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    Qantas ! QF ! QFA !


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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Lun 17 Aoû 2009 - 14:21

    Bonjour à tous

    Quelqu'un a t'il vu passer les résultats annuels de qantas pour 2008/2009 au 30 juin 2009 ?

    http://www.qantas.com.au/travel/airlines/investors-full-year-results-2008/global/en

    Il me semble que la publication a été retardée.
    Me trompe-je ?

    Bonne journée

    Poncho (Admin)
    Whisky Charlie


    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Mer 19 Aoû 2009 - 9:55

    Bonjour à tous

    http://www.flightglobal.com/blogs/asian-skies/2009/08/qantas-full-year-results-dont.html



    Yes, Qantas reported a full year profit of A$181 million ($150 million) for the year ended 30 June 2009, down 87% from a year before. But that is not the full story.

    For the first half of its fiscal year, the six months to 31 December 2008, the carrier made a profit before tax of A$288 million. In the second half, however, it lost A$107 million.

    Both are a dramatic drop from a year, but the airline will be very worried about its business at a time when demand has fallen dramatically and there is little sign of recovery.

    Little wonder, than, that Qantas is trying to keep costs down. It expects to save A$1.5 billion over the next three years as part of a new plan, and that may be key to whether it manages to be profitable in this and the next quarter - and the full year.

    It will continue to be a challenging year for Australia's flag carrier.


    Voilà la réponse à ma question donc.

    Plus de détail ici

    http://www.qantas.com.au/travel/airlines/investors-full-year-results-2009/global/en


    Il est intéressant de mettre en parallèle les concurrents de Qantas, et notamment Virgin Australia, SIA, Cathay, Emirates…

    La flotte de Qantas présente la spécificité de ne compter aucun 777 (sous quelque forme que ça soit). La flotte long courrier s’articule autour des A330-200, A330-300, 747-400(ER), A380-800 Donc sans très long courrier de capacité moyenne… cette place dans la flotte de Qantas étant dévolue au 787 (-9) dont on ne connait pas à ce jour la date du premier vol et de livraison.

    Par comparaison, V Australia met en ligne des 777-300ER de taille intermédiaire et plus (en apparence) économiques que les 747-400ER
    Par comparaison toujours, SIA met en ligne au-delà des A330, des A350, des 777-200ER, 777-300 classic et ER, des 747-400 et des A380.
    Emirates dispose de presque tout ce qui se fait comme long courrier.

    Dans le détail

    Page 12 du rapport :
    Il est intéressant de voir que le CA de Jetstar augmente de 18% et maintien un bénéfice avant import en proportion similaire à celui de 2008. Les revenue seat factor augmentant entre 2008 et 2009 malgré la crise, autant en domestique qu’en long courrier.
    Il est intéressant aussi de voir la part de « Qantas Frequent Flyer » dans les résultats du groupe.

    Les dernières pages sur la dette sont intéressante… augmentation de la dette et du son cout de financement (+35% et +5%)

    Tout ça pour conclure que

    http://www.qantas.com.au/infodetail/about/investors/mediaReleaseA330Capacity.pdf

    Qantas group doit se rabattre sur des A330 en attendant les 787 pour faire face à ses concurrents mieux équipés… avec une flotte plus diversifiée…

    Bonne journée à tous

    jullienaline
    Whisky Charlie


    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par jullienaline Mar 29 Sep 2009 - 23:13

    Bonsoir à tous,

    Chiffres contrastés pour le trafic d'août :

    - 1,4 % pour le RPK (Revenue passengers kilometers)
    - 4,8 % pour la capacité
    + 6 % pour le nombre de passagers
    Cela va-t-il se traduire par une baisse des coûts ? A suivre.

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/09/29/332851/qantas-august-traffic-down-1.4.html

    Amicalement
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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Mer 14 Oct 2009 - 14:06

    Bonjour à tous

    http://www.news.com.au/travel/story/0,28318,26203305-5014090,00.html




    Qantas passengers stranded for 26 hours
    By Kate Schneider


    FRUSTRATED passengers have been stranded in Sydney for more than 26 hours following problems with two Qantas A380s.

    Around 120 passengers on flight QF31 experienced the lengthy delay on the Sydney-Singapore-London service.

    The flight was originally delayed for over five hours due to a hydraulics issue, a Qantas spokesperson said.

    A replacement aircraft also experienced technical problems, forcing it to be returned to the terminal.

    “The flight was originally delayed by just over 5 hours... a replacement aircraft was allocated," the Qantas spokesperson said.

    "In the early stages of its take off roll just before 11pm, the flight crew received an engine control message which required a return to the terminal and a night stop."

    The passengers were provided with overnight accommodation and meals and were booked on other flights late yeserday.

    Ryan However frustrated passengers have told of their anger over the extensive delays.

    “They don’t understand that time is precious,” one passenger told Channel Seven.

    Passengers flying from London-Singapore-Sydney on flight QF32 will be delayed by approximately 22 hours as a result of the incident, the spokesperson said.

    The spokesperson has apologised for the delays.

    “We regret any inconvenience this delay has caused but will always put operational safety before schedule.”

    Quantas a combien d'A380 ? 4 ?

    Pas de bol, deux pannes successives sur deux avions !

    Bonne journée


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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Ven 27 Nov 2009 - 8:21

    Bonjour à tous

    http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/186410.asp
    http://www.smh.com.au/business/qantas-revs-up-jetstar-expansion-20091125-jrsr.html


    Qantas revs up Jetstar expansionSCOTT ROCHFORT
    November 26, 2009

    QANTAS has provided its biggest signal yet its Jetstar operations could service the bulk of its international routes within the next decade, after confirming half of its $9 billion order of Boeing 787 Dreamliners would be diverted to the low-cost offshoot.

    The airline yesterday was forced to clarify a presentation given by its head of operations Lyell Strambi to analysts and fund managers this week, which outlined that Qantas expected to have 25 of the fuel efficient jets - with a list price of up to $US205 million each - in its fleet.

    Some aviation trade journals interpreted it as meaning Qantas would slash its orders for the jets from 50 to 25. But in rejecting the reports, Qantas confirmed for the first time that 25 of the jets would be in Qantas livery, while the other 25 would be operated by Jetstar.

    This means Jetstar will become the biggest user of the jet internationally within the group, given Qantas wants to fly most of its 787s domestically.

    Jetstar already handles one-third of the group's domestic services and has already replaced Qantas as the main carrier on some international routes, such as Japan.

    Yesterday's confirmation comes five months after Qantas cut its order from 65 787s to 50, and pushed back the delivery of its first of the jets from 2010 to mid-2013.

    While Qantas is expected to deploy its future fleet of 20 Airbus A380 superjumbos on its high-yielding business passenger-dominated Los Angeles and London routes, the first batch of shorter-haul 787-800s (instead of going into the Jetstar fleet as originally intended) are now due to replace Qantas's domestic fleet of 767s from 2014.

    The longer-range 787-900s to be delivered to Jetstar from 2013 are expected to help the airline's expansion into Europe, North America and several new Asian destinations.

    However, Jetstar is believed to be looking to fly to Europe as early as next year, when it takes delivery of the first of its longer-range batch of five Airbus A330s, which will boost its wide-body fleet to 12.

    Aside from looking to fly into unprofitable routes long abandoned by Qantas, such as Athens and Rome, Jetstar has been considering destinations such as Munich and Milan.

    With the Jetstar's seventh A330 expected to be used to bolster its Bali and Honolulu services next month, Jetstar has declined to say where it plans to fly the additional aircraft.

    ''We're making no decisions beyond aircraft number seven,'' said Jetstar spokesman Simon Westaway. The airline has not ruled out the prospect of its part-owned Singapore- and Ho Chi Minh City-based subsidiaries using the jets.

    The key attraction Jetstar has towards the lightweight 787 is its fuel efficiency, which is touted as having 25 per cent lower fuel costs than existing jets of a similar size.

    Boeing hopes the 787 will finally be ready for its first test-flight by the end of this year.


    Il me semble que ce n'est pas nouveau, mais cela revient dans l'actu

    Réaffectation d'une partie de la commande de Quantas à Jetstar

    25 à quantas livrés en premier (les versions -Cool pour des moyen courrier à partir de 2013

    25 à Jetstar à partir de 2014 en version -9 pour du long courrier

    Bonne journée


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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Ven 19 Fév 2010 - 8:48

    Bonjour à tous

    Grosse actualité Quantas cette semaine :

    Les résultats premier semestre
    Le rédéploiement de la flotte

    La salve de liens :

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/18/338521/qantas-group-traffic-up-1.2-in-h1.html

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/18/338516/qantas-sees-a-steep-decline-in-half-year-results.html

    Les événements marquants :

    Reconfiguration de la flotte

    http://www.aviationweek.com/aw/blogs/commercial_aviation/ThingsWithWings/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbb&plckPostId=Blog%3a7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbbPost%3a049b34f5-28a2-4773-ad19-34357ec730ec&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/18/338517/qantas-to-launch-a400m-fleet-revamp.html


    Qantas is adding capacity in its Boeing 747 and Airbus A380 fleet, but is doing so by reducing its first class seats -- becoming the latest carrier to admit that its much harder to make first class pay off these days.

    By replacing first class sections with business class seats in nine of its 747s and almost half its A380s, the carrier estimates it is adding the equivalent capacity of three 747s.


    The breakdown is as follows:

    The nine 747s will be upgraded with the seats and inflight product used in the A380. First class will be removed from the 747s, resulting in 359 seats (58 business, 36 premium economy and 265 economy), an increase of 52 seats overall.

    Twelve A380s will fly with a four-class configuration, including first class, but will be refitted to reduce business seating and increase premium economy and economy seating. The remaining eight aircraft will be delivered from 2012 in a three-class configuration with no first class cabin. The exact seat numbers are yet to be confirmed.

    While many routes will no longer offer first class, it will remain on daily services from Melbourne and Sydney to Los Angeles, Singapore and London.

    The upgrade and reconfiguration program will begin at the end of 2011 and is scheduled for completion by the end of 2013. It will be funded through the combination of operating cash flows and pre-existing debt facilities. The majority of capital expenditure will take place in 2012

    Fin de la première classe partielle chez Quantas pour les destinations "tout venant".
    Cela se traduit par :
    - 9 747-400 reconfiguré en 3 classes (Business, Eco Premium, Eco) avec un gain de 52 places à la clé. Gain de capacité équivalent à 3 747-400. Fait important : maintien en service jusqu'en 2020 normalement pour ces 9 avions.

    - 8 A380 à livrer à partir de 2012 seront 3 classes aussi sans la première. La config reste à définir... Mais EK avec sa variante 2 places donne des indices.
    - 12 A380 dont la moitié déjà livrés seront maintenu à 4 classes, mais avec diminution de l'espac business et renforcement de l'éco+ et éco. La config actuelle est 450 (14/72/32/332). Pour rappel de le pont supérieur est Biz + Eco+ et l'inférieure 1st et Eco). Reconfig prévue entre 2011-2013

    Coût : 400 millions de dollars.

    Pour les résultats :

    Jetstar est en très grande forme

    Bonne journée


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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par aeroduO5 Sam 17 Juil 2010 - 18:13

    Qantas donnera ses premiers 787-8 à Jetstar vers mi-2012.
    http://www.aerocontact.com/actualite_aeronautique_spatiale/ac-qantas-avance-la-livraison-de-ses-boeing-787~10436.html

    Ils récupèreront les A 330-200 de leur filiale low-cost. Ces avions sont configurés en 303 sièges (38/265) comme les A 330-200 domestiques de Qantas donc pas de réaménagement à prévoir.

    Les 787 auront 313 sièges en 3-3-3 en éco donc un peu plus de capacité.

    L' A 330 a donc encore un avenir Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Icon_exclaim
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    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Empty Re: Qantas ! QF ! QFA !

    Message par Poncho (Admin) Mar 17 Aoû 2010 - 14:36

    Bonjour à tous

    http://atwonline.com/eco-aviation/article/qantas-eyes-europe-after-uk-runway-back-flip-0813



    Qantas has warned that it will be seeking new hubs in Europe and thus new travel destinations because of the UK’s recent decision to halt further runway development at London Heathrow and Gatwick on environmental grounds.
    Speaking exclusively to ATW's Eco-Aviation Today, Qantas CEO Alan Joyce said the airline, while not ruling out other destinations in the UK, is now eyeing Berlin and Madrid as hubs for future growth. “Certainly the UK is important but we have to look for other gateway opportunities, and with Air Berlin joining oneworld Berlin will be a natural fit,” he said. “We are also looking at Madrid with British Airways to build its operations there with the pending merger with Iberia. Airlines are now making decisions around these new environmental taxes and restrictions such as runways,” he noted.
    QF has four slots into Heathrow and will move to an all-A380 operation as soon as aircraft are delivered. It also is looking at other southern European hubs for its low-cost subsidiary Jetstar from next year. Another part of the equation is the UK's distance-based Passenger Duty Tax, which disadvantages Qantas against operators such as Emirates that hub from Dubai.
    In July last year, the Dutch government was forced to abandon its deeply unpopular "eco tax" on passengers of €11 ($14) for intra-EU flights and €45 for intercontinental flights from all Dutch airports. The tax was introduced on July 1, 2008, in the face of strong protests by airline and airport groups and resulted in a significant drop in passengers through Schiphol, with most opting to fly to their intended destinations from Belgian or German airports.


    Plus d'extension à Heathrow et Gatwick...
    Pour sa croissance vers l'Europe Qantas va devoir probablement se munir d'un autre Hub :
    Berlin : pour faire fructifier l'entrée d'Air Berlin dans Oneworld
    Madrid : pour profiter des synergies IB/BA + QF


    4 SLOTS pour l'instant à Heathrow pour Qantas... qui seront tous basculés en A380.

    Qantas cherche aussi un Hub pour Jetstar dans le sud de l'europe.

    Bien garder en tête que tout ce qui peut raccourcir la kangaroo route peut être bénéfique pour QF... La kangaroo route fait 9200 Nm depuis Londres... (sans compter les vents etc...).
    Depuis Madrid c'est encore plus long... (> 9500 Nm)
    Mais depuis Berlin c'est 500 Nm de moins (8700 Nm)

    C'est à peu prêt ce que sait faire un A345 avec la charge pax standard...
    Pour un 772LR où -500 NM sur cette route c'est + 8 t de charge utile...


    Pour mémoire



    Airbus is also offering Qantas a longer-range version of its A340-500 to meet the airline's nonstop London-Sydney requirements. But John Leahy, chief operating officer for Airbus and its super jet salesman, told reporters during a Qantas visit late last month to discuss the idea that even this performance-improved A340-500 would only be able to carry about 120 business and first-class passengers on the nonstop return flight to London.
    http://www.seattlepi.com/business/247908_qantas11.html


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    Message par Beochien Mar 17 Aoû 2010 - 16:18

    Merci Poncho !

    Pas étonnant qu'il y ait de nombreuses fluctuations dans les cdes, entre B787 et A 350 pour ces foutues routes, presque uniques au monde !

    Juste une idée !
    Si RR se décidait à mettre seulement ses T500 au niveau des T700, et qu'ils assaisonnent avec la moitié des (Soi-disantes) promesses faites pour le VR2500 ..
    Ben il n'y aurait plus de problèmes pour le 340-500, et encore moins si Airbus avait été capable de virer ses 5-6 tonnes d'embonpoint depuis le temps !

    Au fait la prox étape pour les GTF, c'est pas les 45-50 000 lbs ou plus !
    Razz Razz Razz

    JPRS


    Dernière édition par Beochien le Mer 18 Aoû 2010 - 13:08, édité 1 fois
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    Message par Poncho (Admin) Mar 17 Aoû 2010 - 16:37

    Quel intérêt face à l'a350-1000XWB ?

    Par contre Thai a des A345 assez moderne dont il souhaite se débarasser Wink
    Pas trop chers
    Avis !


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    Message par Beochien Mar 17 Aoû 2010 - 16:45

    Ben que ça aurait pu être fait il y a longtemps ....

    Et que 350 XWB, ben ce sera dans 5 ans, et ... on verra son allonge réelle avec ses etops , surtout faudra voire pour le 1000 ??

    Aprés ce sera pour le futur A350 Quad, qui est prévu avec 4 P&W GTF de 33-35 000 lbs !

    JPRS
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    Message par Poncho (Admin) Mar 17 Aoû 2010 - 16:48

    Si c'est un quad, ce sera des Engine Alliance réductés
    Pour mieux le vendre à Emirates Wink


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    Message par Beochien Mar 17 Aoû 2010 - 16:53

    Non, Poncho ! Trop puissants ... mais qui sait pour un LeapX sur-vitaminé ! Razz Razz Razz
    Mais entre nous une version avec 20 tonnes de mieux ... et 75% de la puissance en cas de panne !
    Ca décolle sans pb de Mayotte avec 300 pax !

    Bon je ne parle pas de RR, ils ont décidé d'arrêter les progrés de l'aviation jusqu'à 2018
    Ô temps suspend ton vol (Le temps que je reprenne un peu d'élan)

    Bon il y avait au moins l'admi de réveillé !
    JP
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    Message par Poncho (Admin) Mar 17 Aoû 2010 - 17:02

    Correction donc : ça sera de nouveaux EA réductés...
    L'accord EA limite le montage de ces moteurs à ds quads il me semble
    Je ne sais pas s'il y a une limitation de poussée (haute ou basse)
    Une limitation aussi en terme de taille d'avion (mesuré en pax)

    Wink


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    Message par aeroduO5 Jeu 19 Aoû 2010 - 10:10


    Bonjour à tous

    Pour la recherche de nouvelles escales en Europe de Qantas, Madrid en me semble pas apporter grand chose.
    Par contre Berlin peut être une bonne idée avec un nouvel aéroport et de la place. Cette nouvelle plate-forme va devenir le 2ème hub d'Air Berlin après Düsseldorf.
    L'idéal serait d'être plus au sud en Autriche ou en Hongrie pour avoir le temps de vol le plus optimisé vers l'Australie. Mais Berlin reste un compromis intéressant.

    Pour les avions capables de relier l'Europe et l'Australie il faut aussi penser au confort des passagers. Le 777-200LR peut le faire mais êtes-vous prêts à rester plus de 20 heures dans un avion? Le vol le plus long relie Singapour à Newark mais les A 340-500 sont configurésavec 100 sièges en classe affaire. Pour le gros du trafic SIA fait une escale à Francfort pour aller à New-York. Une escale de quelques heures permet de marcher et de récupérer un peu.
    Chez Airbus c'est l' A 350-900R qui doit être capable de le faire. Techniquement c'est possible mais il faut voir si les passagers vont suivre.
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    Message par Poncho (Admin) Jeu 19 Aoû 2010 - 10:24

    Salut Aerodu05
    La route directe passe très au nord l'orthodrome met Marseille à la même distance de Sydney que Londres !
    Pour l'autriche et la hongrie pas sût de gagner grand chose.
    Pour les 20 h ! oui c'est long surtout en éco !


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    Message par aeroduO5 Jeu 19 Aoû 2010 - 10:33


    Il me semble que l'optimum passe par l'Autriche mais c'est à vérifier.
    Austrian desservait Sydney avec escale car ils étaient les mieux placés.
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    Message par Poncho (Admin) Jeu 19 Aoû 2010 - 10:43

    RE !

    http://www.gpsvisualizer.com/calculators

    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Syd_eu10

    Depuis Budapest : 8560 Nm
    Depuis Vienne : 8611 Nm
    Depuis Berlin : 8684 Nm

    (sans prise en compte des couloirs, des vents, etc etc)


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    Message par aeroduO5 Jeu 19 Aoû 2010 - 10:54

    Merci beaucoup.

    Berlin est donc un très bon compromis avec escale à HK parfaite.
    Il ne reste plus qu'à attendre qu''Air Berlin en fasse un vrai hub. Wink
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    Message par art_way Mer 22 Sep 2010 - 15:25

    Qantas pas intéressé par BA, elle préfère se focalisé sur sa low-cost Jet-Star.

    En allemand Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 796434 ça changera de l'anglais... Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 Lol

    http://www.fliegerweb.com/airliner/news/artikel.php?show=news-6603


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    Message par art_way Jeu 4 Nov 2010 - 8:22

    Qantas suspends A380 flights after emergency landing
    By Siva Govindasamy
    Qantas Airways is suspending all Airbus A380 flights after an engine failure forced one of the aircraft to make an emergency landing in Singapore. "Safety is our number one priority," says Qantas CEO Alan Joyce. "We are suspending all A380 flights until we have sufficient information, until we are completely confident that all Qantas safety standards are met." The airline adds in a statement: "We have commenced our own investigations as to how this incident occurred and have notified the ATSB [Australian Transport Safety Bureau]. We will continue to work with them as they investigate the issue." Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 GetAsset Picture credit: Cory Mathews/Flightglobal Qantas has six A380s in active service and another 14 on order. It operates them on its high-yield high-capacity services out of Melbourne and Sydney to London-Heathrow, Los Angeles, and Singapore. The A380 involved in the incident, which had the registration number VH-OQA, was en-route from Singapore to Sydney. It made an emergency landing in Singapore after developing an "engine issue" shortly after take off, says Qantas. VH-OQA was the first A380 delivered to Qantas, entering service on 18 September 2008. The aircraft is powered by Rolls-Royce Trent 900 engines. Television footage from Indonesia shows aircraft debris in the red and white colours of Qantas. Qantas engine cowlings feature the red and white Qantas livery. Indonesian media reports say an explosion was heard over the island of Batam, and debris was found littered over a field. The aircraft had 433 passengers and 26 crew on board, says Qantas. There were no injuries due to the incident.http://www.flightglobal.com/articles/2010/11/04/349295/qantas-suspends-a380-flights-after-emergency-landing.html

    Explosion en vol d'un moteur (à prendre au conditionnel) et des débris retrouvés


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    Message par Beochien Jeu 4 Nov 2010 - 10:44

    Bonjour

    Merci Artway !

    Qantas suspend ses vols de A380, jusqu'à plus ample info, sur la cause de l'explosion du RRT900 sur le A380 !
    Bien, visiblement c'est encore côté turbine que ça c'est mal passé ! Un Arbre MPT de nouveau ??
    l'avion avait été révisé en Aout chez LH Technik !
    L'AD sur les arbres MPT: ou IP, disons peut être trop "Récent" à ce moment ??

    Juste noté chez A.net !
    2 A380 Qantas, grounded à LAX, + 2 pour arriver, et qui y resteront ... c'est cher du M2 à Los Angeles ??

    Au fait, c'était le plus "Ancien" des Qantas : (Qoute A.net)

    BTW what A380 was that? Was that a recently delivered one?
    Engine failure statistically happen pretty often when an engine is brand new...
    It's VH-OQA, Qantas' first A380-842.
    ---------------

    De news.com, Australie:

    http://www.news.com.au/breaking-news/national/qantas-suspends-a380-flights/story-e6frfku9-1225947943247

    QANTAS has suspended all of its A380 aircraft services after one of its jets made a dramatic emergency landing in Singapore, the carrier's chief executive Alan Joyce has announced.
    He also said none of the 433 passengers or 26 crew was injured when the engine of the Sydney-bound QF32 exploded over Indonesia, forcing it to turn back, on Thursday."We have decided that we will suspend all A380 takeoffs until we are fully comfortable that sufficient information has been obtained about QF32," he told media in Sydney on Friday."We will suspend those A380 services until we are completely confident that Qantas safety requirements have been met."The explosion occurred over the Indonesian island of Batam shortly after QF32 took off from Singapore's Changi Airport this morning.Qantas said the Airbus A380 plane's second engine had "shut down".

    Read more: http://www.news.com.au/breaking-news/national/qantas-suspends-a380-flights/story-e6frfku9-1225947943247#ixzz14IySKXIA

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    Message par Vector Jeu 4 Nov 2010 - 15:09

    Bonjour à tous.
    Nouvelle surprenante, mais pas tant que cela après l'AD de l'EASA. Clairement une autre uncontained failure que certains auront du mal à ignorer.
    Dans tout ce qui a été dit, il y a des choses inquiétantes, comme le fait que les camions de pompier ont inondé l'aile de mousse pour arrêter le moteur 1. Est-ce que ce la signifie qu'il n'était plus contrôlé ? Un passager a dit avoir aperçu des "paquets de fils" (faisceaux coupés ?) par le trou de l'aile. Si ce n'est pas une erreur, c'est inquiétant pour la redondance des commandes. Vous vous souviendrez que le crash du DC-10 à Chicago était dû au fait que les becs de l'aile gauche se sont rétractés à cause de la rupture des canalisations.
    Affaire à suivre...
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    Message par Beochien Jeu 4 Nov 2010 - 15:18

    Bien vu Vector, un copieux arrosage !
    L'avion se serait posé avec en plus un réacteur qui poussait d'une manière incontrôlée ... hou là !
    Vu ailleurs qu'un "Fadec " isolé et sans instructions, se calait automatiquement sur le dernier set de puissance reçu !
    Quand même étonnant qu'il n'existe pas un circuit séparé pour tout "Couper", en commençant par le fuel !

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    Message par Beochien Jeu 4 Nov 2010 - 15:27

    Une info de Aweek, entre autres !

    Juste noter les 8165 heures ! De combien parlait l'AD ??

    http://www.aviationweek.com/aw/blogs/commercial_aviation/ThingsWithWings/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbb&plckPostId=Blog%3a7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbbPost%3a7b471294-0bf6-4887-9aa1-9ec9508d06f4&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest


    Airbus has released the following information on the A380 operated by Qantas that was involved in the in-flight engine failure.

    Aircraft registration:VH-OQA

    Manufacturer Serial Number 14

    Delivery date: Sept 19, 2008

    Flight Hours: 8,165

    Flight Cycles:
    831

    JPRS

    Et ...

    http://www.aviationweek.com/aw/blogs/commercial_aviation/ThingsWithWings/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbb&plckPostId=Blog:7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbbPost:b1c92322-540e-4162-9cbf-a6d869c833ce&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest


    Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 F6d2049e-6d31-47eb-b5a7-fb5b5eefe6a8.Small Early Trent 900 Warning Sign
    Posted by Robert Wall at 11/4/2010 3:44 AM CDT

    It is always dangerous to speculate about causes of incidents such as the Qantas A380 engine failure today, but there has been some evidence of Rolls-Royce Trent 900 problems.

    As our engine guru Guy Norris reported back in September, the European Aviation Safety Agency has issued an airworthiness directive (AD) for the Airbus A380’s Trent 900 engine intermediate pressure shaft which, if not performed, could result in an uncontained engine failure similar to those that have affected a Trent 1000 Rolls is developing for the Boeing 787. The AD says wear beyond normal limits has been identified on the abutment faces of the splines on the Trent 900 IP shaft rigid coupling on several engines during strip.

    As the shaft-to-coupling spline interface provides the means of controlling the turbine axial setting, the wear through of the splines would permit the IP turbine to move rearward, it adds. This rearward movement “would enable contact with static turbine components and would result in loss of engine performance with potential for in-flight shut down, oil migration and oil fire below the [low pressure] turbine discs prior to sufficient indication resulting in loss of LP turbine disc integrity.”

    Although the AD, which requires inspection of the IP shaft coupling splines, appears to bear an uncomfortable resemblance to the Trent 1000 issues, industry sources maintain the two are unconnected.


    Les détails qui doivent faire mal ... à l'Est !

    Bien, c'est suffisamment grave pour que la Lufthansa envisage de suspendre ses vols, du moins le temps de comprendre ce qu'il se passe !

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    Message par Beochien Jeu 4 Nov 2010 - 15:58

    En tout cas dur retour à la réalité, pour ceux qui nous bourraient le mou, Qantas ! QF ! QFA ! - Page 2 178692 sur les dernières productions de RR !
    Moindre mal que cela se soit bien terminé !
    Même si parfois on en rigolait un peu, ben on avait quand même largement raison de douter de la pérennité actuelle de RR !
    On peut juste espérer que cela sera rapidement corrigé, pour les A380, et pour les T1000 du 787 (Ca doit être en cours ! pour le plan B)
    Et le futur, Trent XWB, Airbus n'a pas de plan de rechange pale ... il va peut être falloir y penser plus sérieusement , il reste un peu de temps encore ...!
    On peut même penser qu'un TXWB expurgé des PB actuels du T900, serait une très bonne option future pour le A380, et permettrait à RR de rebondir et sortir de l'image actuelle clown

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    Message par Beochien Jeu 4 Nov 2010 - 17:27

    Un petit résumé aprés réflexion ...

    - Pour le moteur ... ben c'est uncontained failure pour des raisons à déterminer, mais de fortes présomptions concernant les Turbines, et leurs axes en particulier !
    Des Ad en cours renforcent cette hypothèse !
    RR est dessus, on peut espérer que ça avance, mais si des solutions ne sont pas proposées rapidement, les conséquences seront sérieuses !

    - Côté Airbus ... ben l'avion est costaud, mais qq détails sont à vérifier quand même, concernant le positionnement de circuits vitaux ! Cela peut entraîner des re -positionnements de circuits chez Airbus pour le A380 ! Hou là What a Face

    - Possible interruption d'une partie de l'hydraulique lors de l'accident (Slats, volets de train)
    - PB relaté par Vector, du moteur N°1 , impossible à contrôler ??? un voyageur a dit avoir vu des câblages détruits et pendants ... à travers les trous !
    - Possible perforation de réservoirs , à vérifier, c'est le point le plus coûteux à déplacer ou réformer !

    Noter que la conception d'un avion ne peut prendre en compte une "Uncontained failure" sous peine de le tansformer en "Panzer", mais que les circuits vitaux sont normalement hors des trajectoires supposées des éléments tournants des moteurs qui pourraient néanmoins s'échapper, donc de ce côté, Airbus pourrait bien avoir à retourner vers sa planche à dessin! (Cf le DC 10)

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    Message par art_way Jeu 4 Nov 2010 - 17:35

    Oui Beochien, mais le câblage détruit et pendant n'est peut-être pas vital !!! Il ne faut pas aller trop vite dans des conclusions de ce genre. Attendons qu'Airbus et RR étudient de près cet incident.


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