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ACTUALITE Aéronautique : Suivi et commentaire de l\'actualité aéronautique

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    Bombardier Actualités


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    Message par Beochien Mar 2 Nov 2010 - 10:03

    Salut Poncho !

    C'est vrai que ce VP Bombardier, m'énerve un peu ... il prend les clients et la presse de l'expo du Caire,pour des abrutis ...et J. Ostrower qui lui déroule le tapis en plus ! Grrrrrrrrrrr !

    Même côté "Overall" pressure, je crois que le GTF du C Séries , compresse plus fort (40) que les "Anciens", CFM56, ou CF 34, mais sûremenr moins que les prochains, style LeapX qui vont vers les 45-50 !

    De FG en Juillet 2010:

    http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/12/343812/farnborough-narrowbody-engines-divergent-paths-to-a-common.html

    The PurePower 1000G family features an eight-stage high-pressure compressor (HPC), developed jointly with MTU Aero Engines, low emission "Talon X" combustors and a two-stage high-pressure turbine (HPT) in its core. Downstream of the HPT is a three-stage low-pressure turbine (LPT), also built by MTU, that drives a three-stage low-pressure compressor (LPC) for the CSeries (and a two stage LPC for the MRJ) and, ahead of the LPC, five-star gears that ride on a 1mm (0.04in) oil film in journal bearings connected to the fan through a 3:1 gear ratio. Similar to the CFM engine, the overall pressure ratio of the 1000G is about 40:1, about half of which comes from the core.

    JPRS

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    Message par Poncho (Admin) Mar 2 Nov 2010 - 10:10

    Ok pour l'OPR...
    Ca semblait bizarre...
    La comparaison par rapport à un CFM ou un CF34 ne vaut pas donc

    Beochien
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    Message par Beochien Mar 23 Nov 2010 - 22:12

    Bonsoir !

    Un nouveau VP esponsable Mktg chez Bombardier, pour vendre le C-Séries !!
    Ca semble en route pour le 13 Décembre !
    Et les Canadiens, plus obnubilés que Jamais par le A320 NEO !
    Marrant ils y croient encore plus fort que les propres Airbusiens !

    -------------- l'article MSN, presse Canadienne , rien de confirmé, mais ------------

    http://finances.ca.msn.com/actualites/finances-article.aspx?cp-documentid=26467438

    Par Sylvain Larocque, La Presse Canadienne, thecanadianpress.com, Mis à jour le: 23 novembre 2010 11:24
    Bombardier se nomme un nouveau chef des ventes

    MONTRÉAL - Alors que le marché s'impatiente de plus en plus devant la minceur relative du carnet de commandes de la CSeries, Bombardier Aéronautique a annoncé mardi la nomination d'un nouveau vice-président responsable des ventes et du marketing pour le secteur des avions commerciaux.

    Chet Fuller apportera «un point de vue différent» aux équipes de vente de l'avionneur et mettra un accent particulier sur la famille CSeries d'appareils de 110 à 149 places, a déclaré le président de Bombardier Avions commerciaux, Gary Scott, dans un communiqué.


    Ancien haut dirigeant de GE Aviation, M. Fuller compte 25 ans d'expérience dans les secteur de l'aéronautique et du transport aérien. Il a également travaillé pour Honeywell Aéronautique, ATA Airlines et la Marine américaine.

    Selon M. Fuller, qui doit prendre ses nouvelles fonctions le 13 décembre, les avions CSeries sont «appelés à changer le visage de l'aviation commerciale».

    La menace Airbus

    La nomination de Chet Fuller survient alors qu'Airbus s'apprête à annoncer une remotorisation des appareils de sa famille A320 afin de mieux concurrencer la CSeries.

    Lors d'une présentation faite la semaine dernière à Toulouse, un dirigeant de l'avionneur européen a donné plus de détails sur le projet A320 NEO (New Engine Options), laissant planer peu de doutes sur les intentions d'Airbus.

    Les clients pourront choisir entre le moteur PurePower de Pratt & Whitney, déjà sélectionné par Bombardier pour la CSeries, et le Leap-X de CFM International. Les futurs avions comporteront en outre des ailettes baptisées «Sharklet». Le tout se traduira, selon Airbus, par des économies de carburant pouvant atteindre 15 pour cent.

    Dans une note publiée mardi, l'analyste Benoit Poirier, de Valeurs mobilières Desjardins, reconnaît que l'arrivée de l'A320 NEO raccourcira de six ans à deux ans la période pendant laquelle Bombardier pourra prétendre être le seul constructeur à proposer un avion plus efficace sur le plan énergétique.

    M. Poirier convient que l'action de Bombardier pourrait souffrir de l'annonce d'Airbus, mais il continue de croire que la CSeries pourra capturer 25 pour cent du marché des avions de 100 à 149 places _ soit la moitié de la cible fixée par Bombardier.

    Jusqu'ici, Bombardier a reçu des commandes pour 90 appareils CSeries de la part de trois sociétés.

    Même s'il n'a reçu aucune commande au cours des récents salons aéronautiques du Royaume-Uni et de la Chine, l'avionneur se dit satisfait de la situation, soulignant que l'intérêt des transporteurs s'accentue généralement de 18 à 24 mois avant la mise en service d'un nouvel appareil. La CSeries doit entrer en service en 2013.

    En milieu d'après-midi, mardi, l'action de Bombardier (TSX:BBD.B) s'échangeait à 4,80 $, en baisse de 1,6 pour cent, à la Bourse de Toronto.


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    Message par Beochien Mer 2 Mar 2011 - 11:13

    Bonjour !

    Warren Buffet va acheter jusqu'à 120 Jets d'affaires à Bombardier, pour Net-Jets !


    ---------------- Extrait et Lien, Forex-Pro, Reuters --------------

    http://www.forexpros.com/news/financial-news/update-1-bombardier-in-$6.7-bln-deal-to-sell-120-planes-to-netjets-198876

    NEW YORK, March 2 (Reuters) - Bombardier Inc has agreed to sell as many as 120 aircraft to Warren Buffett's NetJets Inc in a deal that could earn it more than $6.7 billion.

    The deal, consisting of a firm order of 50 jets and options to purchase a further 70, is the largest business aircraft sale for Bombardier, the world's No. 3 civil aircraft maker after Airbus and Boeing .

    While airlines still account for the majority of corporate travel, many businesses are gradually returning to private planes. They are eager to avoid airport hassles, flight delays and other potential logistical snags associated with commercial flying.

    Total business jet flights -- privately owned and charter -- rose 7 percent to 2.84 million in the 12-month period through September, with much of the growth seen in overseas travel, according to data tracked by the Federal Aviation Administration (FAA).

    NetJets, the corporate aircraft unit of Warren Buffett's Berkshire Hathaway Inc , has placed orders for 50 business jets with a total value of $2.8 billion. If all the options for the additional 70 aircraft are exercised, the total value of the order will surpass $6.7 billion.

    Deliveries of these aircraft will begin in 2017, the company said.

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    Message par Poncho (Admin) Mer 2 Mar 2011 - 11:20

    2017 ? c'est le nouveaux bombardier alors
    Client de lancement ?


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    Message par Beochien Mer 30 Mar 2011 - 16:12

    Bonjour !

    Bombardier - Comac, le sens de la collaboration se précise !
    De futurs cockpits (Presque) communs un jour ??
    Ca va être dangereux pour Airbus !
    Airbus et Boeing vont devoir répliquer !
    Embraer peut être ...

    http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/avd/2011/03/30/03.xml&headline=ARJ21,%20CRJ%20Could%20Be%20Jointly%20Updated&channel=mro

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    Message par Beochien Mer 30 Mar 2011 - 19:58

    Bonjour !

    C-Séries et A320 NEO, l'avis d'AER Cap !
    Comme d'hab, les fréquences contre les slots !
    Un Vrai PB à HK !
    Par contre Airbus à quasiment validé le P&W GTF, dans le contexte int'l joli cadeau à Bombardier !

    http://www.aviationweek.com/aw/blogs/commercial_aviation/ThingsWithWings/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbb&plckPostId=Blog%3a7a78f54e-b3dd-4fa6-ae6e-dff2ffd7bdbbPost%3ae94a948d-585c-492e-bcdf-55784c099f7b&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

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    Message par Poncho (Admin) Mar 20 Sep 2011 - 17:05

    Bonjour à tous

    http://www.flightglobal.com/articles/2011/09/20/362306/bombardier-to-slash-crj-production-from-january.html


    "For these reasons and after careful consideration, a CRJ aircraft production decrease is warranted in the short term. However, thanks to the support and collaboration of our union representatives, we do not anticipate that the rate reduction will have an impact on our workforce."
    Bombardier's previously stated guidance to deliver about 90 commercial aircraft "remains relatively the same", added the manufacturer.
    Last month, Bombardier said it was working aggressively to avoid slashing production rates of its CRJs, but conceded "it will be a much more difficult year for the regional segment" overall if a number of sales campaigns for the aircraft failed to bear fruit.
    Economic uncertainty and market volatility are being blamed by the airframer for the dearth of orders in the regional segment.

    Réduction de capacité de prod sur le CRJ tout en conservant intacte la force de travail

    A suivre



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    Message par Poncho (Admin) Ven 30 Sep 2011 - 9:44

    Bonjour à tous

    http://www.hmgaerospace.com/news/show/2703

    Bombardier tjs confiant pour les CRJ et le Q400
    Et évidememment pour le CSeries
    A priori gros effort sur les campagnes commerciales en cours


    September 29, 2011
    Despite poor order figures in 2011 and planned production rate cuts, Bombardier Commercial Aircraft remains “bullish” on order prospects for the CRJ and Q400 programmes, according to SVP sales marketing & asset management, Chet Fuller.

    With no orders this year for the CRJ1000, Fuller and VP sales Europe/Russia/CIS/Africa, Steve Aliment, were asked if development of the model was a mistake. Both denied the notion, with Fuller inviting journalists to speak with Brit Air. “They’ll tell you that the aircraft is delivering performance better than specifications,” he emphasised [LARA had spoken with Brit Air president and CEO Marc Lamidey earlier and he did indeed report the same].

    “And you’ll get a similar response from Air Nostrum,” Fuller added. “Do remember that its entry into service came into the market at a particualrly tough time. And many airlines are still holding back their next fleet planning decisions because of the state of the economy.”

    “The aircraft is giving 20% better fuel burn than the aircraft it replaced at Brit Air [the Fokker 100],” Aliment commented. “I believe that all CRJ operators in Europe will start to look at CRJ1000.”

    Aliment reinforced Fuller’s comment regarding the economy, with particular reference to his sales region. “Airlines talking to me are very worried about EU and the downturn. Some customers have said they still don’t know what currency they’ll be using this time next year.”

    Moving onto the Q400, Fuller reported that in terms of RFPs, the activity at present is fourfold what it was at start of 2011.

    Turning to the CSeries in Europe, Fuller noted a large amount of opportunities to replace older regional jets and old Boeing 737s. He reported that the programme remains on schedule for its entry into service at the end of 2013.

    “We’ve simulated 180,000 cycles on the first central fuselage barrel testpiece. Checks on the structure are now being done and then we will take to it to 240,000 cycles,” Fuller noted. “We’ve also done a wingbox-to-body join to ensure we don’t suffer problems that affected the Boeing 787.”


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    Message par Poncho (Admin) Mer 19 Oct 2011 - 9:53

    Bonjour à tous

    Bombardier au four et au moulin si je comprends bien
    Avec grosse dépense de CASH qui pourrait être problématique

    A noter que ce qui est rapporté ici sur le CSeries et plus pessimiste qu'ailleurs...
    Certaines parties du programme sont à la bourre, mais Bombardier n'est pas "prêt" à mettre à jour son planning ? que comprendre

    A suivre

    Bon courage !
    http://www.ainonline.com/?q=aviation-news/nbaa-convention-news/2011-10-12/new-development-programs-stretch-bombardier


    The demands of four new jet aircraft development programs, coupled with anemic sales of its Learjet business jet brand and regional jets, fueled a cash burn pyre that persuaded analysts to issue a fresh round of stock downgrades for Bombardier in September. In the last quarter, the OEM drew down $1 billion of cash reserves against $211 of net income, double for the same period a year ago. Its market capitalization is $7 billion and the cash burn rate set off caution lights for stock analysts. The news is not cataclysmic; most now rate the company as “market perform,” but from early July through the end of September, Bombardier stock lost 43 percent of its value.


    Hopes that the company’s new CSeries single aisle “super-regional” 110- to 149-seat jet would take big market share away from Airbus and Boeing appear to be fading, at least for now, as both of those companies announced re-engine programs and big orders for their legacy narrowbodies. New competition from the Russian Sukhoi Superjet and aircraft under development in Japan and China could also crimp its CSeries ambitions.

    There are also hints that the CSeries may not make it to market by 2013 as scheduled, and they are being dropped by Bombardier Aerospace president Guy Hachey. Big chunks of the $3.5 billion development program have been outsourced as part of a complicated global supply chain. This includes fuselage manufacture to China’s Shenyang Aircraft, part of state-owned AVIC.

    Over the summer Hachey conceded that “areas” of the CSeries were “off our schedule” but said that the company was not ready to issue a revised program timetable–yet.

    While no one envisions problems for the CSeries of the same magnitude that Boeing suffered on its recently certified 787, the CSeries does pose considerable manufacturing and technical risk because of both the degree of outsourcing and the large amount of new technology being incorporated into the aircraft. That includes composite wings, a high-tech metal alloy fuselage with aluminum-lithium skins, the new Pratt & Whitney PW1521G geared turbofan engine and fly-by-wire controls. It is this technology that Hachey believes will deliver a large enough operating efficiency advantage to differentiate the CSeries from competitors.

    Learjet 85 Still on Schedule

    The all-composite Bombardier Learjet 85 similarly represents above-average technical risk and creates a new niche between midsize and super-midsize business jets. It is scheduled for certification in 2013. That program for the 3,000-nm jet (four passengers) remains on schedule for now, but over the summer Bombardier admitted that certain capital expenditures related to the program have been “moved to the right.”

    Like the CSeries, the $17.2 million (2008 $) Learjet 85 relies on a global supply chain, but this one is more within Bombardier-owned companies. Plans to outsource fuselage development and early production to Germany’s Grob Aircraft faded when that company filed for insolvency in 2008.

    Throughout Bombardier, approximately 1,250 employees are dedicated to the Learjet 85 program and it is using the company’s engineering and manufacturing assets in Canada, Europe, Mexico and the U.S. The Belfast, Northern Ireland, facility will make wing planks, spars and other parts using resin transfer infusion technology (RTI), the same composite technology tapped for the CSeries airliner. Bombardier’s Queretaro, Mexico plant will assemble the wings and the fuselage before they are trucked to Wichita in the U.S. for final aircraft assembly.

    Bombardier has tried to take as much variability as possible out of the Learjet 85’s composite manufacturing process by making it repeatable using a process whereby digital engineering drawings of the composite plies are projected onto the mold. This allows precise placement of each ply and layer of composite material and should aid in weight control. Bombardier is now focusing on getting the process down to where it is repeatable at the correct production volume.

    While drawing heavily on company resources for the Learjet 85, Bombardier still is relying on 41 “major” suppliers for the aircraft and is using a collection of 63 test rigs at these companies to ensure that all of the aircraft’s components work properly when installed. Major vendors on the 85 include Pratt & Whitney Canada (engines), Rockwell Collins (avionics), Lufthansa Technik (cabin management system) and C&D Zodiac (interior).

    For some time Bombardier has said it has approximately 60 orders for the aircraft. This summer it announced that its fractional shares arm, Flexjet, would be the launch customer with an order for seven aircraft. The 85 could help rejuvenate the languishing Learjet brand that delivered only 28 aircraft in all of 2010, but is slowly recovering with 19 deliveries in the first six months of 2011. Still, the Learjet production backlog currently is just six months.

    Globals Bring Good News

    There is good news from the Globals. Bombardier’s large-cabin jets, the XRS/6000 and 5000, continue to be popular sellers and have a healthy backlog that extends out 36 months. The Global line was further buoyed by a $2.8 billion order in March from fractional provider NetJets for 30 current production Globals and 20 new-generation Global 7000 and 8000 aircraft expected to come on line beginning in 2016. NetJets also took options for an additional 70 Globals that could boost the deal’s total value to $6.7 billion. Deliveries of the in-production aircraft begin late next year.

    Bombardier also has received orders for its 7000/8000 Globals from fleet operators, including VistaJet and AVWest.

    The new Globals will use the same fuselage cross section as the current production Global aircraft but it will be longer; the 7000 by 11 feet, three inches and the 8000 by two feet, three inches, and feature larger cabin windows. Not all details for the aircraft have been announced, but Bombardier has said that the aircraft will feature a new thin high-speed wing, fuel-efficient GE TechX engines (16,500 pounds of thrust each) and a Global Vision avionics suite (likely based on the Rockwell Collins Pro Line Fusion system, but that has not yet been confirmed).

    Bombardier said that both aircraft, at Mach 0.90, will beat the new Gulfstream G650’s range. At Mach 0.85 the Global 8000 has a range of 7,900 nm and the 7000 has a range of 7,300 nm. Both aircraft are expected to sell in the $65 million (2010 $) range and have a maximum takeoff weight near 105,000 pounds.


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    Message par Poncho (Admin) Ven 21 Oct 2011 - 23:10

    Bonsoir,
    Pour ce que ça vaut...

    http://www.winnipegfreepress.com/business/breakingnews/air-new-zealand-orders-seven-turboprops-from-atr-instead-of-bombardier-132190968.html


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    Message par Poncho (Admin) Lun 14 Nov 2011 - 10:05

    Bonjour à tous

    Qq réflexions de Bombardier

    http://www.ainonline.com/?q=aviation-news/dubai-air-show/2011-11-13/bombardier-very-happy-embraer-decision-not-launch-new-jet


    Bombardier Aerospace unveiled its new CSeries flightdeck demonstrator Sunday at the Dubai Air Show. The Canadian manufacturer also held a briefing at which Bombardier Aerospace president and COO Guy Hachey cautioned about pressure on the program schedule, although he expressed satisfaction at arch rival Embraer’s indication that it would re-engine E-Jets rather than launch a CSeries competitor.


    Hachey noted that the CSeries program had progressed at least halfway through its development, although he struck a cautionary tone about the official target of year-end 2013 for certification and entry into service. Still, he insisted that he is confident Bombardier would meet its schedule, as long as the company burned no more of its time buffer. Bombardier has used virtually all of the buffer it built into the program’s schedule, said Hachey, who further acknowledged that delays associated with the fuselage built by China’s Shenyang Aircraft have contributed to the loss of “contingency” time.

    Reacting to its Brazilian rival’s recent announcement that it planned to re-engine its E-Jet series of narrowbodies, Hachey said he was “very happy” with Embraer’s decision. “We’ll have the only all-new aircraft in this segment for the next 10 years.” Hachey was referring to the fact that Bombardier’s competitors–Airbus, Boeing and Embraer–have all opted to re-engine rather than build new airframes. Furthermore, he said, the A319neo will weigh 12,000 pounds more than the CSeries–one reason, according to Hachey, the Canadian product will enjoy a 12-percent fuel burn advantage.

    New Dubai Office

    The company also highlighted its growing commitment to the region by announcing the establishment of a Bombardier Commercial Aircraft regional sales and marketing office. The office will be in the Dubai Free Zone, near Dubai International Airport, and will serve the Middle East and Africa. It also announced an order from Egypt’s Petroleum Air Services for a single CRJ900, marking its first sale of a CRJ in that country.

    “This new sales and marketing office will further extend our global presence and provide closer proximity to current customers and prospects in the Middle East and Africa,” said Raphael Haddad, senior director sales, Middle East and North Africa, for Bombardier Commercial Aircraft. “We will be able to provide an almost instant response to any requests for information on our Q Series, CRJ and CSeries aircraft families.



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    Message par Poncho (Admin) Mer 7 Déc 2011 - 16:28

    bonjour à tous

    Quelques éléments sur les perspectives de bombardier

    http://www.montrealgazette.com/business/CSeries+trigger+annual+revenue/5822217/story.html

    Bonne journée


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    Message par Poncho (Admin) Mar 13 Déc 2011 - 8:27

    Bonjour à tous
    http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-remains-confident-on-crj-sales-prospects-365706/

    52 CRJ en commande seulement
    et
    29 Q400

    bombardier reste confiant sur le CRJ1000


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    Message par Poncho (Admin) Lun 19 Déc 2011 - 15:51

    Bonjour à tous

    http://www.montrealgazette.com/business/Beaudoin+confident+about+CSeries+future/5874336/story.html

    Intéressante interview du boss de BBD


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    Message par Beochien Lun 19 Déc 2011 - 16:46

    Oui, le patron, Pierre Baudouin, entérinne gentiment 6 mois de retard !

    Une trajectoire qui pour l'instant ressemble plus à celle du A350 qu'à celle du B787 !
    Les cdes électriques de vol semblent retarder !
    Beochien
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    Message par Beochien Sam 31 Déc 2011 - 22:15

    Bonsoir !

    Richard Aboulafia "Flingue" Bombardier !
    Dans sa dernière lettre de l'année !

    http://www.richardaboulafia.com/shownote.asp?id=354

    Et une reprise "Locale" Canada !

    http://lapresseaffaires.cyberpresse.ca/economie/transports/201112/31/01-4482065-bombardier-largue-de-toutes-parts.php

    5 Challengers 850 ! en cde cette fin d'année ! Un peu de beaume qq part !

    http://www.bombardier.com/en/aerospace/media-centre/press-releases/details?docID=0901260d801cbfb7

    Meilleurs voeux pour 2012 !

    JPRS

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    Message par Vector Dim 1 Jan 2012 - 15:24

    Bonne année 2012 à tous,
    La tirade d'Aboulafia ne vise pas spécifiquement Bombardier, mais plutôt la justification sur mesure donnée dans le rapport du Conference Board que les malheurs de la CSeries sont dûs à la concurrence émergente. Lui en tire un conclusion diamétralement opposée : c'est la concurrence émergente qui se cassera les dents sur le duopole A-B et Bombardier en fait partie, en tout cas pour la CSeries.
    Le dynamisme commercial n'est pas l'une des vertus du Canada qui compte trop sur les appuis gouvernementaux, ce qui retarde considérablement le processus de décision. Lancé deux ans plus tôt, le CSeries aurait sûrement eu un grand succès, malgré la crise mondiale, aujourd'hui, le NEO et le Max sont trop bien installés pour être attaqués, tout ce que les autres protagonistes peuvent espérer est de ramasser les miettes et les clients pressés qui ne trouveront pas de créneaux à leur convenance.
    Dans les décisions d'affaires, le timing est vital et la fenêtre qui se referme n'est pas près de se rouvrir car nous sommes au début d'un nouveau cycle de l'aviation commerciale. Dommage pour les CSeries et les autres.
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    Message par Poncho (Admin) Jeu 16 Fév 2012 - 21:43

    Bonjour à tous

    De la lecture

    http://bombardier.com/files/fr/supporting_docs/BI-Wings_Club_PB_Speech_20120216.pdf

    Sur le Cseries

    En attendant une synthèse


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    Message par Poncho (Admin) Jeu 16 Fév 2012 - 21:48

    L'essentiel :
    Le boss donne tjs la première livraison pour fin 2013 donc pas de retard...


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    Message par Poncho (Admin) Mer 21 Mar 2012 - 14:04

    Bonjour à tous

    Voici la concrétisation des discussions entre Comac et Bombardier

    http://www.bombardier.com/wps/portal/fr/bombardier/galerie-de-presse?docID=0901260d801f7d45


    Donnant suite à l’entente cadre signée le 24 mars 2011, Jin Zhuanglong, président, Commercial Aircraft Corporation of China Ltd (COMAC) et Pierre Beaudoin, Président et chef de la direction, Bombardier Inc. ont signé aujourd’hui une entente définitive portant sur les communités des programmes d’avions C919 et CSeries. Plus particulièrement, les deux grands avionneurs ont convenu de coopérer à quatre projets distincts dans le cadre de la première phase de collaboration à long terme de COMAC et Bombardier relative aux gammes d’avions commerciaux de ligne C919 et CSeries.
    Les quatre initiatives auxquelles COMAC et Bombardier collaboreront dans le cadre de cette phase initiale sont les communités 1) des interfaces humain-machine (équipage) du poste de pilotage, 2) du circuit électrique, 3) du développement des normes et spécifications des alliages aluminium-lithium et 4) des volets du service à la clientèle touchant les publications techniques et la colocalisation des équipes. Les quatre projets devraient tous être menés à terme d’ici 12 mois, conjointement à l’exécution du calendrier de développement de l’avion C919.


    Donc un cockpit commun ? Pas mal comme accord


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    Message par Beochien Mer 21 Mar 2012 - 14:13

    Bien , je ramène ce commentaire de A.web !

    C'est trés clairement un bon coup de main au COMAC C919, pour qu'il soit à la hauteur !
    Intéressant de savoir quels sont les vrais intérêts de Bombardier ??
    Et surtout, que vont ils gagner !
    Bien , ils ne sont pas les seuls, tous les équipementiers occidentaux sont présents !
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    Message par Poncho (Admin) Mer 21 Mar 2012 - 14:18

    L'intérêt ?
    Pour un exploitant d'avoir une qualif pilote pour la gamme du CS100 au C919 ... soit 100-200 places
    Favoriser l'insertion du Cseries chez ceux qui auront du C919 et vice versa

    non ?


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    Message par Vector Mer 21 Mar 2012 - 14:28

    Bonjour à tous,
    Toutes ces discussions auraient été intéressantes et utiles au niveau du design, mais maintenant que les projets sont figés, il ne peut s'agir que de modifications cosmétiques ou d'approche marketing harmonisée.
    Ça sent le raccrochage aux branches basses !
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    Message par Beochien Mer 21 Mar 2012 - 14:31

    S'ils en sont là ... peut être !
    Ca tient debout !
    Effectivité à quelle date ?? Et avec quel client ?? Rolling Eyes

    La division avions de Bombardier, bientôt en vente !
    Et Airbus ou Boeing qui rachètent Embraer, Sukhoï où Mitsu ??

    A suivre

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    Message par Poncho (Admin) Mer 21 Mar 2012 - 14:33

    Pourquoi trop tard pour le C919 ?


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    Message par Paul Mer 21 Mar 2012 - 14:36

    Bonjour,

    Pour le C919 il n'y a rien de gelé encore, surtout côté avionique, d'où la communalité de cockpit, le but étant d'avoir un maximum d'accès au marché chinois pour Bombardier.
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    Message par Beochien Mer 21 Mar 2012 - 14:41

    Je crois que le Mktg presque conjoint pour certaines "Facilités" des C916 et C-Séries aurait du commencer beaucoup plus tôt pour convaincre !
    Et que, à part peut être le trés important marché Chinois, c'est déjà passé à côté!

    je peux me tromper ..;
    Mais ... les NEO et MAX continuent, et bien à tenir leur place !
    Reste Ryanair ...et les Chinois !

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