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3 participants

    Technologies "Anti-Friction Drag"

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    sevrien
    Whisky Quebec


    Technologies "Anti-Friction Drag" Empty Technologies "Anti-Friction Drag"

    Message par sevrien Mar 26 Mai 2009 - 17:24

    Rebonjour, chers tous !

    Bien que nous ayons mentionné le terme "Viscous Drag", ici, nous parlons de "Frictional Drag" !

    Pour TRIM2 : est-ce que le "Viscous Frag" appartient à la même famille de "Frictional Drag". En quelque sorte, s'agit-il de la même chose ? Pour .... moi, c'est la même chose,.....mais je ne suis pas spécialiste ! Même s'il s'agit quasiment de la même chose, je suppose qu'il y a des "distinctions et nuances".

    J'ai décidé d'ouvrir ce topic, parce qu'il est, à mes yeux, d'une plus grande finesse aéronautique que le titre "peinture des avions", qui garde tout de même son intérêt, bien sûr!

    Lien :
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/26/326895/aircraft-surface-cavities-could-cut-friction-drag-by-40.html
    DATE:26/05/09. SOURCE:Flight International
    Aircraft surface cavities could cut friction drag by 40%
    By Rob Coppinger

    Friction drag could be cut by 40% with aircraft surfaces that have small cavities with shaped orifices to affect turbulence mechanisms, say researchers.
    The orifices would be designed to direct oscillated air across the aircraft's surface perpendicular to the relative wind. It is this redirected air flow that is believed to affect near-wall turbulence mechanisms and reduce friction drag.

    La déclaration est impressionnante!
    Air flows into the orifice and its cavity beneath and the pressure increases within the cavity which then forces the air out. The expelled air then reduces the cavity pressure allowing more air in, and this oscillation process continues.
    Description simple et claire !
    The project's leader, University of Warwick fluid-solid mechanics associate professor Duncan Lockerby, says: "This is for a fully turbulent boundary layer. We are pushing ahead with prototypes and have a separate three-year project to look more carefully at the physics behind it."
    Rendez-vous dans 3 ans ?
    Friction and interference are the two causes of drag. By halving drag with this reduction in skin friction Lockerby's researchers expect a proportional reduction in fuel burn, which would be 20% of the aircraft's total.
    Encore plus impressionnant !
    He added that working back from the Advisory Council for Aeronautics Research in Europe (ACARE) noise and emission reductions target date of 2020 Airbus would like to flight test the technology in 2012 to realise its benefits by the ACARE deadline. EADS Innovation Works is contributing funds to the project.
    The ACARE targets are a 50% reduction in fuel burn, percieved noise and carbon dioxide emissions with an 80% reduction in nitrogen oxides output.
    With £376,000 ($595,000) provided by the UK's Engineering and Physical Sciences Research Council and additional monies from EADS, the project is being carried out by researchers at the universities of Cardiff, Imperial, Sheffield and Queen's in Belfast.
    Bien sûr, les motoristes (ou, du moins, des motoristes européens : RR, SNECMA .....) participent à ACARE !

    Rappel :
  • The Advisory Council for Aeronautics Research in Europe (ACARE) was launched at the Paris Airshow in June 2001.
    ACARE has targeted an 80% reduction in NOx emissions, for example, from commercial aircraft by 2020.
    Réactions ?


  • Dernière édition par sevrien le Mar 26 Mai 2009 - 17:55, édité 1 fois
    Poncho (Admin)
    Poncho (Admin)
    Whisky Charlie


    Technologies "Anti-Friction Drag" Empty Re: Technologies "Anti-Friction Drag"

    Message par Poncho (Admin) Mar 26 Mai 2009 - 17:45

    Bonjour,

    Merci Sevrien , j'avais vu hier la version aviation-week... moins détaillée...
    Cela dit ça manque toujours d'un bon schéma... pour bien comprendre et connaître la taille des cavités en question...

    Intéressant de voir EADS dans le circuit.

    Je suis preneur de plus d'info, car ça ressemble à tout sauf une blague

    Par contre est-ce que ça trouvera une application pratique ? Que sont devenus les ribblets ?

    Bonne journée à tous


    _________________
    @avia.poncho
    Vector
    Vector
    Whisky Quebec


    Technologies "Anti-Friction Drag" Empty Re: Technologies "Anti-Friction Drag"

    Message par Vector Jeu 18 Juin 2009 - 23:46

    Bonjour,
    Cette idée me rappelle des études qui avaient été faites sur la peau des dauphins et qui concluaient qu'avec la "puissance propulsifs" dont ils disposaient, il était impossible d'atteindre des vitesses de l'ordre de 50 noeuds. L'étude a suggéré (car ceci était hautement classifié) que les dauphins arrivaient à contrôler l'écoulement sur la peau par des techniques adaptatives réflexes. Apparemment, la couche de gras sous-jacente a une consistance de gel capable de s'opposer aux micro-tourbillons en oscillant pour combler les vides. Cela semble rejoindre les théories ci-dessus.

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    Technologies "Anti-Friction Drag" Empty Re: Technologies "Anti-Friction Drag"

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