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    La sécurité incendie / RFFS / classements des différents avions

    Poncho (Admin)
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    Whisky Charlie


    La sécurité incendie / RFFS / classements des différents avions Empty La sécurité incendie / RFFS / classements des différents avions

    Message par Poncho (Admin) Jeu 19 Jan 2012 - 13:36

    Bonjour à tous

    Quelques éléments sur les moyens anti-incendie à mettre en oeuvre en fonction du type d'avion accueilli sur la plate-forme.
    Il parait que c'est un poste de dépense important pour les petits aéroports et que ça peut faire la différence pour le choix d'un avion pour telle ou telle desserte.

    http://www.skybrary.aero/index.php/Rescue_and_Fire_Fighting_Services


    Capacity

    Although there is some disparity among the Member States in the designation used for classifying the RFFS capacity of a given aerodrome, the basic premise for determining the RFFS requirement for an aerodrome is based on the size of the largest aircraft that uses the facility. In most cases, the size determination is based on both the length of the aircraft and the maximum fuselage diameter. As an example, the following chart has been extracted from the Canadian Aviation Regulations (CARS).
    Table 1.
    Aircraft Category
    for Fire Fighting Aircraft Overall Length Aircraft Maximum
    Fuselage Width
    1 < 9 m 2 m
    2 9 m ≤ length < 12 m 2 m
    3 12 m ≤ length < 18 m 3 m
    4 18 m ≤ length < 24 m 4 m
    5 24 m ≤ length < 28 m 4 m
    6 28 m ≤ length < 39 m 5 m
    7 39 m ≤ length < 49 m 5 m
    8 49 m ≤ length < 61 m 7 m
    9 61 m ≤ length < 76 m 7 m
    10 ≥ 76 m 8 m
    To meet the requirements of the Aircraft Category for Fire Fighting, it is necessary for the aerodrome to have a specified minimum fire fighting capacity measured in the number of vehicles and their foam production capability. Again, drawing from the Canadian Regulations the corresponding requirements are as follows:
    Table 2.
    Critical Category
    for Fire Fighting Quantity of Water Quantity of Complementary
    Extinguishing Agents Minimum Number of Aircraft
    Fire-fighting Vehicles Total Discharge Capacity
    1 230 l 45 kg 1 230 l/min
    2 670 l 90 kg 1 550 l/min
    3 1200 l 135 kg 1 900 l/min
    4 2400 l 135 kg 1 1800 l/min
    5 5400 l 180 kg 1 3000 l/min
    6 7900 l 225 kg 2 4000 l/min
    7 12100 l 225 kg 2 5300 l/min
    8 18200 l 450 kg 3 7200 l/min
    9 24300 l 450 kg 3 9000 l/min
    10 32300 l 450 kg 3 11200 l/min
    Note that both of these tables are provided for illustrative purposes and that those provided by the regulating agencies of other Member States may contain additional or slightly different information and quantities. The equipment table represents the minimum requirement and it is quite common for busy airfields to far exceed the tabular quantities.

    Par exemple pour Boeing

    http://www.boeing.com/commercial/airports/faqs/aircraftarff.pdf

    Cat 6 pour les 737-700 et inférieurs
    Cat 7 pour les 737-800 et supérieurs
    Cat 9 pour les 777


    Pour les RJ

    cat 5 qui ne nécessite qu'un seul véhicule sur l'aeroport
    Q300
    ATR42
    ATR72

    cat 6 qui nécessite deux véhicules sur l'aeroport

    Q400
    CRJ jusqu'à 900
    SSJ
    tous les E-jets
    le MRJ
    les Cseries

    Cat 7
    CRJ1000 (pour 13 cm !)
    Quelqu'un peut-il confirmer ?

    On peut voir que dans les 70 places, à priori l'ATR72 est le seul qui peut aller sur des aeroport équipé d'un seul véhicule...


    _________________
    @avia.poncho
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    La sécurité incendie / RFFS / classements des différents avions Empty Re: La sécurité incendie / RFFS / classements des différents avions

    Message par Poncho (Admin) Jeu 19 Jan 2012 - 13:39

    Un lien complémentaire

    http://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/publications/tp14371-aga-8-0-615.htm


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    @avia.poncho

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