidding&channel=comm


Alitalia has opted to buy Embraer regional jets in the competition to modernize and consolidate the airline’s RJ fleet, industry officials say.

The airline’s board of directors has authorized management to sign a preliminary agreement covering the lease of a combination of 14 Embraer 170 and 190 regional jets.

Alitalia already operates six 170s, which first entered the fleet in 2004 and appears to have bolstered the aircraft maker’s position in competition over Bombardier and Sukhoi since the airline has a medium-term target to grow its fleet to 20 aircraft. Later expansion to 27 units is possible.

The ten Bombardier CRJ900s also currently in service at the carrier are to be gradually retired as the new E-Jets arrive.

According to industrial sources, the airline’s management rated the Embraer proposal as the best one, with the Sukhoi Superjet 100 coming second. The Russian bid came with aggressive financial terms to secure Alitalia as the first big-name European costumer. But management shied away in part because the Superjet 100 remains to be certified; Embraer also benefitted from the positive experience the airline has had with the 170s now in service. Bombardier, offering the CRJ900NG/1000, came last.

Aitalia CEO Rocco Sabelli says the airline was leaning toward the Sukhoi Superjet 100, but that the repeated delays to the aircraft’s certification where an issue. “We delayed our choice by 6-12 months waiting for the Superjet and we considered the involvement in the program of an Italian company [Alenia Aeronauita] but we were still not sure about the European certification date and we were also concerned about the prospect of being, in effect, the western launch customer for the type,” he says.

The Embraer choice also provides commonality between Alitalia and SkyTeam partner and major Alitalia shareholder Air France.

Air France Industries will provide maintenance of the regional jet.

Bonne journée


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Beochien le Ven 17 Déc 2010 - 16:44

Merci Poncho ..;
Bon, fin d'un épisode !
En plus, il y a deux niveaux côté contrat de pilotes chez Alitalia, au dessus ou Régional en dessous de 90 pax, donc, sauf accord spécial, avec le syndicat pas de E195 !


Si les retards ne sont pas appréciés pour les grands !
Il sont mortels pour les nouveaux venus !
Par ce que, en plus, des livraisons 2011-12 , ben c'était du short et ils auraient dû, passer avant un bon paquet des cdes de cies Russes... pas trop rassurant non plus !

JPRS

jullienaline
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par jullienaline le Mer 29 Juin 2011 - 17:12

Bonjour à tous,

Une source italienne, le journal Il Messaggero, affirme que des dirigeants d'AF et d'alitalia se sont rencontrés la semaine dernière pour discuter des termes d'une fusion.

http://www.zonebourse.com/AIR-FRANCE-KLM-4604/actualite/AIR-FRANCE-KLM-Air-France-rencontre-Alitalia-pour-discuter-d-une-fusion-13683873/

Amicalement


_________________
Jullienaline

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Mer 29 Juin 2011 - 21:48

AF/KLM a déjà 25% d'Alitalia et il est certain qu'ils monteront au capital à l'avenir.

Il ne faut pas oublier qu'Alitalia s'est bien redressé et à lancer de nouvelles liaisons intercontinentales.
Donc sa valeur doit augmenter.
Mais AF/KLM a peut-être des clauses qui lui permettent de racheter des parts à prix intéressant.

A suivre donc.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Mer 25 Jan 2012 - 23:01

Bonsoir,

http://www.flightglobal.com/news/articles/alitalia-plans-merger-with-blue-panorama-and-wind-jet-367399/


Italian flag-carrier Alitalia has tentatively agreed to merge with fellow Italian operators Blue Panorama and Wind Jet.

Alitalia has signed memoranda of understanding with both carriers and started processes "aimed at achieving integration" with them, it said.

Rome-based Blue Panorama, set up in 1998, specialises in scheduled and charter services on local and long-haul routes.

The carrier has several Boeing jets - including 767s, 757s and 737s - but is also notably a customer for the Russian-built Sukhoi Superjet. It has a short-haul division branded Blu-Express.

Wind Jet is an Airbus A320-family low-cost operator which began services in 2003, with a strategy intended to connect Sicily to various points in Europe. It has a fleet of a dozen aircraft, and bases in Palermo, Catania and Rimini.

Alitalia said the planned integration of Blue Panorama and Wind Jet is "consistent with the process of continuing consolidation" in the air transport sector, both domestically and internationally.

It said the carriers have "synergistic and complementary profiles" regarding their network and fleet, which could be exploited in a tie-up.

Alitalia said it transported 25 million passengers last year while Blue Panorama carried two million and Wind Jet had 2.8 million

Regroupement en italie

Alitalia + BluePanorama + Windjet

BluePanorama a des SSJ en commande


_________________
@avia.poncho

Beochien
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Beochien le Jeu 26 Jan 2012 - 11:35

Bonjour

Juste une réflexion ...

AF , un des principaux actionnaires, n'est même pas mentionné !
Plus les moyens ... de donner son avis, peut être !
Un petit risque de dilution de l'actionnariat, quand même !

A suivre !

JPRS

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Jeu 26 Jan 2012 - 21:54

Au fond quel est le risque?

Au niveau du capital on ne sait pas quelles seront les conséquences.



De plus AF fait bien de ne pas se mêler des affaires intérieures italiennes. Il vaut mieux laisser ceux qui connaissent agir.

Et puis Alitalia est solidement ancrée à AF-KLM et à Skyteam. Il n'y a pas de risques qu'ils partent ailleurs.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Ven 12 Oct 2012 - 21:59

Bonsoir,

Quand on a discuté des différentes config biz LH group AF/KLM, Aerodu05 a pointé vers la config d'Alitalia que je ne connaissais pas
Alors après une petite recherche, la voilà (enfin y en a pour qui étaient dans l'ignorance comme moi )

The MTA will be a twin-engined transport with a maximum take-off weight of 65t, including an 18-20t payload, a 30m (98ft) wingspan, and a top speed of 434kt (800km/h). The aircraft is designed to replace the Antonov An-32 and Hawker Siddeley HS 748 in Indian service, and the An-26 and An-30 for Russia.

Earlier this year, United Aircraft president Mikhail Pogosyan told Flightglobal he expects New Delhi to eventually acquire 45 of the new type, with Moscow to order 100 and export customers to take up to another 60.

http://www.flightglobal.com/blogs/runway-girl/2010/07/photos-alitalia-is-magnifica-w.html



On, voit d'ailleurs bien qu'elle place on perd au premier rang (et au dernier aussi je pense ) avec cette dispo
(on pourrait presque mettre deux ou trois trolley pour une mini galley avec accès depuis l'avant non ?)

Sinon pour info config A330-200 3 classes (sans première) ça donne ça


The new "Magnifica" (28 seats)

• New leather seats, "full flat" which extend into a fully flat bed position, with a massage function and anindividual 15.4-inch screen with an individual "privacy" device which allows only the passenger occupying the seat to view.
• Provision of 1-2-1 seats designed for those travelling individually or in pairs, on "honeymoon" seats.
• 12 audio channels and over 40 films available in up to 8 different languages and the possibility to download multimedia contents with a USB device.
• Wide selection of documentaries, sitcoms, video games. Cartoons and TV series for younger passengers.
• Ability to change the cabin lighting system with varying intensity and colour of lights depending on the time period of the journey, designed to provide a relaxing environment and facilitate moments of rest.
• "Landscape camera" which allows for live viewing outside the aircraft.
• "Noise reduction" headsets to ensure optimal listening and guaranteeing audio sound isolation from background noise during cruise level.
• Night amenity kits, with duvets and 'Frette' pillows. Cutlery and glasses designed by Richard Ginori.
• "Culti" wellbeing amenity kits with exclusive products for personal care.
• Menus with specialities of regional traditional Italian cuisine, prepared with fresh products DOP and IGP prepared by internationally renowned Italian chefs and accompanied by wines chosen by the Association of Italian Sommeliers.

The new "Classica Plus" (21 seats)

• Dedicated cabin with 21 'Recaro designed' seats, arranged in three rows, reclining up to 120 degrees and 20% wider than the economy class seats.
• 96.5 cm of space between the seats, about 25% more than economy class.
• Removable foot rest, adjustable height and angle leather headrest.
• Individual 10.6-inch screens with an "on demand" entertainment system.
• "Noise Reduction" headsets.
• The seats are equipped with USB port for viewing your digital content or to charge the battery in your computer or electronic device.
• "Culti" wellbeing amenity kits with exclusive products for personal care.

Classica Plus passengers are offered priority check-in and boarding at the airport, double award miles compared to economy class passengers; welcome drink and hot towel on board before the main service and increased baggage allowance for North America.

"Classica", the new Alitalia economy class (175 seats)

• ergonomic reclining seats up to 110 degrees, with 9-inch screens and an individual "on demand" entertainment system.
• "Frette" designed blankets.
• One or more hot meals and sweet or savoury snacks depending on the destination.
• Hot and cold drinks as well as a selection of wines from the best Italian wine cellars.

All the seats in the three classes of travel have an individual telephone with an extendable keyboard.

224 places donc dans cet A330-200 donc équivalent à un 787 en config éco dense


_________________
@avia.poncho

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Sam 13 Oct 2012 - 14:19

Alitalia a complétement rénové sa flotte long courrier.

http://corporate.alitalia.it/en/company/fleet/index.html



Au niveau des A330-200, leur capa est de 230 places (et non 224).

-28 biz en 1-2-1 comme sur la photo

-21 premium éco en 2-3-2

-181 en éco en 2-4-2

Il y a actuellement 9 avions dans cette configuration, et un dixième va arriver très prochainement.

Il y a aussi 2 autres A330-200 configurés en 283 places pour des vols vers des destinations touristiques.



Au niveau des 777-200ER, ils ont été réaménagés cette années et proposent maintenant 293 places:

-30 biz en 1-2-1: ce sont les mêmes sièges que sur les A330.

-24 premium éco en 2-4-2

-239 éco en 3-4-3 (10 de front donc depuis le réaménagement récent).

Il y a 10 777-200ER dans la flotte.



Les 767 sont sortis de flotte (il doit en rester 2 jusqu'à fin Octobre)

Air One avait aussi passé commande de 12 A350-800 mais le statut de cette commande n'est pas clair à l'heure actuelle.

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Lun 15 Oct 2012 - 22:58

Merci
Autant on peut dire que le 787 a rendu totalement obsolète le 767
Autant on peut se dire que l'A330 a une petite niche à jouer encore... la section de cabine est pas mal je trouve, et encore une fois 2+4+2 en éco ça a de la gueule


_________________
@avia.poncho

Poncho (Admin)
Whisky Charlie

Re: ALITALIA

Message par Poncho (Admin) le Lun 14 Jan 2013 - 23:14

Bonsoir
Un peu de lecture
Alitilia et les bénéfices d'une fusion éventuelles avec Af

http://uk.reuters.com/article/2013/01/14/alitalia-airfrance-idUKL6N0AJ2SH20130114

Italian investors in CAI, a consortium that bought the then-bankrupt domestic airline in 2008, can exercise options to trade their shares after a lock-up period ended on Jan. 12.

"Italy has a great opportunity with Air France. It would be a shame to ruin it," Corrado Passera told il Messaggero.

Passera, who spearheaded the rescue of Alitalia when he headed Italian bank Intesa Sanpaolo five years ago, said, however, a marriage with the Franco-Dutch group can wait.

"Alitalia would have time to reorganise costs, wherever possible, and improve its commercial offer to increase revenues adequately," the minister told the Rome daily.

CAI, which paid just over 1 billion euros ($1.3 billion) to rescue the airline, has among its biggest shareholders Intesa Sanpaolo with 8.9 percent, road operator Atlantia with 8.9 percent and holding company IMMSI with 7 percent.

Air France, which owns a quarter of Alitalia, said on Jan. 7 there were no talks going on. IMMSI also denied there were any talks under way.

Any sale of shares before October requires the go-ahead of the Alitalia board.

C'est le ministre de l'industrie qui dit ça ?


_________________
@avia.poncho

aeroduO5
Whisky Quebec

Re: ALITALIA

Message par aeroduO5 le Mar 15 Jan 2013 - 19:09

En gros tout le monde a le temps:

-Alitalia a le temps pour se réorganiser

-Ses actionnaires ont le temps pour vendre

-AF-KLM a le temps pour racheter (surtout pour trouver l'argent en fait).



Bref, puisqu'il y a le temps pourquoi se presser? Very Happy

Contenu sponsorisé

Re: ALITALIA

Message par Contenu sponsorisé Aujourd'hui à 15:07


    La date/heure actuelle est Mar 6 Déc 2016 - 15:07