Les commentaires de Guy Norris sur AviationWeek !
Le cas du VAN, est de nouveau examiné pour le A320 NEO !
Pas nécessaire pour tenir les spec's ! Holé !
Un point d'avance et sans le VAN, semble leur suffire pour l'EIS du PW1100G !
Noté : utile pour le vent de travers ??
Noté aussi ... l'influence du VAN, (Interférences/Implications) du côté de la rigidité des aubes du fan vs leurs possibles allégements ... et là on peut penser aussi, à de futures aubes en plastoc
Bien visiblement P&W ne sortira le VAN que si vraiment nécessaire et éventuellement pour d'éventuels gains ultérieurs !
Toujours ça de gagné du côté des certifications ... qui commencent dans 2-3 mois ...
Un bel effet d'annonce, peut être pour le Bourget !
J'ajoute : Oui Poncho, on se promène à ce stade, à peut être maintenant 1% de mieux sans le VAN, et il reste encore 2 ans pour l'EIS ...et peut être 2-3% avec le VAN ... reste à voir aussi les poids, peut être dans les 150-200 kg ...de gagnés par moteur, non ??
Comme je le commentais, CFMI a du pain sur la planche pour ne pas se faire larguer de 2-3 points ... -------------- Un extrait de AvWeek, et le lien !------------------
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_04_12_2013_p01-01-568095.xml
A second engine is undergoing structural tests and is poised for
crosswind evaluations that could determine whether the variable area fan
nozzle (VAN) is retained on the P&W-powered A320NEO. Bob Saia, VP
of P&W next generation products family, says the decision could be
made in about two months.
The feature, which dynamically alters
the exit nozzle area for different phases of flight to maintain blade
stability, was deleted from the smaller PW1500G engine for Bombardier’s
CSeries late last year. P&W decided to drop the VAN when tests of an
upgraded fan blade revealed the stiffer unit delivered the same
performance while maintaining adequate flutter margin without the need
for a variable nozzle.Although the VAN also offers potential fuel
burn savings, Saia says the baseline engine in both the CSeries and
A320NEO will provide guaranteed fuel burn performance without the
feature. The VAN adds weight and mechanical complexity, and although
P&W designed it for minimum impact on maintenance, the company’s
clear preference is that the system also be deleted from the Airbus
engine. At the same time, P&W says the extensive development work on
the two different VAN designs that were created for the CSeries and the
A320NEO will be useful in future as a possible hedge against rising
fuel costs and noise regulations.
The third NEO engine will begin
high-pressure spool tests next month, while a fourth PW1100G has begun
endurance testing at P&W’s Manitoba icing facility in Canada. The
first four engines are expected to amass 1,000 test hours collectively
in the run-up to certification testing, which is due start in “two to
three months,” says Saia.
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JPRS