Bonjour à tous
Quelques éléments sur les moyens anti-incendie à mettre en oeuvre en fonction du type d'avion accueilli sur la plate-forme.
Il parait que c'est un poste de dépense important pour les petits aéroports et que ça peut faire la différence pour le choix d'un avion pour telle ou telle desserte.
http://www.skybrary.aero/index.php/Rescue_and_Fire_Fighting_Services
Par exemple pour Boeing
http://www.boeing.com/commercial/airports/faqs/aircraftarff.pdf
Cat 6 pour les 737-700 et inférieurs
Cat 7 pour les 737-800 et supérieurs
Cat 9 pour les 777
Pour les RJ
cat 5 qui ne nécessite qu'un seul véhicule sur l'aeroport
Q300
ATR42
ATR72
cat 6 qui nécessite deux véhicules sur l'aeroport
Q400
CRJ jusqu'à 900
SSJ
tous les E-jets
le MRJ
les Cseries
Cat 7
CRJ1000 (pour 13 cm !)
Quelqu'un peut-il confirmer ?
On peut voir que dans les 70 places, à priori l'ATR72 est le seul qui peut aller sur des aeroport équipé d'un seul véhicule...
Quelques éléments sur les moyens anti-incendie à mettre en oeuvre en fonction du type d'avion accueilli sur la plate-forme.
Il parait que c'est un poste de dépense important pour les petits aéroports et que ça peut faire la différence pour le choix d'un avion pour telle ou telle desserte.
http://www.skybrary.aero/index.php/Rescue_and_Fire_Fighting_Services
Capacity
Although there is some disparity among the Member States in the designation used for classifying the RFFS capacity of a given aerodrome, the basic premise for determining the RFFS requirement for an aerodrome is based on the size of the largest aircraft that uses the facility. In most cases, the size determination is based on both the length of the aircraft and the maximum fuselage diameter. As an example, the following chart has been extracted from the Canadian Aviation Regulations (CARS).
Table 1.
Aircraft Category
for Fire Fighting Aircraft Overall Length Aircraft Maximum
Fuselage Width
1 < 9 m 2 m
2 9 m ≤ length < 12 m 2 m
3 12 m ≤ length < 18 m 3 m
4 18 m ≤ length < 24 m 4 m
5 24 m ≤ length < 28 m 4 m
6 28 m ≤ length < 39 m 5 m
7 39 m ≤ length < 49 m 5 m
8 49 m ≤ length < 61 m 7 m
9 61 m ≤ length < 76 m 7 m
10 ≥ 76 m 8 m
To meet the requirements of the Aircraft Category for Fire Fighting, it is necessary for the aerodrome to have a specified minimum fire fighting capacity measured in the number of vehicles and their foam production capability. Again, drawing from the Canadian Regulations the corresponding requirements are as follows:
Table 2.
Critical Category
for Fire Fighting Quantity of Water Quantity of Complementary
Extinguishing Agents Minimum Number of Aircraft
Fire-fighting Vehicles Total Discharge Capacity
1 230 l 45 kg 1 230 l/min
2 670 l 90 kg 1 550 l/min
3 1200 l 135 kg 1 900 l/min
4 2400 l 135 kg 1 1800 l/min
5 5400 l 180 kg 1 3000 l/min
6 7900 l 225 kg 2 4000 l/min
7 12100 l 225 kg 2 5300 l/min
8 18200 l 450 kg 3 7200 l/min
9 24300 l 450 kg 3 9000 l/min
10 32300 l 450 kg 3 11200 l/min
Note that both of these tables are provided for illustrative purposes and that those provided by the regulating agencies of other Member States may contain additional or slightly different information and quantities. The equipment table represents the minimum requirement and it is quite common for busy airfields to far exceed the tabular quantities.
Par exemple pour Boeing
http://www.boeing.com/commercial/airports/faqs/aircraftarff.pdf
Cat 6 pour les 737-700 et inférieurs
Cat 7 pour les 737-800 et supérieurs
Cat 9 pour les 777
Pour les RJ
cat 5 qui ne nécessite qu'un seul véhicule sur l'aeroport
Q300
ATR42
ATR72
cat 6 qui nécessite deux véhicules sur l'aeroport
Q400
CRJ jusqu'à 900
SSJ
tous les E-jets
le MRJ
les Cseries
Cat 7
CRJ1000 (pour 13 cm !)
Quelqu'un peut-il confirmer ?
On peut voir que dans les 70 places, à priori l'ATR72 est le seul qui peut aller sur des aeroport équipé d'un seul véhicule...