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    EA GP7200 & RR Trent 900


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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Ven 29 Mai 2009 - 0:30

    En poursuivant les interrogations sur l'improbabilité que, derrière l'AD le plus récent concernant l'A380, la cause soit des vibrations, il m'a été clairement dit que :
    -- les heures de vol et cycles des moteurs GP7200 de l'EA, sur lesquels sont basées les données statistiques avancées par Emirates concernant l'aspect "departure reliability", n'ont pas grande signification, parce qu'ils sont trop faibles en nombre ;

    -- même les données correspondantes des RR Trent 900, pourtant bien plus importantes en volume, commencent tout juste à être vraiment "parlantes".

    La seule donnée pertinente pourrait être le nombre d'heures & / ou de cycles entre les incidents.

    Là, sans contestation possible, le perdant est le GP7200 de l'EA !

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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par Invité Ven 29 Mai 2009 - 0:44

    Merci Sevrien

    Mais en fait vous n'annoncez que de mauvaises nouvelles :

    1 : Pour les pro GP 7200, pas de très bon augure, même si votre, la conclusion est que pour le moment il n'y a pas assez d'heures pour établir des stats sérieuses.

    2 : Vos chiens ou ceux de Sa Majesté ne chantent pas aussi bien que les Beatles ! !

    ( Bah, le mien, c'est " La voix de son maitre ".... pirat )

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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Ven 29 Mai 2009 - 1:10

    Bonsoir, Cyclope3 !
    Cyclope3 a écrit:Merci Sevrien

    Mais en fait vous n'annoncez que de mauvaises nouvelles :

    1 : Pour les pro GP 7200, pas de très bon augure, même si votre, la conclusion est que pour le moment il n'y a pas assez d'heures pour établir des stats sérieuses.

    2 : Vos chiens ou ceux de Sa Majesté ne chantent pas aussi bien que les Beatles ! !

    ( Bah, le mien, c'est " La voix de son maitre ".... pirat )
    Non ! Je n'annonce pas les nouvelles, bonnes ou mauvaises. Je commente ce qui est annoncé ou avancé !
    Puis, le problème n'est pas d'être pro- ou contre- ! Evidemment, .... s'il y a des "pro" GP7200,.......ils feraient mieux de se demander pourquoi ils le sont !

    Tout le monde sait pourquoi AF a choisi le GP7200. Passons ! Ce choix est sans signification et sans intérêt !
    Relativement peu de gens savent pourquoi Emirates a choisi le GP7200 ! Et ce n'est pas moi qui vais le dire sur un Forum, quel qu'il soit !

    Je n'ai pas parlé de "mes chiens" ! Wink

    Pour ma cousine .......et la Reine du Royaume Uni ! Ah !
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Ven 29 Mai 2009 - 9:28

    Bonjour, Cyclope3, et chers tous.

    Il n'y a pas de parti-pris dans les lignes qui suivent. Ce sont les faits, et des commentaires enracinés dans les faits. Les sources sont les 3 motoristes eux-mêmes (GA, P&W & RR).

    En parlant / écrivant des moteurs GP7200 et RR Trent 900, nous sommes devant deux produits excellents ! Mais cela ne suffit pas !

    Le véritable problème du GP7200 (et l'EA), .... est qu'il est impossible de voir un avenir pour lui, puisque les partenaires industriels (ensemble) n'affichent aucune volonté de le faire évoluer et vivre, ... et, surtout, plutôt le contraire !

    Son état de "moteur orphelin" est déjà annoncé !

    Technologiquement, il est déjà dépasseé par les nouveautés chez GE & RR, ... et pourra l'être bientôt par celle(s) de P&W ! GE & P&W, surtout GE, n'ont aucune volonté de :
    -- privilégier la technologie de l'EA et du GP .... par rapport aux leurs ;

    et GE (à ses yeux ! ) n'a aucune volonté de "diluer" les possibilités de sa technologie au sein de l'EA, .....
    ... tandis que P&W se dit désireux de poursuivre l'alliance EA !

    Il n'a pas de vraies évolutions possibles. Il est impossible d'éditer des améliorations, déjà apportées par Volvo Aérospace, dans la zone "de sortie" du moteur.

    Ainsi, il 'n'en a pas encore sous la semelle', ... alors que le RR Trent 900 a encore des possibilités d'amélioration. Bien entendu, ces possibilités n'empêchent pas RR de voir une "nouvelle évolution, .. sur mesure", pour l'A380-800 et l'A380-900 !

    Tout dépendra des possibilités et volontés du marché, et des souhaits des clients individuellement et collectivement!
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par Invité Ven 5 Juin 2009 - 22:56

    Bonjour,

    Si je comprend bien, cette "association" Engine Alliance est un peu ( beaucoup ) scotchée.

    Pas de possibilité, de fait, d'échanges informels d'informations entre GE et P&W. Par le statut de l'EA et par les antagonismes entre ces deux partenaires majeurs ( plus la Snecma )

    Donc pas de possibilité d'évolution du GP 7200.

    Mais si l' A 380 est taillé pour s'agrandir ( 1000 pax ), ça n'ira pas.
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Ven 5 Juin 2009 - 23:17

    Bonsoir, Toucan, et merci pour ce post.
    Toucan a écrit:Bonjour,

    Si je comprend bien, cette "association" Engine Alliance est un peu ( beaucoup ) scotchée.

    Pas de possibilité, de fait, d'échanges informels d'informations entre GE et P&W. Par le statut de l'EA et par les antagonismes entre ces deux partenaires majeurs ( plus la Snecma )

    Donc pas de possibilité d'évolution du GP 7200.

    Mais si l' A 380 est taillé pour s'agrandir ( 1000 pax ), ça n'ira pas.
    Oui, votre impression est juste.
    Il est quasiment impossible de voir une quelconque possibilité d'évolution vraiment "compétitive" pour le GP7200.

    L'EA risque de subsister, concrètement, dans le but unique de faire vivre, d'assurer et de gérer "l'aftermarket" des affaires conclues dans la motorisation des A380-800 !
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par Invité Ven 5 Juin 2009 - 23:42

    Bonsoir Toucan, Sevrien et tous

    Et bien pour l' aftermarket du GP 7200, l' EA vient de signer un contrat avec Emirates ,
    ça fait 4 x 58 A 380, soit 232 moteurs
    ( plus ceux qu'il faudra transporter dans un Gros Cargo après incident ! tongue ) plus...

    L'article d'Avionews donne 250 ! :

    -------------
    (WAPA) - Emirates and the Engine Alliance signed a Fleet Management Agreement for the maintenance, repair and overhaul of the Emirates GP7200 engines that power its A-380 fleet.

    http://www.avionews.com/index.php?corpo=see_news_home.php&news_id=1105474&pagina_chiamante=index.php
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Sam 6 Juin 2009 - 1:05

    Merci, Questar !

    Voici un autre lien :
    http://www.industrywatch.com/pages/iw/Story.nsp?story_id=131014593&ID=iw&scategory=Aviation%3AManufacturing&P=&F=&R=&VNC=Business
    Emirates and Engine Alliance Enter Fleet Management Agreement.
    Airline Industry Information, Arrival Time: 2009-06-04
    AIRLINE INDUSTRY INFORMATION-(C)1997-2009 M2 COMMUNICATIONS

    Dubai-based airline Emirates has entered into a Fleet Management Agreement with the Engine Alliance for the maintenance, repair and overhaul of the carrier's GP7200 engines which power its fleet of Airbus A380 aircraft.
    The Fleet Management Agreement, which formalises the letter of agreement that the companies announced in November 2007, has a value of over USD3bn for the life of the contract.
    The Engine Alliance will be managing aftermarket services for the GP7200 engines and utilising the MRO capabilities of its member companies, GE Aviation and Pratt & Whitney, as well as other MRO facilities that are in its support network, which includes Emirates' facilities in Dubai.
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    Message par art_way Ven 19 Juin 2009 - 14:32

    Info ou Intox ?

    Engine Alliance claims lead over Trent 900
    By Max Kingsley-Jones

    Engine Alliance is confident it can maintain or extend the 1% fuel burn advantage it claims for its GP7200 on the Airbus A380 over the rival Rolls-Royce Trent 900 through systematic upgrades over the coming years.

    The General Electric/Pratt & Whitney joint venture's president Jim Moravecek says the engine's performance slightly bettered even the company's own in-house expectations, extending its advantage over the current Trent 900 that powers the A380s on Qantas and Singapore Airlines.

    "What surprised us was that we were six-tenths better on thrust specific fuel consumption, which equates to a 1% advantage over the Trent," says Moravecek


    "In reality, Rolls is coming in behind on every sales campaign."

    Moravececk says he understands that there are possibly plans for R-R to introduce a performance improvement package for the Trent in the 2012 timeframe, but EA is ready to counter this. "With product improvements we'll get 1-2% improvements over the next few years."

    During the show the engine-maker moved into a market share lead over its rival (in terms of aircraft units) when it was selected by Etihad and Air Austral to power the 10 and two A380s they have on order, respectively.

    These deals take its orders (by installed engines) to 384 units, and Moravecek is confident the EA sales tally on the A380 will eventually quadruple to "1,500 engines".

    He says that EA's view of the 20-year very large aircraft market is "an average of all the different forecasts - around 600-700 aircraft". This is about half that of the Airbus outlook, which forecasts deliveries of 1,283 very large passenger aircraft and 415 freighters. Boeing recently adjusted its very large airliner/freighter forecast down by 25%, from 980 units to 740.

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/06/19/328442/engine-alliance-claims-lead-over-trent-900.html


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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par sevrien Ven 19 Juin 2009 - 15:12

    Bonjour chers tous. Merci pour ce post. Intox.
    Ne pas oublier que Max Kingsley-Jones a d'excellents rapports avec la région, en raison de son contact très privilégié avec TCEmirates.
    C'est un excellent journaliste, à tous points de vue. Mais RR ne lui libérerait jamais la "vérité" sous cette forme là !

    Ici, il s'agit de la médiatisation, et MK-J a bien raison d'en profiter pour écrire son article. RR ne ripostera pas ! RR se contente de savoir ce qu'il a en réserve encore pour le RR Trent 900. Et il en a, sans avoir besoin de changer de technologie, ni de faire des modficiations onéreuses !
    SIA, Qantas et tous les autres clients aujourd'hui le savent.

    Le facteur déterminant dans le choix de l'EA / GP7200 par ETIHAD est le besoin d'assurer, dans la durée, la facilité MRO en train d'être préparé à DUBAI pour les A380 d'Emirates. ETIHAD apportera de la charge, touit comme, en réciprocité, DUBAI enverra de l'activité à Abu Dhabi sur les moteurs GEnx, qui équiperont ses B747-8F !

    Et tous les clients RR savent qu'après 3,000 heures de vol, environ (même de 1,500 à 2,500 heures, si l'on est 'ultra-prudent'), la rétention d'efficacité mordra, au bénéfice du RR Trent 900, et au détriment du GP7200 et l'efficacite de consommation du GP7200... ! Et on en reparlera !

    Aussi, ne pas oublier que la part de marché de l'EA doit être divisée par deux pour comparer les performances, simplement en termes de parts de marché, de RR avec celles de GE & de P&W. Et regarder la base installée en terme de dispersion clients, et de dispersion Géographique ! On en reparlera !
    art_way a écrit:Info ou Intox ?

    Engine Alliance claims lead over Trent 900
    By Max Kingsley-Jones

    Engine Alliance is confident it can maintain or extend the 1% fuel burn advantage it claims for its GP7200 on the Airbus A380 over the rival Rolls-Royce Trent 900 through systematic upgrades over the coming years.

    The General Electric/Pratt & Whitney joint venture's president Jim Moravecek says the engine's performance slightly bettered even the company's own in-house expectations, extending its advantage over the current Trent 900 that powers the A380s on Qantas and Singapore Airlines.

    "What surprised us was that we were six-tenths better on thrust specific fuel consumption, which equates to a 1% advantage over the Trent," says Moravecek


    "In reality, Rolls is coming in behind on every sales campaign."

    Moravececk says he understands that there are possibly plans for R-R to introduce a performance improvement package for the Trent in the 2012 timeframe, but EA is ready to counter this. "With product improvements we'll get 1-2% improvements over the next few years."

    During the show the engine-maker moved into a market share lead over its rival (in terms of aircraft units) when it was selected by Etihad and Air Austral to power the 10 and two A380s they have on order, respectively.

    These deals take its orders (by installed engines) to 384 units, and Moravecek is confident the EA sales tally on the A380 will eventually quadruple to "1,500 engines".

    He says that EA's view of the 20-year very large aircraft market is "an average of all the different forecasts - around 600-700 aircraft". This is about half that of the Airbus outlook, which forecasts deliveries of 1,283 very large passenger aircraft and 415 freighters. Boeing recently adjusted its very large airliner/freighter forecast down by 25%, from 980 units to 740.

    [url=http://www.flightglobal.com/articles/2009/06/19/328442/engine-alliance-claims-lead-over-trent-900.html
    Affaire à suivre, de toutes les façons ! Very Happy


    Dernière édition par sevrien le Sam 20 Juin 2009 - 11:50, édité 1 fois
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par art_way Ven 19 Juin 2009 - 15:27

    Bonjour Sevrien,

    Merci pour cet éclaircissement.

    C'est vrai que j'étais un peu surpris de l'avance du GP7200 sur le T900. Surtout cette phrase : "In reality, Rolls is coming in behind on every sales campaign."

    Il faut oser la dire...


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    Message par sevrien Ven 19 Juin 2009 - 15:50

    Merci, art_way !
    RR ne parle pas de cette façon, même quand il le peut !
    art_way a écrit:Bonjour Sevrien,

    Merci pour cet éclaircissement.

    C'est vrai que j'étais un peu surpris de l'avance du GP7200 sur le T900. Surtout cette phrase : "In reality, Rolls is coming in behind on every sales campaign."

    Il faut oser la dire...
    Lire ceci ! Je n'ai pas de parti pris, et je ne suis pas journaliste. Lien (ceci vient de sortir) :
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/06/19/328455/show-deals-reinforce-abu-dhabi-ambitions.html
    DATE:19/06/09. SOURCE:Flight International
    Show deals reinforce Abu Dhabi ambitions
    By Murdo Morrison
    Abu Dhabi reinforced its ambitions to be a major aerospace player, signing at the show a major maintenance, repair and overhaul package with General Electric and launching plans to build an aerospace cluster at its second international airport, Al Ain.

    Je n'invente rien ! je connais mes dossiers ! J'ai écrit longuement sur ce sujet, il y a légèrement moins de 3 ans !
    The GE deal sees Abu Dhabi Aircraft Technologies, a subsidiary of government-owned investment house Mubadala, become the world's first MRO provider for the GEnx engines that will power the Boeing 787 and 747-8.
    The GE facility will become fully operational in 2013 and support the growing fleet of GE engines in the Middle East and North Africa region.

    Les faits. Il n'y a pas de DPO là -dedans!
    Mubadala's sister airline, Etihad, announced at the show it is selecting the GEnx for its 35 787s, as well as the Engine Alliance GP7200 - in which GE is a partner - for its 10 Airbus A380s.

    Vous vous souviendrez que nous avons traité de ce sujet.
    GE joint venture CFM International lost out, however, to rival International Aero Engines in the contest to power the carrier's A320s.

    Vous vous rappellerez l'aspect quasi culturel, que nous avons mentionné, concernant la "bonne distribution des engrais", chez / parmi les acteurs qui doivent générer et bénéficier de la croissance de la région !
    The GE announcement is part of a broader partnership announced last year under which Mubadala committed to work with the US giant in areas such as commercial finance, clean energy research and development and training. Mubadala - which also owns 70% of Swiss MRO group SR Technics as well as major stakes in Piaggio Aerospace and Ferrari - has a remit to invest in industries and businesses that will boost the technological base of the United Arab Emirates.

    Sans en avoir donné le détail, nous avions bien évoqué cet / ces investissement(s) et le besoin de les faire fructifier !
    Separately, another Mubadala division, Abu Dhabi Airports (ADAC), is to establish an aerospace industrial park in the emirate's second city, anchored by a Mubadala plant designing and building composite components for Airbus and other aero manufacturers. The partnership venture with EADS was announced last year.
    At the show, Mubadala signed deals with a succession of European small and medium-enterprises which will open facilities at the 25km2 (9.7 miles2) park, including four German companies that are part of Bavarian aerospace cluster BavAIRia, Swiss rotary engine manufacturer Mistral Engines and two UK firms.
    Beagle Aerospace will build a spares warehouse and eventually a composite repair facility, while Generation Metals International will supply aerospace metalics from the Al Ain site.

    On voit bien l'effort constant et appuyé d'être accueillant et équitable ! Il convient de le féliciter !
    With Qatar Airways also announcing an order for 24 A320 family aircraft, Gulf-based companies were making the running again at Paris. One company notable by its absence was Dubai Aerospace Enterprise, a significant force at recent shows. The group has been affected by the collapse in Dubai's economy. However, the chief executive of the emirate's airports company, Paul Griffiths, dismissed at the show claims that the statelet's aviation ambitions were derailed and said $17.6 billion investment plans for the world's biggest airport, Dubai World Central at Jebel Ali, were still firmly in place.

    Oui, la crise actuelle impose des priorités. Ensuite, certains projets, mis en "veilleuses" en ce moment, reprendront leurs pleines couleurs ! Wink
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    EA GP7200  &  RR Trent 900 - Page 2 Empty Re: EA GP7200 & RR Trent 900

    Message par art_way Jeu 27 Aoû 2009 - 18:07

    Un rendement extrêmement efficace pour le GP7200. Il fait aussi bien que le Trent 900 en terme d'efficacité.
    Par contre aucunes nouvelles concernant la consommation de kerozene ou d'huile. Wink

    Engine Alliance GP7200s have marked their first full year of service powering an Emirates A380 with no in-flight shutdowns and a departure reliability rate greater than 99.9%.
    The carrier operates five GP7200-powered A380s and will be the largest operator of GP7200-powered A380s, with a total order for 58 aircraft and more than 250 engines.
    Air France is scheduled to receive its first GP7200-powered A380 in October, and Air Austral, Etihad Airways, International Lease Finance and Korean Airlines have also ordered GP7200-powered A380s.
    Engine Alliance is a 50-50 joint venture between GE, which makes the
    GP7200's high-pressure compressor, combustor and high-pressure turbine,
    and Pratt & Whitney, which makes the fan module, low-pressure
    compressor and low-pressure turbine.
    Other GP7200 programme participants include MTU Aero Engines, Snecma and Techspace Aero.
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/08/27/331568/gp7200-powered-a380s-pass-milestone.html


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    Message par Poncho (Admin) Mer 30 Sep 2009 - 18:16

    Bonjour à tous

    Au moment un A380 de Sia a fait un joli demi-tour largement commenté... à la mine on bosse !

    http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=mro&id=news/rolls9289.xml&headline=Rolls%20Reveals%20Trent%20900%20Enhancement%20Package


    Rolls Reveals Trent 900 Enhancement Package

    Sep 28, 2009

    By Guy Norris/Aviation Week & Space Technology


    LOS ANGELES--Rolls-Royce is developing a fuel-burn performance improvement package on the Trent 900 designed to keep the Airbus A380 engine competitive in its fiercely contested battle with the Engine Alliance GP7200.

    "We're committed to a 1% fuel burn improvement. We're taking technology from the Trent 1000 and 700EP and putting that into the Trent 900. That technology wasn't available for the Trent 900 at certification but is part of a package we've launched," says Ian Crawford, Rolls-Royce's head of Airbus programs.

    The initiative comes as both engine suppliers begin to see steady growth of the A380 in-service fleet and continuing pressure to cut fuel burn. Details of the package emerged in the wake of claims by the General Electric/Pratt & Whitney Engine Alliance that the GP7200 enjoys a 1% fuel-burn advantage over the Trent 900, and come in the face of the U.S. engine makers' avowed intention to maintain a constant performance gap over their competitor.

    Rolls-Royce disputes the existence of that fuel-burn performance lead and says its improvement planthe Trent 900EP (enhanced performance)will lead to more substantial efficiency modifications by around 2013. Still in the early stages, these plans will incorporate advanced technology from the most recent iterations of the Boeing 787's Trent 1000 and the Trent XWB for the A350.

    "I don't know where they get their data to substantiate those claims," says Crawford. "A380 MSN003 was the performance aircraft and we did very specific tests with all four engines calibrated. With the technology from the Trent 1000 and XWB, I'm pretty confident the T900 will keep in pole position."

    The core of the package will be the introduction of elliptical leading-edge modifications throughout the entire compression system, including improved high- and intermediate-pressure (HP/IP) compressor blades and vanes. The modification, which also applies to the fan and outlet guide vanes, improves flow interactions by altering boundary layer thickness and increasing laminar flow. The changes are similar to elliptical leading-edge modifications made to the HP compressor introduced recently to International Aero Engines' V2500 in the SelectOne program, as well as the Trent 700EP. The elliptical feature also is part of the baseline fan design for the Trent 1000 and XWB.

    "The package includes tweaks to the air management system, and that also affects fuel burn," says Crawford. "We're very confident in being able to achieve the 1% post-2011. The program is already defined, the detailed design is being done and bits are in manufacture. Testing is next year and will cover maturity modifications to upgrade areas we've seen on early engines." These include "potential 'wear out' areas we want to address, such as seal segments and optimized tip clearance."

    As with the Trent 700EP, the 900EP enhancement will be offered as an upgrade kit for existing engines. "The modifications are all optional and are completely interchangeable. You will get the full 1% if you install all the parts," says Richard Keen, Airbus programs marketing director. "From 2011 this will be the production standard for all new Trent 900 orders," he adds.

    "We're already having thoughts on what comes after this," says Crawford. "We are looking at the Trent 1000 and Trent XWB [for what] might flow back into the Trent 900. We have technology and other aero configurations which we have put into the XWB." Although he is not specific about what XWB features could find their way into Phase 2, the anticipated benefit is expected to exceed the fuel burn reductions in Phase 1. "The prudent thing is to run the XWB and get the empirical data," he says. "We're not yet committed to Phase 2 as that represents quite a big change to the engine. [That program] is probably 18 months to two years away after 2011."

    The A350 engine will be the first Trent to feature a two-stage IP turbine, and is the first in the family to incorporate blisks. To increase cruise efficiency, it will have a modulation system that optimizes bleed air for turbine blade cooling. Bench testing of the first XWB engine is to start in the second quarter of 2010; certification is set for the end of 2011.



    Bonnes nouvelles !
    Pour le moment la bataille avec le GP7200, malgré ses divers handicaps, est rude !
    Gagner 1% en SFC, intégralement rétrofitable, en intégrant les techniques du trent1000 et du 700Ep et même du V2500 select one est intéressant !
    Prévu pour 2011...
    Annoncant d'autres améliorations substantielles pour 2013.... (miam) basée sur le trent XWB qui tournera courant 2010... Pas de gains annoncés pour cette seconde phase.

    Vivement la phase 2...


    Pour remettre en perspective, l'A380 étant un Gros Avion pour une Niche évaluée entre 700 et 1400 avions pour les 20 ans à venir, sa durée de vie sera probablement très longue, avec des dérivés... (c.f. le 747 historique).

    A rapprocher aussi des gains d'airbus sur la structure...

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/12/326354/a380-near-term-refinements-include-higher-mtow.html

    Bonne journée


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    Message par art_way Mar 2 Fév 2010 - 8:59

    - Belle prouesse du GP7200.
    - Consommation moindre que prévu.


    Engine Alliance GP7200 Achieves 99.9% Departure Reliability Rating After 18 Months in Service
    SINGAPORE, Feb. 2 /PRNewswire-FirstCall/ -- SINGAPORE AIR SHOW --
    The Engine Alliance GP7200 has marked 18 months in revenue service.
    Since entering service with the world's largest A380 fleet, Emirates,
    in August 2008, the GP7200 has achieved a departure reliability rating
    of 99.9% and experienced no in-flight shutdowns.
    "We're delighted -- and more importantly, our customers are
    delighted -- with the operational performance of the GP7200," Engine
    Alliance President Mary Ellen Jones said. "In addition to the
    exceptional reliability of the engine, the fuel performance is even
    better than we expected."
    There are nine GP7200-powered A380s in service. Recent Engine
    Alliance milestones include the first GP7200-powered A380 delivery to
    Air France in October 2009, and in December, the GP7200 reached 100,000
    hours of revenue service. Other Engine Alliance customers include Air
    Austral, Etihad, ILFC and Korean Air.
    The GP7200 is derived from two successful wide body engine
    programs, the GE90 and the PW4000. It benefits from the two programs'
    latest, proven technologies and the lessons learned from more than 25
    million flight hours of successful operation. Certified at 76,500
    pounds (340 kN) of thrust, the engine has the capability to produce
    more than 81,500 pounds (363 kN) of thrust. In addition to being the
    quietest, most fuel efficient engine for the A380, the GP7200 engine
    has emissions that are well below current and anticipated regulations.
    The GP7200 is manufactured at GE and Pratt & Whitney,
    with GE manufacturing the high pressure compressor, combustor and high
    pressure turbine, and Pratt &Whitney manufacturing the fan module,
    low pressure compressor and low pressure turbine. Final engine assembly
    is conducted at Pratt & Whitney's Engine Center in Middletown,
    Connecticut. GP7000 Engine Program participants include SNECMA
    (France), Techspace Aero (Belgium) and MTU Aero Engines (Germany).
    The Engine Alliance is a 50/50 joint venture of General
    Electric (NYSE: GE) and Pratt & Whitney, a unit of United
    Technologies Corp. (NYSE: UTX).

    http://www.air-cosmos.com/site/newswire.php?Id=201002020005PR_NEWS_USPR_____NE47293.xml


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    Message par Poncho (Admin) Ven 23 Juil 2010 - 14:39

    Bonjour à tous

    Pour confirmation

    http://www.geae.com/aboutgeae/presscenter/gepw/gepw_20100715.html



    Engine Alliance Completes 100th GP7200 Engine
    Specific Fuel Consumption Improvement Noted



    July 15, 2010 -- East Hartford, CT -- The Engine Alliance today celebrated completion of its 100th GP7200 engine with employees and partners at a ceremony in Middletown, CT. The GP7200 powers Airbus' A380 aircraft, and the 100th engine is destined for an Air France airplane.

    "We are so proud of this partnership," said Engine Alliance President Mary Ellen Jones, speaking at the ceremony held at EA partner Pratt & Whitney's assembly and test facility. "One hundred engines is a significant milestone, but it is only the beginning for an engine that has met or exceeded our customers' expectations."

    Jones told the audience that in recognition of the GP7200's demonstrated fuel performance on the A380, Airbus recently revised the performance handbook, or "Orange Book" to reflect a 0.5% Specific Fuel Consumption (SFC) improvement for the GP7200-powered aircraft. The Orange Book is frequently used by prospective aircraft purchasers as a predictor of aircraft performance. This improvement substantiates the GP7200's total competitive fuel burn advantage of at least 1%.

    "With the best fuel performance on the A380 and outstanding reliability, the GP7200 is providing significant value for our customers," noted Jones. Nearing two years in revenue service, GP7200 engine's dispatch reliability rating is 99.9%.

    There are 14 GP7200-powered A380s in service. EA launch customer Emirates began operating the aircraft in August 2008 and received its eleventh A380 on July 2. Emirates is Airbus' largest A380 customer with orders for 90 of the super-jumbo aircraft. Air France entered service with the GP7200-powered A380 in late 2009 and has three A380s in its fleet to date. Other GP7200 customers include Korean Air, Etihad Airways, Air Austral and International Lease Finance Corporation (ILFC).
    The GP7200 is the result of innovations to the combined technologies of its member companies' most successful wide body engines: the GE90 and the PW4000. The GP7200 utilizes the lessons learned from more than 25 million flight hours of successful operation with these legacy engines and incorporates new technology to produce the quietest, most fuel efficient engine for the A380. The GP7200 is certified at 76,500 pounds (340 kN) of thrust, but has the capability to produce more than 81,500 pounds (363 kN). Its emissions are well below current and anticipated regulations.




    Et de 100

    Bonne journée


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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 14:46

    Je crois que je l'ai vu et commenté, sais plus où!
    Un gain de 0,5% pour le moteur!
    C'est plus une constatation de bonnes perfs depuis le début ...
    Qu'une amélioration sur la route ...
    Vu les relations P&W et GE dans l'alliance ... sais pas s'ils seront capables d'améliorer sur le temps !

    JPRS
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    Message par Poncho (Admin) Ven 23 Juil 2010 - 15:11

    Bien d'accord
    Pour autant EK reste avec eux (ou l'inverse) et 90 A380 = 180 A350 en termes de nb de moteurs Wink


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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 15:23

    C'est bien Poncho !

    Mais s'ils ne se mettent pas d'accord dans l'EA, pour avancer ...
    C'est RR qui raflera la prochaine mise !
    Et tu sais que je n'en pense que du bien !
    (A part ce que je pense de leur prophète-basheur autoproclamé)

    Pour moi, le vrai impact marketing et maintenance, (Et pas de commonalities bidon, type "Projet" RB 282, sur 3 gammes bien différentes, le petit pour Dassault, le moyen et le gros pour l'A320, rien que ça, vu sous un autre ciel!)
    C'est le T XWB sur 3 avions, les 330-350 et 380, dans une même gamme de puissances, et avec le même coeur !

    Ca ressemblerait à une vraie gamme !

    Bon je me répètes gare à l'obsessionnel ! violon Roi du DPO

    JPRS


    Dernière édition par Beochien le Ven 23 Juil 2010 - 16:03, édité 1 fois
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    Message par Poncho (Admin) Ven 23 Juil 2010 - 15:46

    Je pense que pour l'A380 on ne peut que souhaiter qu'EA soit au niveau de RR et puisse suivre les évolutions...


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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 16:01

    Voeux pieux !
    Si ça se bastonne chez EA, comme chez IAE, et ça a commencé à l'expo Singapore il y a 2 ans ... ! Rolling Eyes
    :laser:
    Aprés 600 moteurs de fabriqués, ben on laisse une gestion en place pour la pièce détachée pendant vingt ans ... et on revend aprés le négoce à un grossiste aviation, ou un MRO, pour en terminer les stock !

    JPRS
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    Message par aeroduO5 Ven 23 Juil 2010 - 16:26

    Ca montre que les alliances entre concurrents sont difficiles à tenir.
    On peut citer EA ou IAE. Il faudrait voir aussi comment ça tourne du côté du F136 avec GE et RR aux commandes.
    Pour CFM, c'est différent car Snecma est plus un partenaire qu'un concurrent de GE.
    En conclusion, c'est mieux de rester indépendant ou d'en avoir un qui commande l'autre.
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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 16:31

    Le PB est que le CF 136, pour l'instant, c'est pas clair avec le Pentagone !
    C'est perdant-perdant ... ! Pas de quoi déclarer la guerre ya rien à gagner !

    Pour CFMI, bien d'accord, Aerodu, il y a un patron GE, et un (Trés) bon second, les deux à 50-50, pour le CFM56 et le Leapx du moins, et ... pour l'instant !
    Noter quand même que GE joue bien le coup en intéressant Snecma sur beaucoup d'autres moteurs (Sauf le GEnx) Bien ...sauf un petit qq chose avec JV CFAN filiale Snecma US qui fait les aubes du fan !

    JPRS


    Dernière édition par Beochien le Ven 23 Juil 2010 - 16:43, édité 2 fois
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    Message par Poncho (Admin) Ven 23 Juil 2010 - 16:34

    Et tant que le SaM146 reste en russie... ou sur des Bizjet Dassault Wink


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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 17:00

    Chez Dassault ... ce serait le Silvercrest .. en tentative de come back ??
    A suivre !
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    Message par Beochien Ven 23 Juil 2010 - 17:18

    Bonjour !

    Des chiffres encore un peu plus intéressants pour le GP7200 suivant Flightglobal ... et EA qui vendent leur produit, normal !

    Au fait personne ne parle des RR T900, le PR en panne comme d'hab chez RR !!
    Pas étonnant qu'un Jeddih trouve de l'espace pour s'immiscer! alien

    Qu'une alliance en guerre fasse mieux que RR, ça m'énerve un peu !

    Hou Hou le T-XWB, l'heure approche ... !

    Car le discours du T500, trop peu trop tard, il m'a déjà énervé !
    Et je ne voudrais pas voir la même inertie du côté du T900 ... !

    Pas étonnant qu'Airbus ait du mal à les croire RR, pour les MC, quand les "Miracles" restent "On the shelf " laquelle va finir par s'écrouler d'ailleurs, par manque de flexibilité ! Mais de qui se fout on !

    De moi, je m'en fiche ! Le Jeddih peut y aller, je suis blindé ! Mais d'Airbus, c'est plus grave !

    Au fond, cela donne raison à AF dans ses choix ... et ce n'est pas satisfaisant pour MOI !

    ------------- Bon l'Article de Flightglobal ---------------

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/23/345113/farnborough-airbus-recognises-engine-alliance-a380-fuel-burn.html

    FARNBOROUGH: Airbus recognises Engine Alliance A380 fuel burn improvement
    By Max Kingsley-Jones

    Engine Alliance has been given a boost by Airbus in its battle with Rolls-Royce on the A380 after the airframer officially recognised a further improvement in the GP7200-powered version's fuel burn.

    "In April we received a nice boost from Airbus, which gave our fuel burn advantage over the competition further validation when it revised the 'Orange Book' performance handbook to give us an additional 0.5% credit," says Engine Alliance president Mary Ellen Jones.

    She says that this was on top of the 1% credit that Engine Alliance already has. "So this puts us 1.5% ahead of our own specification to Airbus. So in our view we are 1.5% ahead of the competition."
    ---------------------

    Alors RR on avance un peu sur le T900, au lieu d'essayer de montrer aux constructeurs ce qu'ils doivent faire avec les MC !

    Franchement, le 3 arbres RR, derrière un vulgaire GE 90 2 Arbres, juste amélioré ... ca me met en colère !
    Allez Jeannot emmenez cet article au Jeddih, sa réponse m'intéresse !
    J'espère au moins que vous aurez le droit de le publier cet article sans vous faire lyncher !

    RR = Sleep EA = vainqueur

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    Message par Beochien Sam 24 Juil 2010 - 8:57

    Bonjour !

    Repris du Cousin sur Aweb !

    Volvo (Dixit le Cousin) gagne du poids sur le GP7200 !
    C'est la spécialité de Volvo, alléger les casings ...
    Ils deviennent des partenaires appréciés, voire indispensables des motoristes !

    A part cela les 1,5% d'avantage sur RR, déjà vus pour le GP7200 ... on se demande d'ailleurs pourquoi RR gère si mal l'avantage intrinsèque que leur donne le trois arbres ... la continuité, l'évolution sans risques, c'est bien, mais faut pas en abuser non plus, quand les autres vont plus vite ... ben on recule qq part !
    Ca ressemble à de la stagnation !
    Les seuls moteurs ou ils restent en tête RR, ... les T700, et peut être le V2500, ce sont les segments ou la concurrence ne développe plus pour cause de nouveaux moteurs à la vista !

    Vive le T-XWB ... on l'attend avec impatience ... et curiosité !

    ---------------------- Extrait de Anonline -------------

    http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/gp7200-reduces-weight-to-woo-a380-customers-25577/

    GP7200 reduces weight to woo A380 customers

    By: Thierry Dubois
    July 22, 2010
    Air Transport and Cargo Engines

    The Engine Alliance GP7200 engine is in the middle of a weight-reduction program that may further help sales as the General Electric-Pratt & Whitney joint venture is engaged in at least three campaigns: with Qatar Airways, Kingfisher Airlines and Vietnam Airlines. The engine maker (Hall 4 Stand A10) expects 19 Airbus A380s to be in service flying its turbofans by the end of the year.

    According to Engine Alliance president Mary Ellen Jones, the GP7200 has lost 150 pounds since entry into service two years ago. “We were a bit above spec,” she said. An additional 50 pounds are to be saved on engines delivered at some point next year, which will be about 100 pounds better than specified, thanks to a new turbine exhaust case.

    The new component is being evaluated on an engine being used for endurance trials. To “keep ahead of any issue,” Engine Alliance engineers have conducted this maturation program in an MTU test cell, where a GP7200 has already logged 3,000 cycles at 77,000 pounds of thrust. Analytic teardown is in progress.

    Fuel burn has been improved, too, Jones reported. In April, Airbus revised the A380 performance handbook to reflect 0.5-percent lower specific fuel consumption. “We are thus 1.5-percent better than our [Rolls-Royce Trent 900] competitor,” she said.

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    Message par Beochien Sam 24 Juil 2010 - 16:54

    Bonjour !

    Un tour instructif sur Airliners !
    Comme quoi je ne suis pas le seul à espérer le TXWB sur le A380 ..;
    Noté qu'ils disent, chez Anet et je les crois, qu'un revamp du T900 ne donnera pas tout que ce que promet le T-XWB !

    Noté que les risk partners sont différents entre T900 et T-350 !
    Une difficulté pour les déjà avions vendus, c'est certain !

    Pas une difficulté pour les prochaines ventes Airbus, ils ont le droit de choisir(Et changer)leurs moteurs !
    Non mais .. que prétendent les motoristes ... la crémière en prime !


    http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4875228/

    JPRS

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