ACTUALITE Aéronautique

ACTUALITE Aéronautique : Suivi et commentaire de l\'actualité aéronautique


Sukhoï PAK-FA (T-50)

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alain57
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actualité militaire

Message par alain57 le Ven 23 Jan 2009 - 12:12

je propose un sujet unique pour l'actualité militaire, quitte a créé et déplacé ensuite un article si il sort du lot et génère un flux de réponses..... je laisse toute liberté de décision aux admins


un peut optimiste, a mon avis les russes, vu la situation financière de la Russie a l'heure actuel .....avec des prix du pétrole bas, et d'énormes problèmes intérieur (chômage, inflation, industriel etc )

http://fr.rian.ru/defense/20090121/119731780.html


AKHTOUBINSK (Basse-Volga), 21 janvier - RIA Novosti. Les essais de l'avion de
combat de cinquième génération doivent commencer en 2009 afin que celui-ci
puisse être reçu en dotation en 2015, a déclaré mercredi le vice-premier
ministre Sergueï Ivanov, qui supervise les programmes russes d'armement.
Antérieurement, le gouvernement estimait que le chasseur de génération 5
devait effectuer ses premiers vols en 2010.
"Je le souligne, les tests doivent débuter en 2009, afin que ce système
aérien de génération 5 puisse être reçu en dotation en 2015", a insisté M.Ivanov
prenant la parole devant la Commission militaro-industrielle auprès du
gouvernement fédéral.

jullienaline
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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mer 9 Déc 2009 - 10:37

Bonjour à tous,

Les essais du chasseur de 5ème génération développé par la Russie sont reportés à 2010. Ils étaient attendus pour la fin 2009.

Chasseur russe de 5e génération: les essais reportés à 2010 (officiel)

Les essais du chasseur russe de 5e génération débuteront en 2010, a annoncé mardi aux journalistes le vice-premier ministre Sergueï Ivanov.

Auparavant, on avait annoncé que ces tests devaient débuter avant la fin de 2009.

"Les essais commencent en 2010", a indiqué le responsable.

Selon le ministère de la Défense, le nouveau chasseur commencera à équiper les forces aériennes russes en 2015.

Le chasseur de 5e génération ("Système d'avenir de l'aviation tactique") est développé en Russie depuis les années 1990.
http://fr.rian.ru/defense/20091208/185639853.html


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Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Ven 29 Jan 2010 - 13:43

Bonjour à tous,

L'appareil vient d'effectuer son premier vol.



Chasseur de 5e génération: la Russie fer de lance de l'aviation militaire (OAK)

Le premier vol vendredi du chasseur de 5e génération ouvre une perspective de développement à l'aviation russe, a noté le PDG du Groupe aéronautique OAK Alexeï Fedorov, dans un télégramme de félicitations adressé aux participants au programme de création de l'avion développé par Sukhoi.
"Le premier vol du chasseur 5e génération prouve que l'histoire de l'aviation mondiale est écrite en Russie" et qu'il "en sera toujours ainsi", a estimé M.Fedorov dans son message. "Notre pays reste à l'avant-garde de la mise en valeur de l'espace aérien (...). Un vol de 47 minutes offre à l'aviation russe une perspective de développement pour l'ensemble du 21 siècle et même peut-être plus loin", a-t-il ajouté.
Par rapport aux appareils de générations précédentes, le nouvel avion est une fusion d'un appareil de frappe et d'un chasseur. Equipé d'une avionique dernier cri (fonction "pilote électronique") et d'un radar d'avenir, il permettra à son pilote de se concentrer uniquement sur l'accomplissement de missions tactiques.
L'échange de données, aussi bien avec les systèmes de commandement situés au sol qu'à l'intérieur du groupe d'aviation en mission, est effectué en temps réel.
L'appel à des matériaux composites et à des technologies d'innovation dans la création du chasseur, ainsi que sa configuration aérodynamique assurent à l'avion une signature radar, optique et à infrarouge des plus faibles, lui permettant d'élever notablement son efficacité de combat face aux cibles terrestres et aériennes, à toute heure de la journée et de la nuit, et quelles que soient les conditions météo.
Le nouveau chasseur pourrait commencer à équiper l'armée russe en 2015.
http://fr.rian.ru/defense/20100129/185957813.html

http://www.sukhoi.org/eng/news/company/?id=3143



Le wiki :

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Sam 30 Jan 2010 - 16:30

Bonjour Jullienaline

Y a aussi celle là



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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mar 2 Fév 2010 - 22:33

Bonsoir à tous,

Le T-50 (ou T-60 ?) serait doté d'un réacteur entièrement nouveau dont les caractéristiques n'ont pas été révélées...

Nouveau chasseur russe: un moteur unique au monde (concepteur)

Le chasseur russe de 5e génération T-60, qui a effectué vendredi son premier vol d'essai en Extrême-Orient, est doté d'un moteur sans précédent au monde, a annoncé à Moscou le directeur exécutif du Groupe de recherche et de production Saturn Ilia Fedorov.
"C'est un moteur résolument nouveau. Il ne s'agit pas d'une version modernisée du moteur destiné au chasseur Su-35 comme certains médias et certains spécialistes l'ont affirmé. Le moteur répond à toutes les exigences formulées par l'avionneur Sukhoi", a indiqué M.Fedorov.
A la différence du moteur destiné au Su-35, celui du T-60 possède une plus grande force de propulsion et un système d'automatisation complexe qui rend l'avion très maniable, a ajouté le responsable tout en refusant de fournir de plus amples détails.
http://fr.rian.ru/defense/20100129/185961144.html

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mer 10 Fév 2010 - 10:00

Bonjour à tous,

Une belle analyse de l'appareil dans Aviation Week le mettant en regard avec le F-22 et son processus de développement.
On peut retenir que :


  • L'appareil a manifestement un design stealh malgré quelques aspects non stealth : l'optronique frontale, les montants de la verrière, le secteur des entrée d'air, pas de revétement stealth visible, ...
  • Il a aussi manifestement une généalogie Sukhoi : deux réacteurs très écartés comme sur le su-27 et poussée vectorielle.
  • Il semble être plus un appareil de démonstration technologique qu'un appareil représentatif de la série.
  • Il est donc loin d'être opérationnel : une longue phase de développement est en vue avec seulement deux appareils annoncés pour les essais en vol.
  • Un flou sur ses moteurs : nouveaux ou dérivés du AL-31Fs.
  • Une grande question est ouverte : les capacités de son radar et de son système informatique, entrte autre ses capacités à fonctionner en réseau.
  • L'Inde semble avoir les fonds pour aider la Russie mais pas l'expertise technologique.
Un beau challenge pour l'industrie aéronautique russe. Bonne lecture.

Major Work Ahead On T-50 Stealth Fighter

Russia has begun flying a stealthy fifth-generation fighter to rival the U.S. F-22, but Western analysts question whether Sukhoi can develop and deliver the aircraft by 2015 as promised.
Sukhoi's T-50, which made its 47-min. first flight on Jan. 29 from the KnAAPO facility in Komsomolsk-on-Amur, is the prototype of the PAK FA "future front-line aircraft," the first new-generation fighter for the Russian air force since the Su-27 Flanker entered service in 1984. India plans to co-fund development and co-produce the new aircraft.
The aircraft is clearly shaped for stealth, with the chined forward fuselage, planform edge alignment, internal weapons bays and small vertical tails. The T-50 shows resemblances to the F-22 Raptor, but also reflects its Su-27 heritage in the wide "centroplane" that blends the fuselage and wing.
Sukhoi says "the T-50 will demonstrate unprecedented small cross section in the radar, optical and infrared range owing to composites and innovative technologies applied in the fuselage, aerodynamics of the aircraft and decreased engine signature."
U.S. analysts are impressed, but not yet panicked by the T-50. "Don't go overboard and call it the Raptorski," says a Washington-based official. "It is essentially a Flanker in the shape of a fifth-generation fighter at this point. It still needs supercruise engines, advanced radar and a lot more work before military planners can start saying how it's going to compete with the F-22 or even the F-35."
Work on the T-50 began in the early 2000s, and the fighter is somewhere between a technology demonstrator and a development aircraft. How much effort is needed to finalize the production aircraft is not clear. Sukhoi's Su-27 was substantially redesigned from the T-10 prototype, which first flew in 1977; but despite some rough edges, the T-50 looks closer to a finished product.
The YF-22 prototype first flew in September 1990, and the first development aircraft in September 1997, but the F-22 was not declared operational until December 2005 -- a longer cycle time than proposed for the PAK FA. And there are only three prototypes: the T-50-0 static-test article; T-50-1, now flying; and T-50-2, which will be used for ground testing. The two YF-22s were followed by nine development F-22s.
U.S. defense analysts see a flying planform that incorporates low-observable attributes in edges and shaping that are notable for a prototype. But, they caution, the work needed to finish a stealth design is great. There is obvious use of composites in the T-50; but many areas are metal, and analysts are unclear whether this is just for the prototype, with plans for more composites in production aircraft.
Seemingly similar in size to the Su-27, which it will replace, the T-50 like the Flanker has widely separated engines. This makes the three-dimensional thrust vectoring effective in roll, as well as yaw and pitch, and provides room in the center fuselage for fore and aft weapons bays. There are side bays for short-range air-to-air missiles (AAMs) under the inboard wing sections. The centroplane also provides plenty of room for internal fuel. There are hardpoints for external stores under the inlets and wing.
Unusual design features include the small all-moving vertical stabilizers, made possible by thrust vectoring, and the movable wing leading-edge extensions. These act like foreplanes and provide the three-surface control afforded by the canard on the Su-30. The delta-wing planform, similar to the F-22's and likewise coupled with powerful engines, will provide supercruise capability.
"It is apparent that more concern has been paid to shaping, but there are still many surface intersections and flight-test probes that will [increase the radar] signature," says a senior U.S. Air Force officer involved in development of the F-117 and F-35. "In addition, we need to understand the mechanics of the very large inlets to determine how and if engine [radar reflection] blockage is achieved. And those wing leading-edge devices present a challenge for signature control."
The prototype has a number of features that are not stealthy, including the infrared-search-and-track ball on the nose, the canopy frame, gaps around the inlets, and various unshielded intakes and grilles. There are no signs of any low-observable coatings and materials, but they would not be necessary for first flight, say analysts.
The T-50 was expected to fly with a pair of NPO Saturn 117S engines -- a further modification of the uprated 32,000-lb.-thrust AL-31Fs installed in the new Su-35S multirole fighter. But Saturn says the T-50 flew with "completely new powerplants." Compared to the 117S, the new powerplant has increased thrust and a digital control system adapted to T-50's performance, says Ilya Fedorov, Saturn CEO and head of the PAK FA engine program.
But Russian Vice Premier Sergei Ivanov appeared to contradict Fedorov when he said the aircraft flew with engines from an earlier "4++" generation fighter. The question of a new engine for the PAK FA remains to be decided, he said.
"Engines are going to be one of the long poles in the tent," says one U.S. analyst. Saturn and Salyut are developing competing 38,500-lb.-thrust engines. "The [refined supercruise] engine likely won't be ready for several years , well beyond even initial operational capability."
Another big question is availability of an advanced active, electronically scanned array (AESA) radar. The PAK FA avionics suite is being developed by the Ramenskoye design bureau, with the AESA radar supplied by Tikhomorov NIIP. A full-scale antenna with 1,500 transmit/receive modules was unveiled at Moscow's MAKS show in August. It is still in bench tests, and the prototype is likely flying without radar. The first radar for the aircraft is expected to be ready in mid-2010, but integration with the stealth fighter has yet to begun, U.S. analysts point out.
The T-50 appears to continue the Russian preference for a large weapons capacity. Although bay sizes have not been made public, near-term, beyond-visual-range weapons will be upgrades of the R-77 -- including the K-77-1 and K-77M developments of the basic AA-12 Adder medium-range radar-guided AAM.
Long-range AAM options for internal carriage include upgrades of the R-37M (AA-X-13). In terms of short-range missiles, the baseline may be the K-74 upgrade of the infrared-homing R-73 (AA-11 Archer), although the long-running K-30 program will likely replace the Archer.
Air-to-surface weapons could include the Kh-38M family of medium-range missiles now in development. Mockups have featured folding control surfaces for compressed internal carriage. A new version of the decades-old AS-11 Kilter, the Kh-58UShK, has also emerged with folding surfaces for compressed carriage.
The T-50 is expected to complete several more flights at KnAPPO before moving to the test center at Zhukovsky, near Moscow. Senior Russian leadership has said the first preproduction batch will be delivered to Lipetsk in 2013 for state tests; but even with the Su-35S program providing development support for the T-50, service entry in 2015 looks ambitious.
"Lipetsk will function as a sort of Nellis, sort of Edwards, sort of Eglin [USAF bases] to wring out the jet, develop some basic employment doctrine, and write the flight and weapons employment manuals," the U.S. analyst says. "Finally, they'll train the initial instructor-pilot cadre for the first-line unit that will receive the jet -- probably 18-24 months after the first one arrives at Lipetsk."
Whether Sukhoi can meet the timeline depends on the success of testing and the financial commitment of the Russian and, crucially, Indian governments. India is ready to invest 25% of the PAK FA's development cost and form a 50-50 joint venture to manufacture the fighter, with a basic requirement of 250 aircraft for each partner.
A two-seat PAK FA, dubbed the T-50UB, will be the basis of an export version for the Indian air force. Hindustan Aeronautics joined the program in 2008, but Sukhoi Director General Mikhail Pogosyan says Indian designers will participate in the later stages of development.
While India can bring significant funding, it cannot supply relevant technical expertise to help Sukhoi with the challenging task of developing and integrating a low-observable, network-centric, fifth-generation fighter. How soon, and how effectively, the Russians can deploy their rival to the F-22 remains to be seen.
With Bill Sweetman and Graham Warwick in Washington.
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/awst/2010/02/08/AW_02_08_2010_p30-201984.xml&headline=Major

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mer 10 Fév 2010 - 17:41

Bonjour à tous,

L'entrée en service de l'appareil en 2015 n'est plus qu'un espoir, dixit le commandant en chef des forces aériennes, Alexandre Zeline.
Il faut dire que le calendrier, 5 ans depuis le premier vol jusqu'à la mise en service, est vraiment serré.

Chasseur russe 5e génération: l'avion dotera l'armée en 2015

Les chasseurs russes de cinquième génération, les T-50, doteront l'armée en 2015, a annoncé mardi à Vladimir (est de Moscou) le commandant en chef des forces aériennes, Alexandre Zeline.
"J'espère que le chasseur T-50 équipera les forces aériennes russes à partir de 2015", a annoncé le général au terme d'une réunion du comité de coordination de Défense antiaérienne de la Communauté des États indépendants (CEI).
Développé en Russie depuis les années 1990, le chasseur russe de 5e génération T-50 a effectué le 29 janvier son premier vol d'essai de 47 minutes en Extrême-Orient. Ses concepteurs sont convaincus que le nouvel appareil sera demandé sur le marché international.
Le nouveau système sera doté de qualités uniques. Invisible pour les radars ennemis, il sera équipé d'un nouveau poste de navigation de bord et d'un système de défense automatisé hautement efficace.
Fin 2009, l'avion a effectué son premier roulement court sur la piste de l'usine de constructions aéronautiques de Komsomolsk-sur-Amour (Extrême-Orient).
http://fr.rian.ru/defense/20100209/186025280.html

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Lun 15 Fév 2010 - 23:14

Bonsoir à tous,

Le contrat russo-indien concernant l'étape préliminaire de construction du T-50 devrait être signé fin février-début mars.

Chasseur russo-indien de 5e génération: le contrat de construction signé début mars (officiel)

Fin février-début mars, la Russie et l'Inde signeront le premier contrat sur la construction conjointe de chasseurs de cinquième génération, a confié lundi à RIA Novosti le premier directeur adjoint du Service fédéral russe de coopération militaire et technique Alexandre Fomine en visite à New Delhi.

"Le contrat relatif à l'étape initiale de la construction conjointe de l'avion doit être signé fin février-début mars", a-t-il indiqué.

M. Fomine a fait savoir qu'il s'agissait d'une "phase active des négociations" entre les deux pays sur la production de chasseurs de cinquième génération.

"Nous traversons actuellement la phase active des négociations sur la remise de l'avant-projet à la partie indienne", a-t-il indiqué, ajoutant que les forces aériennes russes seraient dotées de la version monoplace du nouvel avion et les forces indiennes de la version biplace.

Des essais en vol du chasseur de cinquième génération ont récemment eu lieu à Komsomolsk-sur-Amour (Extrême-Orient russe). Il s'agit d'un appareil tactique alliant les caractéristiques d'un avion de frappe et d'un chasseur classique.

L'appareil est équipé d'une avionique foncièrement nouvelle intégrant une fonction de "pilotage électronique" et d'un radar ultramoderne, ce qui permet au pilote de se concentrer uniquement sur la mission de combat. Les équipements de bord assurent un échange de données en temps réel aussi bien avec les systèmes de commande au sol qu'avec les autres avions du groupe aérien.

Le chasseur de cinquième génération sera opérationnel dans les troupes russes en 2015 et dans les troupes indiennes en 2020.
http://fr.rian.ru/defense/20100215/186061696.html

Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mer 17 Fév 2010 - 18:04

Bonjour à tous,

Un petit comparatif, sans doute un peu parti pris...



http://fr.rian.ru/infographie/20100217/186075055.html

Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Jeu 18 Fév 2010 - 12:03

Bonjour à tous,

Une très complète (et très longue) étude de l'appareil comparativement au F-22 et au YF-23 chez Air Power Australia.
Je vous laisse lire, moi-même je n'ai pas eu encore le temps.



Assessing the Sukhoi PAK-FA



Abstract


The public exposure of the Sukhoi/KnAAPO T-50/I-21/Article 701 PAK-FA or Перспективный Авиационный Комплекс Фронтовой Авиации following the 29th January, 2010, test flight has provided sufficient high resolution imagery, video camera footage, and incidental disclosures to perform an initial technical, techno-strategic, and strategic assessment of this new high performance low observable multirole fighter design.

The observed prototype design employs an interim supercruising and thrust vectoring engine, common to the production Su-35S Flanker. The configuration is intended to validate aerodynamic and systems performance, and is clearly not intended for full validation of low observables performance. A new 35 - 40 klbf class 3D TVC supercruising engine for the PAK-FA is currently being developed by NPO Saturn.

Analysis of PAK-FA prototype airframe shaping shows a design which has forward fuselage, inlet, upper fuselage, wing and tail surface airframe Very Low Observable (VLO/stealth) shaping which is highly competitive against the US F-22A Raptor and YF-23 ATF designs. Aft and centre lower fuselage, and aft fuselage and nozzle shaping is inferior to the F-22A Raptor and YF-23 ATF designs, sharing the same deficiencies as the F-35 Joint Strike Fighter. This may be an artefact of the use of the interim engines, and uncertainty about aft and beam sector observables performance will remain until later prototypes with the production engine and aft/lower fuselage shaping are available.
...
La suite :

http://www.ausairpower.net/APA-2010-01.html

Bonne lecture


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Jeu 18 Fév 2010 - 12:05



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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Jeu 18 Fév 2010 - 23:40

Bonsoir à tous,

Un extrait de Air Power Australia montrant ce que l'on peut appeler une bizarrerie dans le design stealth :



The lower fuselage of the prototype displays interesting incongruities. There is an abrupt transition between the carefully sculpted faceting of the inlet nacelles, and the smoothly curved aft engine nacelles and conventional aft fuselage. The faceting strategy is similar to the F-22 design rules, with singly or doubly curved transitions between planes (C. Kopp/Sukhoi image).

http://www.ausairpower.net/APA-2010-01.html#mozTocId548526

Je retourne à la lecture


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Jeu 18 Fév 2010 - 23:59



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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Ven 19 Fév 2010 - 8:21

Super !

Merci Jullienaline !

Belle machine en tout cas !


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Lun 29 Mar 2010 - 23:00



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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Lun 12 Avr 2010 - 22:37

Bonsoir à tous,


Quelques slides intéressantes sur cet avion

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/04/pak-fa-idas-unclassified-analy.html

Je n'arrive pas à insérer le truc


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Jeu 29 Avr 2010 - 9:32

Bonjour à tous

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/awst/2010/04/26/AW_04_26_2010_p31-221698.xml&headline=Rivals Join For Next Stage Of PAK FA Engine&channel=defense


Russia’s two engine manufacturers are to collaborate on the next stage of engine development for the Sukhoi T-50 fifth-generation fighter after years of going head-to-head as rivals.

The Moscow-based Salut and United Engine Corp. (UEC) have agreed to work jointly on the so-called second-stage engine for the T-50 being developed to meet the air force’s PAK FA requirement. NPO Saturn, now part of UEC, and Salut have been competing for this program for several years, with designs known as Eniseysk-A and Eniseysk-B, respectively.

According to senior UEC executives, the workshare on the engine to replace the T-50’s current Saturn 117 will slightly favor the corporation: UEC will have 54%, and Salut the remainder.

The decision to collaborate is driven at least in part by the likely merger of the two engine producers.

The timescale for development of the powerplant remains uncertain, as the manufacturers apparently are waiting for the military to set its requirements. In March, however, Sukhoi chief Mikhail Pogosyan said the T-50 would enter service with the air force powered by the Saturn 117. He indicated development of the second-stage engine could take another decade.

The 117 was developed by Rybinsk-based Saturn as an uprated modification of the Al-31F engine. The 29,000-lb.-thrust 117 is used on the Su-35 derivative of the Su-27 Flanker. The version fitted to the T-50 prototypes is thought to produce 30,000 lb. thrust and also comes with a new full-authority digital engine control unit.

Salut’s Eniseysk-B design was recommended by the ministry’s tender commission, according to CEO Yuri Eliseev. Under the original program schedule, the two contenders were to have demonstrated the first elements of the engine by November 2008.

Discussing Eniyesk-A, Saturn CEO Ilya Fyodorov, who also is a head of the PAK FA engine program, says the company has studied some new technologies that could be applied to the development of a powerplant for the series production PAK FA in the next in 2-3 years.

The so-called third stage of engine development, a new design, was initially planned to begin at the end of 2009, but this has yet to be announced. “Nevertheless, we have completed the conceptual design of the fifth-generation engine,” says Eliseev.

He also says that in order to minimize technical risks, Salut is already testing the element of the future engine during modernization of the Al-31F series powerplants.

The first stage of this modernization, the AL-31FM1 with a new compressor, was shown at the Engines 2010 exhibition here this month. This engine has a thrust of 27,000 lb., interval between overhauls of 1,000 hr. and service life of 2,000 hr., compared to 25,000 lb. thrust, 500 hr. between overhauls and 1,500 hr. of service life for the serial AL-31F. According to Eliseev, the AL-31FM1 already powers modernized Su-27SM Russian air force fighters. He adds that it has also been approved for installation on Su-34 bombers.

A further development, the AL-31FM2, is being bench-tested, according to the Salut CEO. This engine has a new combustor chamber and turbine and reached 29,200 lb. thrust. “If we receive funding, we are ready to start serial trials of this engine in the next year,” says Eliseev.

Also on display at the exhibition was a new KND-924-3 low-pressure compressor that, together with a new six-stage high-pressure compressor, will be used for the AL-31FM3 modification. This version is expected to have a thrust of about 30,000 lb. Eliseev stresses that all the modifications retain the size of the serial Al-31F and can be installed in versions of the Su-27 in service.

The cooperation between Salut and UEC is underpinned by the anticipated merger between the two manufacturers. Eliseev was appointed deputy head of the corporation two weeks ago. According to UEC executives, the merger with Salut will start after the latter completes its consolidation with Omsk Baranov Production Co.



Coopération des deux motoristes russes Salut et NPO Saturn sur le T50

Bonne journée


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Mer 26 Mai 2010 - 23:40

Bonsoir à tous,

Une vidéo de l'appareil lors de test en Sibérie.



http://www.youtube.com/watch?v=Wx1Z4KJCpOU&feature=player_embedded

Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Ven 18 Juin 2010 - 19:18

Bonsoir à tous,

Vladimir Poutine a assisté aujourd'hui à un vol du T-50, le 16ème de l'appareil.
Cela a permis de faire un peu d'autocongratulation et de manifester un réel optimisme (méthode couet ?) :

Après avoir rappelé que le T-50 coûterait 2,5 à 3 fois moins cher que le F-22 américain, M.Poutine a fait savoir que le chasseur russe "le surpasserait également pour la manœuvrabilité, les armements de bord et la distance de vol".
http://fr.rian.ru/defense/20100617/186919348.html
Au moins 50 chasseurs de 5e génération seront fournis au ministère russe de la Défense en 2016, a annoncé jeudi aux journalistes le vice-ministre Vladimir Popovkine.
http://fr.rian.ru/defense/20100617/186919716.html

En tout cas, cela nous donne quelques photos intéressantes :





Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Jeu 30 Sep 2010 - 17:41

Bonjour à tous,

L'appareil devrait être livré à la Marine russe en 2020.
Est-ce qu'une version spécifique (navalisée) sera développée ? C'est la question.

Le chasseur de 5e génération russe livré à la Marine en 2020 (commandant)
Le chasseur embarqué russe de 5e génération T-50 serait livré à l'aviation de la Marine en 2020, a annoncé mardi à Moscou le chef de l'aviation et de la défense antiaérienne de la Marine russe Valeri Ouvarov.

"Il est difficile de dire quand cet appareil sera livré à l'aviation embarquée, il faut d'abord qu'il arrive à l'Armée de l'air avant d'être adapté à la Marine (…) Mais nous l'attendons vers 2020", a indiqué le général.

Selon les représentants du ministère russe de la Défense et de l'Etat-major général, l'Armée de l'air recevra cet avion en 2016.

Toutefois, la Marine lancera un appel d'offres avant de renouveler son parc de chasseurs. Les avions Sukhoi, MiG et Iak y participeront à côté de T-50, a ajouté le général.

L'aviation embarquée russe comprendra également des Su-33 et des MiG-29K. "Je considère qu'il faut avoir deux escadrilles (24 avions) de MiG-29K, et une escadrille de Su-33, ainsi que ce nouvel avion prometteur", a indiqué Valeri Ouvarov.

Les chasseurs Su-33 actuellement en service arriveront à la fin de leur durée vers 2020 à condition qu'ils soient modernisés, a conclu le général.
http://fr.rian.ru/defense/20100928/187525720.html

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Ven 8 Oct 2010 - 0:02

Bonsoir à tous,

D'après une source russe le chasseur développé conjointement par l'inde et la Russie sera un appareil nouveau et non une copie du T-50.

Nouveaux chasseurs pour l'Inde: il ne s'agit pas de copier le T-50 (Défense)

Le chasseur de cinquième génération mis au point conjointement par la Russie et l'Inde ne sera non plus une copie du T-50, mais un nouvel avion, a déclaré jeudi à RIA Novosti une source haut placée de la délégation russe dirigée par le ministre de la Défense Anatoli Serdioukov en visite à New Delhi.

"Evidemment, cet appareil ne copiera pas le chasseur T-50", a indiqué la source en ajoutant toutefois que les idées conçues lors de la mise au point du chasseur T-50 seront utilisées pour la construction du nouveau chasseur russo-indien.

Auparavant, le ministre indien de la Défense le ministre indien de la Défense Arackaparambil Kurian Antony a annoncé au cours d'une conférence de presse que l'Inde avait l'intention de doter son Armée de l'air de 250 à 300 chasseurs de cinquième génération développés conjointement avec la Russie.

Ce nouveau chasseur devrait voir le jour d'ici 2015-2016 en deux versions, l'une étant monoplace et la deuxième biplace. Les frais de mise au point seront répartis à parts égales entre la Russie et l'Inde.

Selon le Times of India, New Delhi a l'intention d'investir plus de 25 milliards de dollars pour doter son armée de chasseurs de cinquième génération.
http://fr.rian.ru/defense/20101007/187579214.html

Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Ven 8 Oct 2010 - 21:43

Bonsoir à tous,

D'après l'Admin, Shiv Aroor, du site http://livefist.blogspot.com/ l'Inde achéterait sur étagère la T-50 monoplace et la version biplace serait développée conjointement avec la Russie et serait nommée Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA).

http://livefist.blogspot.com/2010/10/all-roadblocks-removed-5th-gen-fighter.html (voir dans les commentaires)

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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Ven 8 Oct 2010 - 22:21

Bonsoir Jullienaline,
Belle commande quand même...
Biplace donc...


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par jullienaline le Ven 8 Oct 2010 - 22:28

Salut Poncho,

Oui , une belle commande et un bel accord stratégique. Les deux pays sont limitrophes de la Chine...

Pour le développement FGFA, j'ai du mal à envisager autre chose qu'une variante biplace du T-50.
et à suivre.

Amicalement


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Re: Sukhoï PAK-FA (T-50)

Message par Poncho (Admin) le Mar 4 Sep 2012 - 13:48

Bonjour à tous un point sur le programme ici

http://ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2012-08-31/sukhoi-t-50-moves-radar-flight-refueling-tests

3 avions en vol et 120 essais en vol réalisés
un 4ème en cours de livraison
Une mise en ligne prévue en 2015 après 14 protos

En ce moment : essais du radar AESA et test du ravitaillement en vol


The third prototype of Russia’s new T-50 stealth fighter now has an AESA radar. Sukhoi reported this month that the program has logged more than 120 test flights, which suggests that only some 20 flights have been made in the past nine months. However, Russian air force commander Gen. Victor Bondarev told journalists that testing of the PAK FA (the Russian acronym for Future Complex of Frontal Aviation) is on schedule, and that performance to date is “by and large corresponding to the specification that we put forward for this aircraft.” The T-50 first flew on Jan. 29, 2010.


Sukhoi said that the second prototype (side number 52) conducted initial inflight refueling trials, in conjunction with a Russian air force Il-78 tanker and an Su-25UB two-seat chase plane. The T-50 hooked up with the tanker five times. Sukhoi said that this prototype is also being used on a separate test program examining stability, controllability and the structural response of the design in various flight configurations and various corners of the flight envelope, including supersonic.

Meanwhile, the first prototype (side number 51) is “completing preparations” for testing at high angles of attack and for super maneuverability.

Side number 53 is fitted with the AESA designed and built by the Scientific Research Institute of Instruments named after Tikhomirov (NIIP). The maker claims “considerable progress” in early ground and flight tests. The radar “corresponds to the best systems available elsewhere,” it said. NIIP also noted that tests of the PAK FA’s electro-optical sensor system have started.

NIIP unveiled a full-scale prototype of the AESA radar for the PAK FA at the Moscow Airshow (MAKS) in 2009. This unit uses locally produced components, including solid-state transceivers, based on “nanohetero structures.” It is built on module principles and with other applications in mind, including aircraft that are already in service and anti-aircraft defense systems. The technologies employed in the new radar permit an increase in target detection ranges, and enable simultaneous operations in both air-to-air and air-to-surface modes, including recognition and classification of detected targets. These technologies also permit engagement of several targets simultaneously, using precision guidance munitions, NIIP says. The radar has integrated capabilities for secure communications and electronic countermeasures.

Speaking at the recent Russian Air Force 100th Anniversary airshow, Gen. Bondarev said that a total of 14 T-50 prototypes will be assembled. The fourth example will fly shortly, he added. Evaluation of the prototypes at Russian air force bases will start next year, to be followed by delivery of production aircraft in 2015. Bondarev further stated that Russia’s Weapons Program 2011-2020 calls for the acquisition of a combined total of 250 Su-34, Su-35 and T-50 tactical fighter


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