Vu sur A.net, Tech Ops, un article de AW bien lisible.
La suite de Clean Sky, Clean Aviation, chez Safran et GE qui collaborent.
Pour dans 15 ans .... Embraer devra attendre un peu
Je le verrais bien un jour en essais sur un A220, bien qu'ils parlent de A320, (Remplacement du Leap comme but final de l'étude ?) ou même un A400M pour éviter trop d'adaptations, une bonne indication des P visées.
Plus de contre rotation lourde et compliquée ... Un gros fan suivi de guides orientables.
Des assais de protos aux USA, Victorville, suivis de vols, dans 5-6 ans, c'est bien.
Une vitesse semblable aux MC actuels, hum ... il faudra voir.
On a déjà dû le voir ce concept qq part ici. chez Safran ?
Remarques ...
Des hélices, de 4-5 m de diamètre voir plus, pour le A320, et combien pour un A330 ??
Il va falloir revoir sérieusement les architectures des futurs avions !
Et que dire des trés gros avions avec des moteurs de 100 000 lbs et plus, type B777 .... Avec des fan de peut être 10 mètres de phi .... Un retour des quads, et/ou de l'aile haute ??
J'ajoute, quid des réducteurs, un seul étage ??
Article d 25 Juin 2021, lisible chez AW , Guy Norris, Thierry Dubois.
https://web.archive.org/web/20210629125317/https://aviationweek.com/special-topics/sustainability/cfm-details-open-fan-plan-next-gen-engine
https://www.aerospacemanufacturinganddesign.com/article/ge-aviation-safran-launch-sustainable-engine-program/
Technologies matured as part of the RISE Program will serve as the foundation for the next-generation CFM engine that could be available by the mid-2030s. The program goals include reducing fuel consumption and CO2 emissions by more than 20% compared to today’s most efficient engines, as well as ensuring 100% compatibility with alternative energy sources such as sustainable aviation fuels and hydrogen.Central to the program is state-of-the-art propulsive efficiency for the engine, including developing an open fan architecture. This is a key enabler to achieving significantly improved fuel efficiency while delivering the same speed and cabin experience as current single-aisle aircraft. -----------------------------------The bold move targets development of a single-stage, gear-driven fan paired with active stators in a puller, or tractor, configuration—a design never previously tested at full scale. Incorporating a rotor more than 12 ft. in diameter, the initiative also throws down the gauntlet to Airbus and Boeing, challenging them to consider more ambitious new single-aisle designs for the next decade.