Un long, et excellent article sur Easy-Jet , par le Financial Times, d'il ya 1 semaine !
Rien n'est décidé, rien n'est bien clair, et toutes les options sont ouvertes .... même un vote d'approbation des actionnaires, sur le choix du modèle de MC, pour la prochaine cde s'il y a !
L'ombre de Stellios, toujours derrière Carolyn McCall, qui semble remarquablement maitriser son affaire !
Il reste des options de A320, perso je pense que Easy-Jet devrait commencer à négocier les 40 et qq options qu'il leur reste chez Airbus, et voir s'ils peuvent les convertir au moins en qq NEO pour des slots pas trop éloignés ... Bon, ce serait juste une petite crise de nerfs à passer, pour JL ...
En attendant, rien n'est sûr cette année, et pas même pour Airbus, moins enclin à négocier les meilleursprix avec un carnet de cdes qui déborde pour les MC !
---------------- A lire, du F.Times, Rose Jacob's Le lien pour l'article complet et des extraits ---------------
http://www.ft.com/intl/s/0/63252c64-0012-11e2-a30e-00144feabdc0.html#axzz27UGBaBu3
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As people in the industry see it, Ms McCall has three choices: to place a big order with Airbus, Boeing or both; to buy in aircraft – and a greater chunk of the European network – by taking over a rival that has
already secured such an order; or to do nothing.
The company has stressed that the last option does not necessarily mean no growth. If it exercised all its current options on jets, it could increase the fleet to 259 aircraft by 2017 from 213 today.
That would more than provide the seats necessary to accommodate 5 per cent volume growth, it says.
But easyJet also has the flexibility to keep the fleet stable, or even shrink it. “I think current management has struck a much more cautious note on growth than their predecessors,” says Mr McNeill.
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“We believe this company should be run to maximise profit margins at easyJet not Airbus,” a spokesman for Sir Stelios, who controls 37 per cent of the company, told the FT last week. “Shareholders should be
fully consulted in a prospectus on all purchase details – particularly the cost per aircraft – before they take the final decision.”
EasyJet said this summer that shareholders “would be consulted and have the opportunity to vote on future new generation aircraft orders, if any”. Revealing the highly sensitive cost per aircraft figures might be more contentious, say analysts.
JPRS