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http://www.rolls-royce.com/Images/trent_xwb_tcm92-5753.pdf
The Trent XWB has been designed specifically for the Airbus A350 XWB Family and will be the sixth member of the highly successful Trent family. The engine will be available with a thrust of up to 94,000lb. Certificationis planned for 2011 and entry into service in 2013.
(i) C'est cette spécificité d'un moteur, dédiée à "l'airframe", & bénéficiant, grâce à son architecture 'à 3 arbres', de toutes les possibilités de "scalings" ('mise à l'échelle') d'une précision exceptionnelle, offertes à un nombre de pièces bien plus important que dans les cas de moteurs 'à 2 arbres', qui permet de créer une combinaison "airframe-moteur" des plus efficiaces, à tous points de vue !
Question ! Est-ce que la valeur de poussée mentionnée (94,000 lbs) est celle qui va résulter du dernier ajustage devenu nécessaire pour la variante A350-XWB-1000 ?
lThe Trent XWB will use the successful three-shaft architecture of Rolls-Royce engines and the detailed design will reflect 65 million hours of Trent family service experience.
(ii) On n'oublie pas l'architecture 'à 3 arbres' ! A noter l'avantage de la maturité accumulée de la famille Trent, qui sera le socle de ce moteur lors de son EIS ! En réalité, tout ceci repose sur la capacité évolutive, à très faible risque, de cette grande famille, assise sur l'architecture 'à 3 arbrs' ! Et, avac des avantages considérables sur le plan économique, et dans le domaine des R&D & R&T systématiquement optimisés à faible coût de revient !
It will also infuse the latest technology from research and demonstrator programmes giving a low risk solution with the best combination of performance, reliability and operating costs at entry into service.
(iii) Extension logique de (ii) ci-dessus.
State of the art design features will include blisks, contra-rotation, low hub-tip ratio swept fan and new materials technology. These will ensure that the Trent XWB will deliver exceptional life-cycle fuel efficiency, maximise revenue potential, minimize disruption and reduce environmental impact.
(iv) Les apports en efficacité et en légèreté des pièces, pour l'aspect "contra-rotation", par exemple, sont bien plus avantageux dans un moteur à architécture 'à 3 arbes' que pour un moteur à 2 arbres !
The Trent XWB will offer world-beating reliability, dependability and predictability in airline operation from day one, proven by a rigorous development and maturity demonstration programme.
(v) Un peu de "huffing & puffing" de RR en auto-congratulation !
Intelligent Engine Health Monitoring will facilitate pro-active maintenance in order to eliminate operational disruption and maximise part usage through cycle counting. The Trent XWB will incorporate the latest noise and emissions reduction technology. The combustion system will be further developed from the Trent 900, which has the lowest emissions of any in-service engine, and from the Trent 1000. This will ensure the Trent XWB will beat all current and proposed environmental legislation.
Voilà ! On pourrait dire que c'est l'architecture 'à 3 arbres' qui rend tout ceci possible, dans des conditions de compétivité inhérente de très haut niveau !