Le risque (Faible) est celui de voir l' U308 transformer un avion en bombe "Sale" avec dispersion aérienne et au sol, il faudrait penser à de gros granulés récupérables, genre balles de tennis !
Le yellow cake est peu dangereux pour la peau (Une douche doit suffire), mais beaucoup plus si inhalé, et ça dépend un peu de la granulométrie.
Mais comme dit FT, c'est pas trop rentable vu les volumes, pour un matériau pas vraiment coûteux à ce stade ! 50€ le kg today, ça a baissé !
Et bien sûr une cible de choix pour les anti-atomistes de tout poil, surtout pour le ferroviaire ou le routier !
Et pas d'Aeroport à portée directe de Comhurex ... à part Béziers, ou Perpignan ... donc 60-80 km de terrestre obligatoire.
Du boulot pour les A400M qui retournent à vide de GAO ?? 25 (Pardon, 19 tonnes, 1 container spécialisé, et presque 2 X pour 2000Nm à l’œil) par jour via "Arlit"... et des €€€ pour l' AAF pour payer ses A400M
Vol "Militaire" au dessus du désert et de la Méditerranée et hop Béziers pour 40 000 € disons !
https://en.wikipedia.org/wiki/Arlit_Airport
http://www.world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cycle/transport-of-nuclear-materials/transport-of-radioactive-materials.aspx
One more variation on the story that is almost not worth mentioning is the idea that France is fighting in Mali to protect its supply lines to Niger, where Areva currently produces about 3,200 tonnes of uranium every year. Since it would be shipped in the form of yellowcake (U3O8) and not uranium, France needs to move about 4,000 tonnes of material from Niger each year.
A document that I downloaded from the Uranium Council Transport Working Group provides a depth of information about methods for shipping uranium oxide. A typical means of packaging the material for shipment is to seal the yellowcake into drums and then pack those drums into a standard 20 TEU shipping container. Full containers contain about 19 tonnes of U3O8 concentrate. Shipping 4,000 tonnes would thus require about 210 containers each year. That is not much more than one truck every 2 days.
Do you really believe that small of a transportation requirement would justify fighting over supply lines?
http://atomicinsights.com/france-does-not-need-malis-uranium-despite-all-conspiracy-sites-to-the-contrary/
Le yellow cake est peu dangereux pour la peau (Une douche doit suffire), mais beaucoup plus si inhalé, et ça dépend un peu de la granulométrie.
Mais comme dit FT, c'est pas trop rentable vu les volumes, pour un matériau pas vraiment coûteux à ce stade ! 50€ le kg today, ça a baissé !
Et bien sûr une cible de choix pour les anti-atomistes de tout poil, surtout pour le ferroviaire ou le routier !
Et pas d'Aeroport à portée directe de Comhurex ... à part Béziers, ou Perpignan ... donc 60-80 km de terrestre obligatoire.
Du boulot pour les A400M qui retournent à vide de GAO ?? 25 (Pardon, 19 tonnes, 1 container spécialisé, et presque 2 X pour 2000Nm à l’œil) par jour via "Arlit"... et des €€€ pour l' AAF pour payer ses A400M
Vol "Militaire" au dessus du désert et de la Méditerranée et hop Béziers pour 40 000 € disons !
https://en.wikipedia.org/wiki/Arlit_Airport
http://www.world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cycle/transport-of-nuclear-materials/transport-of-radioactive-materials.aspx
One more variation on the story that is almost not worth mentioning is the idea that France is fighting in Mali to protect its supply lines to Niger, where Areva currently produces about 3,200 tonnes of uranium every year. Since it would be shipped in the form of yellowcake (U3O8) and not uranium, France needs to move about 4,000 tonnes of material from Niger each year.
A document that I downloaded from the Uranium Council Transport Working Group provides a depth of information about methods for shipping uranium oxide. A typical means of packaging the material for shipment is to seal the yellowcake into drums and then pack those drums into a standard 20 TEU shipping container. Full containers contain about 19 tonnes of U3O8 concentrate. Shipping 4,000 tonnes would thus require about 210 containers each year. That is not much more than one truck every 2 days.
Do you really believe that small of a transportation requirement would justify fighting over supply lines?
http://atomicinsights.com/france-does-not-need-malis-uranium-despite-all-conspiracy-sites-to-the-contrary/