http://www.chicagotribune.com/business/breaking/chi-dreamliner-power-panel-trouble-3-times-ana-says-20130306,0,417797.story
Premier rapport du NTSB à priori à 16H heure française ( même timing que le Cseries !)
:The APU battery provides power to start an APU during ground and flight operations. The APU controller (discussed in section 1.6.5) monitors the parameters that are needed to operate the APU. The APU controller is powered by the APU battery bus, which receives its power from the APU battery. If the APU battery fails, then the APU battery bus will no longer receive power, and the APU will shut down.
Ms. Hersman indicated that above all, board experts now are interested
in unraveling internal battery behavior such as "how each individual
cell is charged" and "how those charges are monitored." In addition, she
said the probe is building on "some steps that have been taken"
recently by Boeing and the Federal Aviation Administration to reassess
production and inspection practices at the GS Yuasa Corp.
factory in Japan that makes the batteries.
For now, though, other developments highlight the emphasis on searching
for potential causes within the guts of the Dreamliner's 63-pound
battery. Ms. Hersman said the safety board is currently testing a number
of new, undamaged batteries in the laboratory and documenting their
power fluctuations and other factors over a number of weeks. Such
"monitoring over time" allows investigators to understand how the
batteries operate at "high levels (and) low levels" of power, she said,
providing a "very comprehensive look" at their performance.
Je crois que les acteurs de cette affaire se trouvent dans une situation "de l'oeuf et de la poule", mais qu'un certain sens du réalisme leur font adopter la solution proposée. Si Boeing dit 'fix provisoire', FAA se trouvera coincé et devra répondre 'attendons le fix définitif' (18 mois = mi-2014 ?), ce qui est déraisonnable, pour Boeing comme pour les Clients. Donc, Boeing annonce tout haut "FIX DEFINITIF" dans un language convenu des non-dits, non-signifiants, ce qui permet à FAA de répondre "OK, testez, allez-y, si tt OK, on approuvera", avec l'AD + Fix Directives correspondants. Mais rien n'empêche dès à présent Boeing, Yuasa, Thalès, Megallit, Securaplane et tutti quanti de paufiner en coulisse la fameuse Batterie 100 % revue et corrigée, puis de la proposer à la certif sur une base 'gain de poids = plus économique' en temps utile, pour retrofitter la nouvelle batterie SANS GROUNDING, en toute quiétude et sans être sous les projecteurs médiatiques ?! Je pense que c'est cette pièce de Théâtre-là que les acteurs nous jouent aujourd'hui ... et je les comprends .... le tout équivaut à une délicate prise de risque, qu'ils veulent contenir/minimiser/maîtriser au moyen de ce foutu containment superbox ?!aeroduO5 a écrit: ... s'ils l'autorisent à revoler juste avec un containment ... ils vont droit à la catastrophe.