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    ATR 42 et 72

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    Message par Xmaad Ven 9 Jan 2009 - 10:35

    Un petite commande pour initier le sujet :

    La Cie privée Eznis Airways de Mongolie est en négociation en vue d’acheter un ATR 42-500
    (option sur un deuxième )

    Article de Flight :

    Mongolia's Eznis to order ATR 42-500

    Privately-owned Mongolian carrier Eznis Airways is negotiating with aircraft-maker ATR to acquire an ATR42-500 and wants to put it into operation at the end of May when the northern summer travel season commences.

    Eznis CEO Glen Pickard says the airline's board has granted approval for it to acquire a new ATR 42-500 and
    the carrier is now negotiating with ATR and securing financing.

    The airline plans to place an order for one ATR 42-500, possibly with an option for a second for delivery
    in 2010, says Pickard.

    It wants the first aircraft delivered in time so it can complete training and put it into service at the
    end of May, he adds. Mongolia's peak travel season starts at this time because that is when the warmer weather kicks in.

    Pickard says Eznis has been speaking to ATR's top sales representative in Beijing, Patrick Devaux, and ATR's head of sales, John Moore.

    He says the carrier did consider Bombardier but ruled out the Canadian aircraft-maker because the
    airline wants a new 50-seat turboprop and Bombardier has announced it will stopmanufacturing the 50-seat Q300
    ….http://www.flightglobal.com/articles/2009/01/07/320716/mongolias-eznis-to-order-atr-42-500.html

    Ce n’est pas l’affaire de l’année, bien qu’il n y ait pas de « petites » ventes, mais :

    Une livraison en mai d’un appareil neuf commandé dans les semaines qui viennent ? ?

    L’année 2008 ne fut pas aussi florissante qu’attendue pour ATR .

    ATR Asset Management semble avoir fait une bonne année. Au moment de la crise chez SAS sur les Bombardier Dash, au moins un exploitant a tiré profit de cette décision d’arrêter les Dash de vol.
    Et les ATR 42/72-600 sont offerts à la vente avec possibilité ( à suivre ) d'un atterrissage Cat III...
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    Xmaad
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    Message par Xmaad Ven 23 Jan 2009 - 13:52

    Un point bienvenu de Flight Global / ATI sur les programmes ATR, résultats 2008

    Kingfisher serait passé à l'ATR 72-600, Air Tahiti aussi


    European turboprop manufacturer ATR booked 42 new aircraft orders in 2008, lower than its forecast of 50, but has revealed several customers for its -600 series variant.

    Its backlog of 169 aircraft, the second-highest in 18 years, includes 39 examples of the new -600
    turboprop.

    At a briefing in Paris today, ATR identified customers for these as Kingfisher Airlines, with 23 ATR 72-600s,
    while Alenia has another 10 for the Turkish Navy.

    Air Tahiti has two ATR 72-600s and three ATR 42-600s and a single 42-600 is going to Air Caraibes.

    First flight of the -600 series is expected this year, with deliveries beginning in 2011.

    ATR's revenues over 2008 rose to $1.3 billion from $1.1 billion, against ATR's $1.4 billion target.

    During the year ATR delivered 55 aircraft, against an expectation of 60. ATR's backlog at
    the end of 2007 stood at 195 airframes.
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/01/23/321527/atr-reveals-600-series-customers-in-order-backlog.html
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    Message par Poncho Sam 24 Jan 2009 - 0:02

    Merci XMad


    Donc sur les 42 nouvelles commandes :
    -> 23+10+2+3+1= 39 !

    S'agissant d'une évolution pouvait-on imaginer que les nouvelles ventes à priori livrables dans 4 ans (195 avions en commande au rythme de 60 par an ça fait 3 ans pleins de carnet de commande !) soient encore des -500 ?

    Est-il possible qu'il y ait cohabitation d'une production des -500 et des -600 ?


    Bonne soirée
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    Message par Xmaad Mer 4 Fév 2009 - 14:32

    Bonjour,

    L'ATR 72 F-WWEQ en essai sur le London City Airport. Aer Arann prévoit de l'y utiliser.

    Flight Global : ( avec une vidéo )

    Regional aircraft manufacturer ATR has completed a series of ATR 72 steep-approach trials at London City with the aim of securing approval for the type to operate into the downtown
    airport.

    The tests, which included approaches, take-offs and ground manoeuvring, were performed on 30
    January using an ATR 72 registered F-WWEQ and bearing the livery of Indian carrier Kingfisher Airlines.

    Once the type is formally approved for City's 5.5° approach, Irish regional carrier Aer Arann is planning to deploy the type its new Isle of Man-London City service. It launched the
    route on 19 January using ATR 42s, pending the larger variant's certification.

    Manufacturers wishing to secure London City certification for their aircraft must demonstrate capability for an approach of up to 7.5°. The steep approach is required because of noise abatement issues and obstacles.
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/02/04/322058/video-exclusive-atr-72-undertakes-steep-approach-trial-at-london-city.html
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    Message par Poncho (Admin) Mar 7 Avr 2009 - 8:53

    Bonjour à tous...
    Bombardier l'a dit.... ATR aussi ! Wink

    http://www.atwonline.com/news/story.html?storyID=16178


    ATR: 'A lot of interest' in potential larger turboprop
    Tuesday April 7, 2009
    ATR has had serious discussions with airlines and suppliers about producing a larger turboprop and has found "a lot of interest" in the manufacturer's building a bigger aircraft than the 70-seat ATR 72, Head of Sales John Moore told ATWOnline.

    "We are certainly looking at that market and have had some very positive feedback from airlines that they do see a need for a larger capacity turboprop," Moore said yesterday. "There are a growing number of routes where the 70-seat turboprop is too limited."

    Bombardier Commercial Aircraft President Gary Scott last month confirmed that his company intended to move forward with a stretch version of the 70-seat Q400 with first delivery likely in a 2013-14 timeframe (ATWOnline, March 27).

    Moore said ATR's discussions with engine-makers (Pratt & Whitney supplies the PW127F to power the ATR 72-500) are particularly key regarding the timing of its decision to launch a larger turboprop program. "It has to have significant gains in efficiency," he explained, emphasizing that no decision had been made. The potential aircraft would "not be a stretch [of the ATR-72] but would be a new airplane," he said.

    Bon pas grand chose, si ce n'est... que ça sera un tout nouvel avion...
    Le moyen de faire rentrer d'autres partenaires ?

    Bonne journée
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    Message par art_way Mer 22 Avr 2009 - 17:24

    ATR, le constructeur d'avions régionaux détenu par EADS et Finmeccanica, a fait
    part du lancement de son nouveau service 'Door-2-Door' (porte à porte),
    une nouvelle option qui s'intègre aux services proposés aux clients.
    L'option ' Door-2-Door ' implique qu'ATR prend entièrement en charge la
    gestion des demandes des compagnies pour des pièces de rechange et de
    la documentation technique, en incluant l'intégralité du processus de
    livraison.

    Ce nouveau service permettra aux compagnies d'avoir
    à faire à un seul interlocuteur pour le management logistique des
    pièces de rechange et des services nécessaires pour leurs flottes
    d'ATR. Cette prestation a été créée dans le but de simplifier
    sensiblement les complexités de la gestion logistique, et de réduire le
    travail administratif lié au transport, aux coûts et aux délais de
    livraison.

    http://www.boursorama.com/infos/actualites/detail_actu_societes.phtml?num=6f7998be2882d9d328e40fb5500a9f4d&org=1rPEAD



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    Message par Invité Mer 13 Mai 2009 - 16:55

    Un ATR "Corporate" au salon EBACE de Genève.

    Short-field performance, cabine large pour 17 millions d'USD catalogue ( dans la catègorie VIP les prix fluctuent ! )

    Sur Flight :

    "......Several airlines have used the best-selling regional turboprop in a quick-turnaround convertible from VIP to shuttle or medevac, but last year the company took an order from a customer
    in Azerbaijan to deliver a fully equipped VIP aircraft.

    "It really worked," says Rappuoli. "In a VIP configuration the aircraft has a range of 1,640nm [3,034km]. In addition the short-field performance -we only need a 900m [2,950ft]strip -means we can reach 25% more airports compared to a corporate jet."........

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/13/326481/ebace-atr-enters-the-business-aviation-market.html

    http://www.atr.fr/public/atr/html/products/products.php?aid=519&pid=30422
    ATR 42 et 72 464b0910
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    Message par sevrien Mer 13 Mai 2009 - 18:42

    Merci, Questar, pour ces liens !

    Intéressant , effectivement ! La "convertibilité" de ces appareils, pour un coût "modeste", est un atout non négligeable.
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    Message par alain57 Mer 13 Mai 2009 - 18:49

    De plus cet avion peut atterrir a London City...
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    Message par sevrien Mer 13 Mai 2009 - 22:01

    Oui ! Il a des atouts !

    Mais, je n'en suis pas un grand "fan" ! Il faut tout de même reconnaître sa réussite commerciale !
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    Message par Poncho (Admin) Ven 24 Juil 2009 - 20:46

    Bonsoir à tous

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/07/24/330133/atr-schedules-first-600-flight-for-early-september.html


    ATR schedules first -600 flight for early September
    By David Kaminski-Morrow

    Regional aircraft manufacturer ATR has tentatively scheduled the first flight of its new -600 variant for early September.

    The company had indicated in May that the flight-testing of the ATR 72-600 could start in June.

    But during the Paris Air Show last month the airframer confined itself to saying that the first flight would take place in summer.

    A source familiar with the programme says that ATR has fixed a provisional date at the tail-end of the summer season, and that the turboprop will fly within the first two weeks of September.

    Ground testing of the 72-600 started last year, with power-on taking place in December. The manufacturer is also developing a -600 variant of its smaller ATR 42 aircraft.



    A priori donc, un premier vol pendant les premières semaines de septembre (avant le 787 donc Wink ). L'avion est en test au sol depuis décembre 2008

    Mise en service seconde moitié de 2010 soit 9 mois après le premier vol pour un avion qui est un dérivé d'un modèle bien connu.

    Bonne fin de journée à tous


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    Message par Poncho (Admin) Ven 11 Sep 2009 - 14:44

    Bonjour à tous

    http://www.aerocontact.com/actualite_aeronautique_spatiale/ac-photos-la-royal-thai-air-force-recoit-son-premier-atr-v-i-p~08796.html


    Grâce à Thai Airways, Bangkok Airways et PB Air, ATR avait une bonne assise en Thaïlande. Celle-ci s’est encore consolidée le 9 septembre : l’avionneur franco-italien a livré son premier ATR 72-500 à l’armée de l’Air thaïlandaise.

    Doté d’une porte passager optionnelle à l’avant, le turbopropulseur a été livré dans une version VIP : il sera en effet destiné au transport de la famille royale. Il pourra également être utilisé par des membres du gouvernement ou des officiers de l’armée.

    Trois autres exemplaires d’ATR 72-500 ont été commandés, lorsque le contrat d’achat a été signé en 2007. Tous devraient être livrés avant la fin de l’année.

    Stéphane Mayer, Président d’ATR, a souligné à l’occasion de cette livraison l’importance de la présence du constructeur en Asie du Sud-Est, clef de son succès dans la région. Bangkok abrite en effet un centre de formation FFS et Singapour un centre de support, ce qui permet aux compagnies d’optimiser la formation de leurs équipages et ingénieurs et d’avoir rapidement accès au service technique et aux pièces de rechange.

    Bonne journée


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    Message par aubla Jeu 1 Oct 2009 - 9:59

    Bonjour,

    Gros embouteillages à l'ouest de toulouse aujourd'hui (je reviens de l'aéroport de Toulouse-Blagnac, j'ai donné), c'est le jour de la présentation officielle de l'ATR-600 (1er vol le 24 juillet dernier, 1ères livraisons prévues en 2011)

    http://www.lefigaro.fr/societes/2009/10/01/04015-20091001ARTFIG00407-atr-devoile-sa-city-car-des-airs-.php


    bonne journée à tous

    aubla
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    Message par Poncho (Admin) Jeu 1 Oct 2009 - 10:10

    Merci Aubla !

    Enfin un avion à l'heure Wink


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    Message par Poncho (Admin) Ven 2 Oct 2009 - 14:06

    Et un petit lien d'Aerocontact


    http://www.aerocontact.com/actualite_aeronautique_spatiale/ac-atr-presente-le-premier-appareil-de-sa-nouvelle-serie-600~08892.html


    28
    Merci!
    ATR présente le premier appareil de sa nouvelle série 600

    publié le 01/10/2009 à 17:48, Emilie Drab





    ©️ ATR
    L’ATR 72-600 a fait son roll-out. Bien qu’il soit sorti de son hangar depuis plusieurs mois, l’ATR 72-600 a été officiellement présenté pour la première fois le 1er octobre à Toulouse, en présence de Dominique Bussereau, Secrétaire d’Etat chargé des Transports.

    Le turbopropulseur est actuellement en pleine campagne d’essais en vol depuis le mois de juillet et a été mis sous tension dès décembre 2008. L’ATR 42-600 devrait quant à lui entamer ses tests en vol en 2010.

    Les deux appareils ayant de grandes similitudes, certains tests réalisés par l’ATR 72-600 ne nécessiteront pas d’être réitérés pour l’ATR 42-600. Par conséquent, les turbopropulseurs cumuleront respectivement cent cinquante et soixante-quinze heures de vol et pourront entrer en service la même année, en 2011.

    La nouvelle série d’ATR est équipée de turbopropuleurs PW 127M de Pratt & Whitney Canada. Dotés d’une fonction « boost », ils pourront fournir 5% de puissance supplémentaire lorsque les conditions de décollage l’exigeront. La masse maximale au décollage de l’ATR 72 a également été augmentée à 23t. Enfin les nouveaux appareils disposeront d’une toute nouvelle suite avionique à affichage numérique.

    Au 1er octobre, cinquante-neuf appareils de la nouvelle série ont été commandés, cinq ATR 42-600 et cinquante-quatre ATR 72-600.




    Sans esbrouffe, ATR avance


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    Message par Poncho (Admin) Sam 19 Déc 2009 - 19:37

    Bonsoir à tous

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/12/01/335646/atr-hands-over-final-atr-72-to-royal-thai-air-force.html



    ATR hands over final ATR 72 to Royal Thai Air Force
    By Kate Sarsfield

    European turboprop manufacturer ATR has handed over the fourth and final VIP ATR 72-500 to the Royal Thai Air Force as interest in the executive version of its twin-turboprop regional airliner family continues to grow.

    The Thai aircraft - used exclusively by the country's royal family, government and military officials - have helped to spur interest in the ATR 42 and 72, particularly from other customers in Asia, says ATR. "We have opened discussions with a number of potential clients in Asia and across the world who are looking for aircraft with low operating costs and large cabins," says the EADS and Alenia joint venture.

    ATR has sold 12 VIP-configured ATRs since the 1990s - five 42s and seven 72s - but only recently launched a marketing effort to promote the types in the business aviation arena. "Although the airline market is our main focus, we are well positioned to provide a more cost-efficient alternative to other business aircraft available on the market and there is certainly demand for these aircraft in this economic climate," says the company.



    ©️ Royal Thai Air Force


    Given that most VIP flights last no more than 2h, says ATR, "both the 50-seat 42 and 68-seat 72 aircraft have large cabins that can be adapted for a number of roles, such as group or executive transport".

    The aircraft can also be re-sold into the airliner or cargo markets, "which boosts their appeal", ATR adds.


    Un axe de développement pour ATR... les versions VIP.

    Bonne soirée


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    Message par aubla Jeu 4 Mar 2010 - 21:46

    Bonsoir,

    1er vol de l'ATR 42-600 aujourd'hui à Toulouse;
    son grand-frère, l'ATR 72-600 avait effectué son 1er vol en juillet 2009.

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/03/04/339099/picture-atr-42-600-flight-testing-gets-underway.html


    Bonne soirée
    Cordialement
    jullienaline
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    Message par jullienaline Ven 5 Mar 2010 - 18:36

    Bonjour à tous,

    Merci Aubla.

    Je place les photos :

    ATR 42 et 72 4b90c45739008ATR-42-600-web2-hd
    ATR 42 et 72 4b90c6cf3118aATR-42-600-web-hd

    http://www.atraircraft.com/public/atr/html/press/releases-details.php?aid=1102

    Amicalement


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    Message par art_way Mar 25 Mai 2010 - 22:20

    Allez c'est au tour d'ATR...un effet boule de neige


    ATR in advanced talks with GE, P&W for large-sized turboprop engine

    By Mary Kirby

    French airframer ATR has entered advanced discussions with Pratt
    & Whitney and General Electric (GE) on powering a new, larger-sized
    commercial turboprop, and says it will decide whether or not to launch
    such a product next year.
    "You know we are discussing with two to three engine manufacturers
    but not just general discussions, but in a very detailed way, and namely
    Pratt and Whitney and General Electric and they have very, very
    interesting things for us," says Mario Formica, head of marketing for
    ATR, the EADS-Alenia
    joint venture, which manufactures the 50-seat ATR 42-500 and 70-seat
    ATR 72-500.
    ATR 42 et 72 GetAsset

    ©️ATR
    ATR has been studying the 90-seat market. A decision needs to be
    taken by 2011 since ATR "would like to enter into the market at around
    2016", Formica said today during a press briefing at the Regional
    Airline Association (RAA) convention in Milwaukee.
    GE Aviation is offering a turboprop engine based on a derivative of
    the GE38 turboshaft it has developed for Sikorsky's CH-53K heavylift
    helicopter.
    "The GE38 is the military turboshaft. What we're studying is a
    derivative, a turboprop, that would use a lot of the core," says Chuck
    Nugent, general manager of the CF34
    turbofan programme. "That's what we're talking to airframers about."
    Nugent says GE is confident the new turboprop engine can deliver
    "double digit fuel burn improvement" than what is available on the
    market today. GE is eyeing a service entry of 2015 for the engine.
    Asked if GE might scale the programme to support a next generation
    50-seat turboprop Nugent says: "Currently our thought process is to
    utilise the core size defined by the GE38 and use that for potential
    opportunities. Propose that for potential opportunities."
    ATR, meanwhile, is also progressing with its Series 600 programme.
    The airframer unveiled the -600 successor variant for its ATR 42 and 72
    models in late 2007. Flight testing of the ATR 42-600 began in March.
    ATR expects to receive certification in November 2010 with first
    deliveries scheduled for the second half of 2011, says Formica.http://www.flightglobal.com/articles/2010/05/25/342404/atr-in-advanced-talks-with-ge-pw-for-large-sized-turboprop.html


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    Message par Beochien Mer 26 Mai 2010 - 9:28

    Merci Art-Way !

    Un petit tour chez GE ...;

    Le GE 38, dans les 7500 cv ! Une sacrée bête ... et même un peu de-rated ... cela sera dans les 6000 CV ++
    Avec cela, ils passeront les 90 Pax, s'ils restent dans les court courries ATR !

    http://www.geae.com/engines/military/ge38/index.html

    RR a aussi qq chose qui vole, du côté des 6000 cv, les turbines T406 de l'Osprey !

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_AE_1107C-Liberty

    Et PW dans les 5000 cv, avec le PW-150 ! Le plus petit !

    http://www.pwc.ca/en/engines/pw150a

    Sinon, il reste le TP400 ! vers les 11 000 cv !

    Bon, ils ont le choix chez ATR ... il ne reste plus qu'à faire l'avion !

    JPRS
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    Message par Poncho (Admin) Mar 13 Juil 2010 - 11:05

    Bonjour à tous

    Quelques éléments sur la nouvelle cabine des ATR-600
    Guigiaro à la baguette

    La gain en poids est l'équivalent de 2 PAX soit 140 à 200 kg selon qu'on prend ou pas en compte les bagages... Wink
    Au passage avec 200 kg de fioul un ATR ça va assez loin... Wink

    Le lien et l'article

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/12/344325/atr-teams-with-italys-giugiaro-for-series-600-interior.html



    ATR has teamed with Italian design house Giugiaro Design to develop the new ATR Series 600 cabin, marking Giugiaro's entry into the commercial aviation interior design market.
    The two firms have worked closely together "to create an ultra modern, appealing and comfortable cabin", called Armonia, a name linked to beauty, harmony, balance and calm, says ATR.
    Armonia's cleanly-styled seats have been ergonomically designed to ensure greater knee clearance. Coupled with the Armonia ceiling; side panels; overhead bins, and LED lighting, the ATR Series 600 cabin will feel more spacious and airy, says ATR, noting that Armonia also uses lightweight materials, reducing its total weight by the equivalent of two passengers.
    ATR is offering an optional two-class configuration with a first class that boasts wider seats in 2+1 layout. It is also offering an optional jetway-capable forward door with a new designed spacious entrance area.

    Giugiaro Design has been involved in high profile car, corporate aircraft, train, ship and motorcycle design projects. But the ATR project is the firm's first commercial aircraft project.
    "ATR was just the partner we were looking for to translate the know-how we attained in the car design field into the aviation sector. The project developed for ATR was extremely motivating and challenging: co-operating with such a world leader in the turboprop market meant remarkable, intense and interesting exchange of experiences and inspirations, which we think are key success factors, also for future programs," says Giugiaro Design co-chairman and styling director Fabrizio Giugiaro.
    Visitors at next week's Farnborough air show will be able to see a full=-scale mock-up of the Armonia cabin.
    ATR, meanwhile, is also seeing progress on other aspects of its Series 600 programme. The airframer unveiled the -600 successor variant for its ATR 42 and 72 models in late 2007. Flight testing of the ATR 42-600 began in March. ATR expects to receive certification in November 2010 with first deliveries scheduled for the second half of 2011.


    Dernière édition par Admin le Dim 18 Juil 2010 - 22:53, édité 1 fois


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    Message par aeroduO5 Sam 17 Juil 2010 - 23:04

    Des nouvelles du successeur des ATR actuels.

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/15/344449/aluminium-favoured-over-carbonfibre-for-fuselage-of-next.html

    Globalement Alenia ne croit pas aux composites pour cet avion:
    -proximité du sol et donc chocs potentiels à réparer: difficile pour les composites.
    -problème de bruit: ATR fait sa pub sur le faible niveau sonore de ses avions par rapport au Dash 8.

    Article intéressant car Alenia connaît bien les composites avec leur part sur le 787.
    Ils espèrent 7% de gain de poids avec dde nouveaux alliages d'alu ce qui n'est pas si mal.

    On peut spéculer sur cet avion: a priori une version 90 passagers.
    Fuselage à 4 ou 5 de front?
    Des avis?
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    Message par Paul Sam 17 Juil 2010 - 23:12

    Bonjour aerodu05

    Alenia ne croit pas aux matériaux composites pour le fuselage seulement car pour les ailes, je serais étonné qu'elle ne soit pas en composite. Faudrait avoir l'avis d'EADS, qui détient l'autre 50% d'ATR.
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    Message par aeroduO5 Sam 17 Juil 2010 - 23:44

    Bonsoir

    oui c'est vrai que l'on parle du fuselage. Il y aura certainement des composites pour l'aile.
    Pour l'avis d'EADS il faudra peut-être attendre que le travail sur l'A 350 avance un peu plus.
    Pour l'entrée en service ce n'est pas très clair. 2014 au mieux mais il y a du boulot sur les moteurs donc peut-être plus 2015 ou 2016.
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    Message par Poncho (Admin) Dim 18 Juil 2010 - 22:56

    Bonsoir à tous
    D'accord avec toi Paul pour les ailes en composites.
    Pour le 90 places, pourquoi ne pas garder le section actuelle... calculer une nouvelle structure et ensuite la redescendre vers les ATR42 et 72 ?
    Quel serait l'intérêt de passer à 5 de front ?

    Les ATR42 et 72 ont pas mal évolué depuis leurs débuts...


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