C'est une bonne idée et c'est déjà prévu et prêt et ne vous inquiétez pas pour l'emplacement.
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18 participants
Que nous réserve cette nouvelle année ?
art_way- Whisky Charlie
- Message n°51
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir Jeannot,
C'est une bonne idée et c'est déjà prévu et prêt et ne vous inquiétez pas pour l'emplacement.
C'est une bonne idée et c'est déjà prévu et prêt et ne vous inquiétez pas pour l'emplacement.
Invité- Invité
- Message n°52
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
C'est vrai art-way. J'ai hâte de connaître la réponse du berger à la bergère, en fin d'Airbus à Boieng.art_way a écrit:LA semaine cruciale de 2009 selon flightglobal.
Poncho (Admin)- Whisky Charlie
- Message n°53
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour à tous
Cette année nous réserve des choses sympatiques
http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2009/05/red-arrows-and-patrouille-de-f.html
Comme me l'a très justement fait remarquer ma chère et tendre, qui s'y connait donc un peu , Cdt Guyot charognard cet année donc en 2010...
CHEF DE PATROUILLE
http://secretdefense.blogs.liberation.fr/defense/2008/04/une-femme-bient.html
Grande nouvelle !
Et qui sera donc aussi à rependre dans "que nous reserve cette nouvelle année" de 2010 !
Bonne soirée
Cette année nous réserve des choses sympatiques
http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2009/05/red-arrows-and-patrouille-de-f.html
The RAF and Armee de l'Air are of course playing down the significance of this, but to any of us of a certain age it's highly significant - in an entirely good way.
Apparently coincidentally, the UK's Red Arrows and France's Patrouille de France are each fielding their first female pilots this year. In an ideal world this wouldn't in fact be of any great significance, but in the real world it's been a huge struggle getting to this stage and you can only salute the ladies involved.
I'd add that the UK military at least has always exemplified the best and worst of attitudes towards females at work, having for many years given them vastly better opportunities for advancement and self-realisation than most civilian employers, but also having harboured some of the most ghastly sexism.
(I think I'm right in saying the US military display teams have been way ahead in this regard, right?)
Here are the ladies involved:
Flt Lt Kirsty Moore and Commandant Virginie Guyot
Comme me l'a très justement fait remarquer ma chère et tendre, qui s'y connait donc un peu , Cdt Guyot charognard cet année donc en 2010...
CHEF DE PATROUILLE
http://secretdefense.blogs.liberation.fr/defense/2008/04/une-femme-bient.html
Une femme bientôt à la Patrouille de France
Le capitaine Virginie Guyot, 33ans, a été sélectionnée fin février pour intégrer la prestigieuse Patrouille de France (PAF). Cette pilote de chasse sera la première femme à voler au sein de cette formation acrobatique de l'Armée de l'air.
Le capitaine Guyot arrivera à la Patrouille en novembre prochain et y restera deux saisons, d'abord comme "charognard" (second) en 2009, puis comme leader en 2010.
Virginie Guyot, issue de l'Ecole de l'air, a près de 1500 heures de vol à son actif. Elle vole sur Mirage F1 CR, à Reims, et a effectué deux missions en Afghanistan, dont l'une récemment à partir de Kandahar.
Grande nouvelle !
Et qui sera donc aussi à rependre dans "que nous reserve cette nouvelle année" de 2010 !
Bonne soirée
sevrien- Whisky Quebec
- Message n°54
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Rappel à l'ordre, et à la sobriété, qui donne un aperçu de la futiulité de certaines gesticulations politiciennes et chauvines contre la crise, ou en faveur se "ses mesures" contre la crise !
Lien :
http://www.guardian.co.uk/business/2009/may/15/eurozone-economy-plunges-deep-recession
Les faits d'abord ! Pas le pipeau du DPO !
Qu'on cesse de nous raconter des bobards !
Personne n'y échappe ! Et il es futile de concocter des mètres de mesure, pour essayer de montrer que "on résiste mieux que nos voisins" ! Les vraies démocraties matures n'ont pas besoin qu'on leur serve ce genre de soupe !
Le reste est de la littérature !
Vérité que personne ne peut masquer !
La signature du Contrat de la Tranche (Eurofighter / Typhoon) pèse peu par rapport à ces réalités ! Il y en a qui devraient mesurer leur propos "politiques" ! Ils ne savent pas ce qu'ils racontent !
Dure, la réalité !
Faible consolation !
Des statistiques sans appel !
Les "non -bernés" le savaient ! Pourquoi ce besoin de masquer de telles réalités ?
Oui ! Rien n'a changé ! Cette réalité, ou inévitabilité, était là au début du 4ème trimestre, 2008, au plus tard !
Is the worst over?
Sans doute assez réaliste ! Pas le choix !
A voir !
Il faut l'espérer ! Les politiciens devraient être plus sobres dans les campagnes pour les Elections européennes !
C'est déjà ça !
Voilà un tableau peu agréable mais pertinent pour l'aéronautique et l'aviation !
Lien :
http://www.guardian.co.uk/business/2009/may/15/eurozone-economy-plunges-deep-recession
Les faits d'abord ! Pas le pipeau du DPO !
Eurozone economy suffers dramatic plunge
• Eurozone GDP plummets 4.6% in a year
• Germany at centre of eurozone slump
• French economy set to fall 3%, instead of forecast 1.5%
Qu'on cesse de nous raconter des bobards !
The eurozone has plunged deeper into recession, with German exports and investment collapsing, and France suffering its longest downturn in 60 years.
Personne n'y échappe ! Et il es futile de concocter des mètres de mesure, pour essayer de montrer que "on résiste mieux que nos voisins" ! Les vraies démocraties matures n'ont pas besoin qu'on leur serve ce genre de soupe !
Les économistes auraient mieux fait de se taire quelques heures de plus !The 16-nation single currency zone shrank by 2.5% in the first three months of the year compared with the previous quarter. It is the worst performance since records began in 1995, and a more severe decline than economists had expected.
Compared with a year ago, the eurozone's gross domestic product (GDP) fell by a record 4.6%, according to the European Union's statistics office, Eurostat.
Le reste est de la littérature !
Taken as a whole, the 27-nation European Union shrank by 2.5% in the first quarter. Analysts believe the recession reached its deepest point during the quarter, although economic recovery is not expected until next year.
Germany's export-driven economy, which has been battered by the collapse in world trade, is at the centre of the eurozone slump. It suffered its biggest quarterly decline on record, the worst in at least four decades.
Vérité que personne ne peut masquer !
Europe's biggest economy shrank by 3.8% on the quarter and by 6.9% on a year ago. Germany's federal statistical office said it was the biggest drop since it began compiling quarterly figures in 1970.
"This is a worse start to the year than we could have imagined," said Jürgen Michels, an economist at Citigroup. "It can't get much worse, but [it can't get] much better either. It is questionable whether the economy will grow again this year."
La signature du Contrat de la Tranche (Eurofighter / Typhoon) pèse peu par rapport à ces réalités ! Il y en a qui devraient mesurer leur propos "politiques" ! Ils ne savent pas ce qu'ils racontent !
The decline, driven by falls in exports and investment, marks the fourth quarter of contraction, Germany's longest slump on record. The economy shrank by 2.2% in the fourth quarter of last year and by 0.5% in each of the two previous quarters.
Dure, la réalité !
The euro slipped against the dollar on the news. It fell to $1.3598 from $1.3625 before the data, 0.3% down on the day.
Faible consolation !
France, the eurozone's second-biggest economy, contracted by 1.2% in the first quarter and Italy, the next biggest economy, shrank by 2.4%.
Des statistiques sans appel !
Before yesterday, France was the only major European economy not to have officially fallen into recession. But its statistics office has now revised down French GDP figures for last year, admitting that the economy has actually been shrinking since the second quarter of 2008.
Les "non -bernés" le savaient ! Pourquoi ce besoin de masquer de telles réalités ?
France last suffered four quarters of contraction in a row in 1949.Christine Lagarde, the French finance minister, said the economy is now set to shrink by 3% this year. This is double the 1.5% decline estimated earlier by the government.
Oui ! Rien n'a changé ! Cette réalité, ou inévitabilité, était là au début du 4ème trimestre, 2008, au plus tard !
Is the worst over?
In Germany, Angela Merkel's government expects the slump in the export sector will lead to a record contraction of 6% in GDP this year and only meagre growth of 0.5% in 2010.
Sans doute assez réaliste ! Pas le choix !
The European commission has already warned that the eurozone is in its deepest and widest recession since the second world war. This month, the commission said it expected the recession across Europe to be twice as bad as previously predicted and more than 11% of the workforce to join the ranks of the unemployed.
A voir !
But economists took heart from some signs of recovery. Howard Archer, of Global Insight, said: "The good news is that latest data and survey evidence point to substantially reduced contraction in the second quarter so it looks highly likely that the first quarter marked the low point in the eurozone's recession.
Il faut l'espérer ! Les politiciens devraient être plus sobres dans les campagnes pour les Elections européennes !
"The fiscal and monetary policy stimulus that has been enacted across the eurozone seems to be feeding through to lift economic activity, along with the help provided to banking sectors. Inventory adjustment is also now well advanced."
C'est déjà ça !
Marco Valli of UniCredit agreed that the recession reached its low point in the last quarter. "Business surveys have resumed a rising trend in April, and we suspect that more improvements lie ahead. It is therefore extremely likely that the first quarter was the trough of the recession," he said.
Nick Kounis of Fortis bank also said the second quarter should be "much better", with the slump in global demand easing and confidence improving.
But he added: "The bad news is that the road to recovery will be long and winding with the eurozone likely to underperform the US and of course emerging Asia in the coming quarters."
Voilà un tableau peu agréable mais pertinent pour l'aéronautique et l'aviation !
art_way- Whisky Charlie
- Message n°55
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Plusieurs compagnies aériennes assignées en justice contre les "clauses abusives" :
Trois associations européennes de consommateurs dont l'UFC-Que Choisir ont
engagé des actions en justice contre les "clauses abusives" appliquées
par les compagnies aériennes EasyJet, Ryanair, Air France, TAP et
Brussels Airlines, a annoncé lundi l'UFC.L'UFC-Que Choisir et
ses homologues belge Test-Achats et portugaise Deco ont chacune
"assigné dans (leur) pays plusieurs compagnies" en vue d'obtenir la
suppression des clauses abusives de leurs "conditions générales de
transport", selon un communiqué de l'association française.Celle-ci
"demande aux juges français de faire cesser l'utilisation des clauses
incriminées sous astreinte de 150 euros par clause et par jour de
maintien". Elle réclame aussi "100.000 euros de dommages et intérêts en
réparation du préjudice porté à l'intérêt collectif des consommateurs à
l'encontre d'EasyJet et Ryanair" et "150.000 euros à l'encontre d'Air
France".Les associations de consommateurs critiquent notamment
"le fait que les billets soient non remboursables et non cessibles",
ainsi que "l'exonération de toute responsabilité pour les prestations
touristiques vendues en annexe", comme la location de voiture, ou la
réservation d'hôtel.Elles considèrent aussi comme des clauses
abusives "l'obligation pour le passager de reconfirmer son retour sous
peine d'annulation de sa réservation" ou encore "l'invalidation du
billet si les coupons n'ont pas été utilisés dans l'ordre d'émission".Les
cinq compagnies visées "avaient préalablement été mises en demeure par
les associations fin décembre 2008 d'éliminer ces clauses abusives
avant fin février 2009", selon le communiqué.Depuis, Brussels
Airlines "a introduit quelques légers amendements", tandis qu'EasyJet,
"bien qu'ayant promis d'adapter ses conditions, n'a toujours pas donné
de suites concrètes".
Air France n'a pour sa part "pas même daigné accuser réception du courrier qui lui a été adressé".Cette
dernière a cependant affirmé dans un communiqué n'avoir auparavant
"jamais reçu d'UFC-Que Choisir de demandes de modifications de clauses
des conditions générales de transport".Air France dit étudier "avec attention" l'assignation de l'UFC.
http://www.boursorama.com/infos/actualites/detail_actu_marches.phtml?num=076cd43a18f1e4d3f4217d767fc2b9ff
Trois associations européennes de consommateurs dont l'UFC-Que Choisir ont
engagé des actions en justice contre les "clauses abusives" appliquées
par les compagnies aériennes EasyJet, Ryanair, Air France, TAP et
Brussels Airlines, a annoncé lundi l'UFC.L'UFC-Que Choisir et
ses homologues belge Test-Achats et portugaise Deco ont chacune
"assigné dans (leur) pays plusieurs compagnies" en vue d'obtenir la
suppression des clauses abusives de leurs "conditions générales de
transport", selon un communiqué de l'association française.Celle-ci
"demande aux juges français de faire cesser l'utilisation des clauses
incriminées sous astreinte de 150 euros par clause et par jour de
maintien". Elle réclame aussi "100.000 euros de dommages et intérêts en
réparation du préjudice porté à l'intérêt collectif des consommateurs à
l'encontre d'EasyJet et Ryanair" et "150.000 euros à l'encontre d'Air
France".Les associations de consommateurs critiquent notamment
"le fait que les billets soient non remboursables et non cessibles",
ainsi que "l'exonération de toute responsabilité pour les prestations
touristiques vendues en annexe", comme la location de voiture, ou la
réservation d'hôtel.Elles considèrent aussi comme des clauses
abusives "l'obligation pour le passager de reconfirmer son retour sous
peine d'annulation de sa réservation" ou encore "l'invalidation du
billet si les coupons n'ont pas été utilisés dans l'ordre d'émission".Les
cinq compagnies visées "avaient préalablement été mises en demeure par
les associations fin décembre 2008 d'éliminer ces clauses abusives
avant fin février 2009", selon le communiqué.Depuis, Brussels
Airlines "a introduit quelques légers amendements", tandis qu'EasyJet,
"bien qu'ayant promis d'adapter ses conditions, n'a toujours pas donné
de suites concrètes".
Air France n'a pour sa part "pas même daigné accuser réception du courrier qui lui a été adressé".Cette
dernière a cependant affirmé dans un communiqué n'avoir auparavant
"jamais reçu d'UFC-Que Choisir de demandes de modifications de clauses
des conditions générales de transport".Air France dit étudier "avec attention" l'assignation de l'UFC.
http://www.boursorama.com/infos/actualites/detail_actu_marches.phtml?num=076cd43a18f1e4d3f4217d767fc2b9ff
_________________
art_way
art_way- Whisky Charlie
- Message n°56
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Aéronautique: la technologie hypersonique testée avec succès en Australie
SYDNEY, 22 mai 2009 (AFP)
Des scientifiques australiens et américains ont testé avec succès en
Australie la technologie des vols hypersoniques, qui pourrait
révolutionner le transport aérien international, a-t-on appris vendredi.
http://www.air-cosmos.com/site/afp.php?Id=090522090439.yzoarcdg.xml
Quelqu'un a une idée ?
SYDNEY, 22 mai 2009 (AFP)
Des scientifiques australiens et américains ont testé avec succès en
Australie la technologie des vols hypersoniques, qui pourrait
révolutionner le transport aérien international, a-t-on appris vendredi.
http://www.air-cosmos.com/site/afp.php?Id=090522090439.yzoarcdg.xml
Quelqu'un a une idée ?
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art_way
Invité- Invité
- Message n°57
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour,
Je ne sais pas si je dois mettre ceci dans " Actu des compagnies".
Une nouvelle Cie ultra low cost doit démarrer ses activités prochainement à Newark avec un Boeing 737-800. Créée par le fondateur de Skybus !
USA Today :
" A new, ultralow-cost carrier says it will announce plans Wednesday to start flying in July with promotional fares as low as $9 one way.
JetAmerica says it will fly Boeing 737s starting July 13 between Newark's Liberty Airport and four smaller markets that currently have only minimal, and expensive, regional airline service. Those four: Toledo, Ohio; South Bend, Ind.; Lansing, Mich.; and Melbourne-Vero Beach, Fla.
............
It's a marketing approach used by Skybus, a Columbus, Ohio-based carrier that operated for about 10 months until weak revenue and high oil prices forced it out of business in April 2008. Skybus offered some seats for $10 until it went bankrupt.
The similarity is not a coincidence. JetAmerica founder and CEO John Weikle also was Skybus' founder, though he left the management of that company shortly after it launched in May 2007.
JetAmerica issued a pre-announcement statement, but officials at the airline and its public relations agency did not return calls seeking further details. Weikle said in the statement that despite a deep recession and a double-digit drop in passenger traffic, now "is actually a good time for a start-up because airlines are cutting flights."
"JetAmerica's plan is to fill the gap left by big, high-cost legacy airlines that have trimmed or eliminated services in many markets," he said.
Technically, however, JetAmerica is not an airline. It will sell tickets via the website www.jetamerica.com, do the marketing and determine the flight schedule and cities it serves.
The company has contracted with Miami-based charter carrier Miami Air International to provide and operate the aircraft. Though flights will be scheduled, the JetAmerica operation will be classified as a public charter, not as a scheduled airline.
Weikle told the Associated Press that JetAmerica is starting out with one leased Boeing 737-800 and expects to add a second in the first month and have as many as four by July of next year.
His business plan calls for an additional 189-seat jet to be leased every four months. Each Boeing 737-800 can fly to four cities a day, Weikle told AP."
http://www.usatoday.com/travel/flights/2009-05-26-regional-flights-jet-america_N.htm
Je ne sais pas si je dois mettre ceci dans " Actu des compagnies".
Une nouvelle Cie ultra low cost doit démarrer ses activités prochainement à Newark avec un Boeing 737-800. Créée par le fondateur de Skybus !
USA Today :
" A new, ultralow-cost carrier says it will announce plans Wednesday to start flying in July with promotional fares as low as $9 one way.
JetAmerica says it will fly Boeing 737s starting July 13 between Newark's Liberty Airport and four smaller markets that currently have only minimal, and expensive, regional airline service. Those four: Toledo, Ohio; South Bend, Ind.; Lansing, Mich.; and Melbourne-Vero Beach, Fla.
............
It's a marketing approach used by Skybus, a Columbus, Ohio-based carrier that operated for about 10 months until weak revenue and high oil prices forced it out of business in April 2008. Skybus offered some seats for $10 until it went bankrupt.
The similarity is not a coincidence. JetAmerica founder and CEO John Weikle also was Skybus' founder, though he left the management of that company shortly after it launched in May 2007.
JetAmerica issued a pre-announcement statement, but officials at the airline and its public relations agency did not return calls seeking further details. Weikle said in the statement that despite a deep recession and a double-digit drop in passenger traffic, now "is actually a good time for a start-up because airlines are cutting flights."
"JetAmerica's plan is to fill the gap left by big, high-cost legacy airlines that have trimmed or eliminated services in many markets," he said.
Technically, however, JetAmerica is not an airline. It will sell tickets via the website www.jetamerica.com, do the marketing and determine the flight schedule and cities it serves.
The company has contracted with Miami-based charter carrier Miami Air International to provide and operate the aircraft. Though flights will be scheduled, the JetAmerica operation will be classified as a public charter, not as a scheduled airline.
Weikle told the Associated Press that JetAmerica is starting out with one leased Boeing 737-800 and expects to add a second in the first month and have as many as four by July of next year.
His business plan calls for an additional 189-seat jet to be leased every four months. Each Boeing 737-800 can fly to four cities a day, Weikle told AP."
http://www.usatoday.com/travel/flights/2009-05-26-regional-flights-jet-america_N.htm
Invité- Invité
- Message n°58
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Un bilan sans surprises dressé par M. Bisignani, président de l'IATA, comparant les mois d'avril 2008 et 2009, pour les compagnies membres
la chute du cargo se confirme, le plongeon...
Sur le site des Echos :
ZURICH (Reuters) - Les compagnies aériennes ont enregistré une baisse de 3,1% du nombre de passagers transportés en avril par rapport à avril 2008, annonce l'association internationale du transport aérien, l'IATA.
Le volume du fret a chuté de 21,7% sur la même période.
"Le fret reste à des niveaux incroyablement bas. Le pire pourrait être passé. Cependant, nous n'avons pas encore vu de signes d'amélioration imminente", déclare le directeur général de l'IATA, Giovanni Bisignani, dans un communiqué.
Katie Reid, version française Stanislas Dembinski
http://www.lesechos.fr/info/aero/reuters_00151523-recul-de-3-1-du-trafic-aerien-mondial-en-avril.htm
la chute du cargo se confirme, le plongeon...
Sur le site des Echos :
ZURICH (Reuters) - Les compagnies aériennes ont enregistré une baisse de 3,1% du nombre de passagers transportés en avril par rapport à avril 2008, annonce l'association internationale du transport aérien, l'IATA.
Le volume du fret a chuté de 21,7% sur la même période.
"Le fret reste à des niveaux incroyablement bas. Le pire pourrait être passé. Cependant, nous n'avons pas encore vu de signes d'amélioration imminente", déclare le directeur général de l'IATA, Giovanni Bisignani, dans un communiqué.
Katie Reid, version française Stanislas Dembinski
http://www.lesechos.fr/info/aero/reuters_00151523-recul-de-3-1-du-trafic-aerien-mondial-en-avril.htm
art_way- Whisky Charlie
- Message n°59
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Lufthansa pourrait prendre une participation dans la polonaise LOT
FRANCFORT (Allemagne), 27 mai 2009 (AFP)
La compagnie aérienne allemande Lufthansa mène des discussions avec son
homologue polonaise en difficultés LOT pour y prendre une
participation, affirme la presse allemande à paraître jeudi.
http://www.air-cosmos.com/site/afp.php?Id=090527144826.k5s4ad26.xml
FRANCFORT (Allemagne), 27 mai 2009 (AFP)
La compagnie aérienne allemande Lufthansa mène des discussions avec son
homologue polonaise en difficultés LOT pour y prendre une
participation, affirme la presse allemande à paraître jeudi.
http://www.air-cosmos.com/site/afp.php?Id=090527144826.k5s4ad26.xml
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art_way
Invité- Invité
- Message n°60
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Kes compagnies aériennes de la zone Asie/Pacifique ont été les dernières a ressentir la crise mais elles sont plus fortement touchées. Cela est du à l'importance des segements Cargo, Première et Longue distance dans leur activité.
http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/31/327123/asian-carriers-most-adversely-affected-by-downturn-aapa.htmlAirlines in Asia Pacific were slower to feel the impact of the downturn but have arguably been the worst affected.
"We have felt the brunt more so than the USA and Europe" because the segments of the market most adversely affected are cargo, premium travel and long-haul services, says Association of Asia Pacific Airlines (AAPA) director general Andrew Herdman.
Invité- Invité
- Message n°61
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Le point du président de l' IATA, M. Bisignani, constats et prévisions. Toujours cette réunion à Kuala Lumpur
Les habitués des Premières et Business ont migré en eco.
Il passe en revue région par région
Sur le NY Times :
HONG KONG — The global airline industry on Monday nearly doubled its forecast for losses this year to $9 billion, amid what it said were the worst conditions it has ever faced.
The International Air Transport Association said it now expected revenues across the industry to fall 15 percent to $448 billion this year — a much steeper decline than the one seen after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks — and its new loss forecast was nearly twice the $4.7 billion it had projected in March.
“There is no modern precedent for today’s economic meltdown. The ground has shifted. Our industry has been shaken,” said Giovanni Bisignani, the association’s director general, in a speech delivered at the association’s annual meeting in the Malaysian capital, Kuala Lumpur. “Our future depends on a drastic reshaping by partners, governments and industry.”
Mr. Bisignani’s comments highlighted the urgency felt by many carriers around the world as passenger numbers and freight traffic, a key line of business for many airlines, have
been hammered by the global economic downturn.
First- and business-class tickets, in particular, have slumped as passengers switched to economy class, depriving many carriers of a major source of revenue that is unlikely to return to pre-crisis levels any time soon.
“Whether this crisis is long or short, the world is changing. Travel budgets have been slashed and consumers will need to reduce their debt. It will not be business as usual in
the post-crisis world,” Mr. Bisignani said.
Airlines around the world have raced to adjust to the drop-off in global traffic by delaying planned investments, idling planes and cutting back flights. Many nonetheless face deep
losses this year as the global downturn drags on.
Japan Airlines, the biggest Asian carrier by revenues, said it planned to cut capacity on international routes by 10 percent, and state-owned Air India said it was considering
delaying planes on order from Boeing, Reuters reported Monday.
After the Sept. 11 attacks, revenues fell by 7 percent, Mr. Bisignani said. “It took three years to recover lost ground, even on the back of a strong economy. This time we face a 15 percent drop — a loss of revenues of $80 billion — in the middle of a global
recession.”
I.A.T.A., which represents 230 carriers, said it expected air cargo demand to fall 17 percent this year and passenger demand to contract 8 percent to 2.06 billion travelers, compared to 2.24 billion in 2008.
Carriers in the Asia-Pacific region are expected to post the largest losses – about $3.3
billion – as Japan remains mired in recession and the once-booming economies of China
and India cool off.
North American airlines are forecast to lose a total of $1 billion this year, but this is a significant improvement over the $5.1 billion that North American airlines lost in 2008,
when soaring fuel prices hit many carriers there especially hard. Early cuts in flights in the region are also helping, I.A.T.A. said.
European carriers are expected to see losses totaling $1.8 billion.
The global industry’s projected losses this year represent a slight improvement over the $10.4 billion the industry lost in 2008, when fuel bills rose to a total of $165 billion as oil prices soared. This year, I.A.T.A. expects airlines’ fuel bills to fall back to $106 billion, but Mr. Bisignani warned of a risk that oil prices could be pushed up again as the global economy begins to recover.
Oil prices have crept up again in recent weeks amid signs that the global downturn has at least bottomed out.
http://www.nytimes.com/2009/06/09/business/global/09air.html?_r=1&ref=global
Les habitués des Premières et Business ont migré en eco.
Il passe en revue région par région
Sur le NY Times :
HONG KONG — The global airline industry on Monday nearly doubled its forecast for losses this year to $9 billion, amid what it said were the worst conditions it has ever faced.
The International Air Transport Association said it now expected revenues across the industry to fall 15 percent to $448 billion this year — a much steeper decline than the one seen after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks — and its new loss forecast was nearly twice the $4.7 billion it had projected in March.
“There is no modern precedent for today’s economic meltdown. The ground has shifted. Our industry has been shaken,” said Giovanni Bisignani, the association’s director general, in a speech delivered at the association’s annual meeting in the Malaysian capital, Kuala Lumpur. “Our future depends on a drastic reshaping by partners, governments and industry.”
Mr. Bisignani’s comments highlighted the urgency felt by many carriers around the world as passenger numbers and freight traffic, a key line of business for many airlines, have
been hammered by the global economic downturn.
First- and business-class tickets, in particular, have slumped as passengers switched to economy class, depriving many carriers of a major source of revenue that is unlikely to return to pre-crisis levels any time soon.
“Whether this crisis is long or short, the world is changing. Travel budgets have been slashed and consumers will need to reduce their debt. It will not be business as usual in
the post-crisis world,” Mr. Bisignani said.
Airlines around the world have raced to adjust to the drop-off in global traffic by delaying planned investments, idling planes and cutting back flights. Many nonetheless face deep
losses this year as the global downturn drags on.
Japan Airlines, the biggest Asian carrier by revenues, said it planned to cut capacity on international routes by 10 percent, and state-owned Air India said it was considering
delaying planes on order from Boeing, Reuters reported Monday.
After the Sept. 11 attacks, revenues fell by 7 percent, Mr. Bisignani said. “It took three years to recover lost ground, even on the back of a strong economy. This time we face a 15 percent drop — a loss of revenues of $80 billion — in the middle of a global
recession.”
I.A.T.A., which represents 230 carriers, said it expected air cargo demand to fall 17 percent this year and passenger demand to contract 8 percent to 2.06 billion travelers, compared to 2.24 billion in 2008.
Carriers in the Asia-Pacific region are expected to post the largest losses – about $3.3
billion – as Japan remains mired in recession and the once-booming economies of China
and India cool off.
North American airlines are forecast to lose a total of $1 billion this year, but this is a significant improvement over the $5.1 billion that North American airlines lost in 2008,
when soaring fuel prices hit many carriers there especially hard. Early cuts in flights in the region are also helping, I.A.T.A. said.
European carriers are expected to see losses totaling $1.8 billion.
The global industry’s projected losses this year represent a slight improvement over the $10.4 billion the industry lost in 2008, when fuel bills rose to a total of $165 billion as oil prices soared. This year, I.A.T.A. expects airlines’ fuel bills to fall back to $106 billion, but Mr. Bisignani warned of a risk that oil prices could be pushed up again as the global economy begins to recover.
Oil prices have crept up again in recent weeks amid signs that the global downturn has at least bottomed out.
http://www.nytimes.com/2009/06/09/business/global/09air.html?_r=1&ref=global
Invité- Invité
- Message n°62
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Une revue assez large de l'ensemble du secteur, industriels et exploitants, surtout sans omission du secteur Fournisseurs à l'industrie, qui est un bon indicateur.
L'aspect "les compagnies parquent plus d'avions qu'elles n'en reçoivent" devrait être un peu affiné.
Sur Bloomberg, en anglais
By Andrea Rothman and Susanna Ray
June 12 (Bloomberg) -- Airbus SAS and Boeing Co. typically trumpet new jetliner orders at the Paris Air Show. This year it’s hard enough just keeping the ones they already have.
“The priority is not to get new orders but to maintain those we have and turn them into deliveries,” Airbus Chief Executive Officer Tom Enders said yesterday in an interview in London. Airlines are grounding planes faster than they are taking deliveries for the first time in at least 10 years, said Randy Tinseth, commercial marketing chief at Boeing.
Boeing collected zero net orders in the first five months of the year as 65 purchase agreements were countered by an equal number of cancellations. Airbus had 11 net orders after 21 were dropped. That compares with a combined 884 agreements in the same period a year ago, the end of a four-year buying spree in which airlines rushed to land more fuel-efficient jets amid surging oil prices.
The Paris show will be a proving ground for whether Airbus, the world’s biggest commercial airplane maker, and No. 2 Boeing can maintain production at the rates they have pledged
to investors even after air travel slumped and credit tightened, causing carriers to cancel or defer orders.
The performance of the manufacturers sets the pace for builders of engines, aerospace parts and other aircraft, whose executives will descend on the French capital for the biennial
event, which starts June 15.
‘Drastic Oversupply’
“The background is a decline in airline traffic at least three times worse than any 12-month period, potentially compounded by an unprecedented financing crisis,” said Nick Cunningham, an analyst at Evolution Securities Inc. “Production will have to drop sharply to avoid a drastic oversupply of airline capacity.”
Company meetings begin tomorrow in Paris, with the show opening June 15 for the industry and June 20-21 for the public. About 150,000 trade visitors and 250,000 other people came in 2007, the last year the event was in Paris. The number of exhibitors will exceed 2,000 for the first time, though there will be fewer new aircraft presented, according to the French trade group organizing the show.
As airlines cancel orders, Airbus and Chicago-based Boeing are scrambling to fill delivery slots with other customers willing to accept planes earlier. The companies have enough work to keep them busy for at least seven years, and both insist the long-term outlook is rosy.
For 2009, Toulouse, France-based Airbus still plans 480 deliveries, only three less than 2008, a record year. Boeing plans 480 to 485, returning to a growth trajectory intended before a strike cut 2008 deliveries to 375. Many planes being shipped this year were financed before the credit crunch.
Supplier Doubts
For 2010, the outlook is less clear, with suppliers less optimistic than planemakers.
“I expect recovery to 2008 levels could take several years,” United Technologies Corp. CEO Louis Chenevert said May 28 at a conference with analysts in New York. His company builds Pratt & Whitney jet engines and owns Hamilton Sundstrand, which makes electric systems
for planes.
Evolution’s Cunningham is advising investors to bet against planemaker stocks now, rather than a few days into the Paris show, when short-selling after the hoopla of order announcements has been a common strategy.
The collapse in orders will be followed by a “deep decline” in deliveries spread over three to four years, the analyst said. He favors selling shares of European Aeronautic, Defence & Space Co., the parent of Airbus, and also shuns engine manufacturer Rolls-Royce Group Plc.
Air Travel Slump
John Leahy, Airbus’s chief operating officer, predicts that output won’t change much in 2010. Boeing hasn’t given a forecast. The manufacturers plan limited production cuts, even as airline traffic falls.
The slump has produced losses at carriers including Cathay Pacific Airways and Air France-KLM Group, causing airlines to slash capacity and fares. It’s not a climate for plane shopping.
Singapore Airlines Ltd. says it will mothball planes if it can’t sell or lease them. British Airways Plc is grounding aircraft and cutting winter seating by 4 percent. Southwest Airlines Co., the world’s largest discount carrier, will reduce capacity by 6 percent this year.
Global airline losses may total $9 billion in 2009 as revenue drops 15 percent, the International Air Transport Association said June 8, doubling a three-month-old forecast. IATA Chief Executive Officer Giovanni Bisignani said planemakers may deliver 30 percent fewer planes in 2010 and must trim production accordingly.
Leasing Leader
The forecast is close to that made in February by the biggest Boeing and Airbus customer, Steven Udvar-Hazy, CEO of International Lease Finance Corp. He predicted that planemakers will cut as much as 35 percent, starting in the fourth quarter.
The manufacturers reject that contention, yet a number of suppliers are making contingency plans for drastic rate changes.
“There’s considerable skepticism in the supply base that Boeing will be able to hold production rates level on the narrowbody line, in spite of their insistence that they’ve overbooked
production slots enough,” said JB Groh, an analyst at D.A. Davidson & Co. in Lake Oswego, Oregon.
GKN Plc, Britain’s biggest maker of airliner parts, predicted in January that demand for
single-aisle planes would plummet by midyear. Narrowbody planes include Boeing’s 737 and Airbus’s A320 series, and represent two-thirds of deliveries.
“Narrowbodies is probably an area that will get hit,” with reductions of as much as 25 percent in 2010 and 2011, said Zafar Kahn, an analyst at Societe Generale in London.
Slowing Production
Airbus intends to reduce monthly output of A320-series planes to 34 from 36, starting in October. It also will freeze output of widebody A330s and A340s. Boeing is slashing
production of the 777 by 29 percent to five a month, starting midyear 2010, and postponing rate increases on 767s and 747s.
The U.S. company said in a May 21 meeting with investors that it won’t need to revise narrowbody plans. Analysts say otherwise, with at least five predicting the next day that
Boeing will announce a 737 rate cut this year.
Boeing reduced its 20-year growth forecast for commercial- jet deliveries yesterday, saying there will be a market for 29,000 new planes, or 1.4 percent less than the number predicted a
year ago. The company had increased the forecast by a cumulative 14 percent the previous three years.
“I’m not changing our forecast, and I’m not saying we’re going to surprise ourselves, but we always do,” marketing chief Tinseth said in an interview.
Quiet Rumor Mill
Even so, there is an unusually low amount of speculation about contract deals planned for Paris, Cunningham said. Airbus and Boeing revealed a combined $64 billion in orders last year at Farnborough, England, which alternates with Paris as the primary European air show.
The Middle East has been the driving force for orders in recent years, as carriers including Emirates, Qatar Airways Ltd. and Etihad Airways filled Airbus and Boeing order books to enable expansions at hubs in Dubai and Abu Dhabi.
At Farnborough, Etihad ordered Airbus planes valued at $10.7 billion and Boeing jets worth $9 billion. Dubai Aerospace Enterprises, the state-owned lessor, confirmed 100 Airbus jetliners
valued at $13 billion.
The state of plane sales is tempting some airlines back into the market with the hope they can squeeze manufacturers for discounts.
ILFC’s Hazy said June 8 that he will increase orders in anticipation of greater demand from carriers to replace older models. Hazy had planned 150 purchases through 2019 and may raise
the number by 30 percent in the next 12 to 18 months.
And UAL Corp.’s United Airlines has asked Airbus and Boeing to bid to supply planes to replace 111 widebodies and 97 Boeing 757 narrowbodies. CEO Glenn Tilton cited “opportune” timing for the order, which may be valued at $20 billion. United hasn’t ordered planes since 2001.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601081&sid=aXMajoxkj.CQ
L'aspect "les compagnies parquent plus d'avions qu'elles n'en reçoivent" devrait être un peu affiné.
Sur Bloomberg, en anglais
By Andrea Rothman and Susanna Ray
June 12 (Bloomberg) -- Airbus SAS and Boeing Co. typically trumpet new jetliner orders at the Paris Air Show. This year it’s hard enough just keeping the ones they already have.
“The priority is not to get new orders but to maintain those we have and turn them into deliveries,” Airbus Chief Executive Officer Tom Enders said yesterday in an interview in London. Airlines are grounding planes faster than they are taking deliveries for the first time in at least 10 years, said Randy Tinseth, commercial marketing chief at Boeing.
Boeing collected zero net orders in the first five months of the year as 65 purchase agreements were countered by an equal number of cancellations. Airbus had 11 net orders after 21 were dropped. That compares with a combined 884 agreements in the same period a year ago, the end of a four-year buying spree in which airlines rushed to land more fuel-efficient jets amid surging oil prices.
The Paris show will be a proving ground for whether Airbus, the world’s biggest commercial airplane maker, and No. 2 Boeing can maintain production at the rates they have pledged
to investors even after air travel slumped and credit tightened, causing carriers to cancel or defer orders.
The performance of the manufacturers sets the pace for builders of engines, aerospace parts and other aircraft, whose executives will descend on the French capital for the biennial
event, which starts June 15.
‘Drastic Oversupply’
“The background is a decline in airline traffic at least three times worse than any 12-month period, potentially compounded by an unprecedented financing crisis,” said Nick Cunningham, an analyst at Evolution Securities Inc. “Production will have to drop sharply to avoid a drastic oversupply of airline capacity.”
Company meetings begin tomorrow in Paris, with the show opening June 15 for the industry and June 20-21 for the public. About 150,000 trade visitors and 250,000 other people came in 2007, the last year the event was in Paris. The number of exhibitors will exceed 2,000 for the first time, though there will be fewer new aircraft presented, according to the French trade group organizing the show.
As airlines cancel orders, Airbus and Chicago-based Boeing are scrambling to fill delivery slots with other customers willing to accept planes earlier. The companies have enough work to keep them busy for at least seven years, and both insist the long-term outlook is rosy.
For 2009, Toulouse, France-based Airbus still plans 480 deliveries, only three less than 2008, a record year. Boeing plans 480 to 485, returning to a growth trajectory intended before a strike cut 2008 deliveries to 375. Many planes being shipped this year were financed before the credit crunch.
Supplier Doubts
For 2010, the outlook is less clear, with suppliers less optimistic than planemakers.
“I expect recovery to 2008 levels could take several years,” United Technologies Corp. CEO Louis Chenevert said May 28 at a conference with analysts in New York. His company builds Pratt & Whitney jet engines and owns Hamilton Sundstrand, which makes electric systems
for planes.
Evolution’s Cunningham is advising investors to bet against planemaker stocks now, rather than a few days into the Paris show, when short-selling after the hoopla of order announcements has been a common strategy.
The collapse in orders will be followed by a “deep decline” in deliveries spread over three to four years, the analyst said. He favors selling shares of European Aeronautic, Defence & Space Co., the parent of Airbus, and also shuns engine manufacturer Rolls-Royce Group Plc.
Air Travel Slump
John Leahy, Airbus’s chief operating officer, predicts that output won’t change much in 2010. Boeing hasn’t given a forecast. The manufacturers plan limited production cuts, even as airline traffic falls.
The slump has produced losses at carriers including Cathay Pacific Airways and Air France-KLM Group, causing airlines to slash capacity and fares. It’s not a climate for plane shopping.
Singapore Airlines Ltd. says it will mothball planes if it can’t sell or lease them. British Airways Plc is grounding aircraft and cutting winter seating by 4 percent. Southwest Airlines Co., the world’s largest discount carrier, will reduce capacity by 6 percent this year.
Global airline losses may total $9 billion in 2009 as revenue drops 15 percent, the International Air Transport Association said June 8, doubling a three-month-old forecast. IATA Chief Executive Officer Giovanni Bisignani said planemakers may deliver 30 percent fewer planes in 2010 and must trim production accordingly.
Leasing Leader
The forecast is close to that made in February by the biggest Boeing and Airbus customer, Steven Udvar-Hazy, CEO of International Lease Finance Corp. He predicted that planemakers will cut as much as 35 percent, starting in the fourth quarter.
The manufacturers reject that contention, yet a number of suppliers are making contingency plans for drastic rate changes.
“There’s considerable skepticism in the supply base that Boeing will be able to hold production rates level on the narrowbody line, in spite of their insistence that they’ve overbooked
production slots enough,” said JB Groh, an analyst at D.A. Davidson & Co. in Lake Oswego, Oregon.
GKN Plc, Britain’s biggest maker of airliner parts, predicted in January that demand for
single-aisle planes would plummet by midyear. Narrowbody planes include Boeing’s 737 and Airbus’s A320 series, and represent two-thirds of deliveries.
“Narrowbodies is probably an area that will get hit,” with reductions of as much as 25 percent in 2010 and 2011, said Zafar Kahn, an analyst at Societe Generale in London.
Slowing Production
Airbus intends to reduce monthly output of A320-series planes to 34 from 36, starting in October. It also will freeze output of widebody A330s and A340s. Boeing is slashing
production of the 777 by 29 percent to five a month, starting midyear 2010, and postponing rate increases on 767s and 747s.
The U.S. company said in a May 21 meeting with investors that it won’t need to revise narrowbody plans. Analysts say otherwise, with at least five predicting the next day that
Boeing will announce a 737 rate cut this year.
Boeing reduced its 20-year growth forecast for commercial- jet deliveries yesterday, saying there will be a market for 29,000 new planes, or 1.4 percent less than the number predicted a
year ago. The company had increased the forecast by a cumulative 14 percent the previous three years.
“I’m not changing our forecast, and I’m not saying we’re going to surprise ourselves, but we always do,” marketing chief Tinseth said in an interview.
Quiet Rumor Mill
Even so, there is an unusually low amount of speculation about contract deals planned for Paris, Cunningham said. Airbus and Boeing revealed a combined $64 billion in orders last year at Farnborough, England, which alternates with Paris as the primary European air show.
The Middle East has been the driving force for orders in recent years, as carriers including Emirates, Qatar Airways Ltd. and Etihad Airways filled Airbus and Boeing order books to enable expansions at hubs in Dubai and Abu Dhabi.
At Farnborough, Etihad ordered Airbus planes valued at $10.7 billion and Boeing jets worth $9 billion. Dubai Aerospace Enterprises, the state-owned lessor, confirmed 100 Airbus jetliners
valued at $13 billion.
The state of plane sales is tempting some airlines back into the market with the hope they can squeeze manufacturers for discounts.
ILFC’s Hazy said June 8 that he will increase orders in anticipation of greater demand from carriers to replace older models. Hazy had planned 150 purchases through 2019 and may raise
the number by 30 percent in the next 12 to 18 months.
And UAL Corp.’s United Airlines has asked Airbus and Boeing to bid to supply planes to replace 111 widebodies and 97 Boeing 757 narrowbodies. CEO Glenn Tilton cited “opportune” timing for the order, which may be valued at $20 billion. United hasn’t ordered planes since 2001.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601081&sid=aXMajoxkj.CQ
Invité- Invité
- Message n°63
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir,
Un article assez long du Washington Post. le secteur du transport aérien aux US y est traité avec pragmatisme.
Chapter 11, cut jobs, liquidités, syndicats. Un point de vue.
Je place l'intégrale :
DALLAS -- Auto companies and airlines are both getting hammered by the recession, but while two of the nation's major carmakers went into bankruptcy court protection, the leading U.S. carriers are flying above the carnage - for now.
Make no mistake, the airlines are in big trouble, with air traffic in a free fall this year.
Many business travelers - the most profitable customers for an airline - have been grounded. Others have moved from the first-class cabin back to coach.
Leisure travelers have been worried about losing their jobs. To lure nervous vacationers, carriers have slashed summer fares, and experts report some of the cheapest travel prices in years.
All the major U.S. carriers except Southwest lost money last year. The leader of an international airline trade group said last week that worldwide the industry will lose $9 billion this year - nearly double the loss the organization predicted in March.
Still, no major U.S. airline is in bankruptcy court protection. Compare that with the auto industry, where General Motors Corp. filed for Chapter 11 protection last month, following in the tire tracks of Chrysler, which sought court protection from creditors in April and
was taken over by Italy's Fiat Group SpA.
Q. Why aren't airlines in bankruptcy court protection?
A. "The answer is because they went through bankruptcy in the last downturn, and they're still benefiting from that," said Michael Derchin, an analyst for FTN Equity
Capital Markets.
Delta Air Lines Inc., United parent UAL Corp. and US Airways Group Inc. used the bankruptcy-court process to reduce debt and cut labor costs earlier in this decade. They emerged leaner, with fewer liabilities - some dumped pension obligations on the federal
government - and with less debt.
American Airlines parent AMR Corp. and Continental Airlines Inc. avoided Chapter 11 protection but still extracted major wage concessions from unions.
Those moves put the airlines in better shape to survive when the current recession hit last year. Meanwhile, GM and Chrysler were saddled with high costs, such as a contract provision under which the carmakers pay many union workers up to two years of wages even after their plants are idled.
Q. What are the airlines doing to avoid Chapter 11?
A. Stocking cash.
Southwest Airlines Co. has raised nearly $1.4 billion since the third quarter of last year, pushing its unrestricted-cash kitty to $2.3 billion. It sold several jets and leased them
back.
US Airways Group Inc., which many analysts say has a weaker balance sheet than other carriers, and JetBlue Airways Corp. raised money in recent weeks by selling debt that can be converted to stock.
"Traditionally airlines didn't hoard a lot of cash, they just kept enough for contingencies," Derchin said. But after the 2001 terror attacks, and record-high fuel prices and a recession in the last two years, "these guys are paranoid - with good reason."
Even the weaker carriers are likely to get through this year, said Bill Warlick, an analyst with Fitch Ratings, "but it's going to be tight for a couple of the carriers."
Warlick rates UAL, US Airways and AMR as the most troubled when measured by cash reserves as a percentage of annual revenue. He puts Continental and Delta next, with the low-cost carriers such as Southwest in better shape, partly because they're not exposed to the weak international-travel market.
Hunter Keay, an analyst with Stifel Nicolaus & Co., warned that airlines can burn through cash quickly, especially if oil and jet fuel prices keep rising and credit markets remain closed off.
"Sure, the cash balances look OK now," Keay said, "but they really need to generate good cash flow this summer to get through the back half of the year, which is looking very weak."
Q. Jet fuel is much cheaper than it was a year ago, so why are the airlines struggling?
A. Revenue has fallen because traffic is down, especially the treasured business travelers who used to fly first-class.
Continental Airlines Inc. CEO Larry Kellner said the decline in business travelers in the front cabin caused airlines to cut leisure fares to fill the empty seats. The result, he said, was that revenue per passenger came under pressure in both the front and back of the plane.
Southwest CEO Gary Kelly said his airline is selling fewer full-fare tickets and fewer short-haul flights - both signs of depressed demand among business travelers.
"I'm not expecting things to improve based on what we're seeing right now," he said Thursday.
Q. How are airlines responding to the downturn in travel?
A. They're shrinking.
Delta and American announced this week that they'll make even deeper capacity cuts - offering fewer flights or using smaller planes - once the peak summer vacation season is
over. Continental hinted it will make a decision in about a month, and analysts say they expect United will too.
Q. How can shrinking help an airline's bottom line?
A. First, it saves money. When airlines ground planes, they don't burn as much fuel and they don't pay flight crews.
And when airlines cut capacity they hope to trade volume for higher prices. As the supply of airline seats shrinks, it tends to drive fares higher - at least in theory.
In the past year, U.S. airlines have eliminated hundreds of flights, but fares haven't risen because traffic fell faster than capacity.
Keay, the airline analyst, said airlines need to cut even more flights before they regain pricing power. But he doubts the carriers are disciplined enough to carry through - they are tempted to add flights to gain market share.
Q. Will airlines cut more jobs?
A. Yes. Fewer flights means less need for pilots, flight attendants and mechanics. American said this week that it would cut at least 1,600 jobs because it will eliminate more flights beginning in late August.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/12/AR2009061202908.html
Un article assez long du Washington Post. le secteur du transport aérien aux US y est traité avec pragmatisme.
Chapter 11, cut jobs, liquidités, syndicats. Un point de vue.
Je place l'intégrale :
DALLAS -- Auto companies and airlines are both getting hammered by the recession, but while two of the nation's major carmakers went into bankruptcy court protection, the leading U.S. carriers are flying above the carnage - for now.
Make no mistake, the airlines are in big trouble, with air traffic in a free fall this year.
Many business travelers - the most profitable customers for an airline - have been grounded. Others have moved from the first-class cabin back to coach.
Leisure travelers have been worried about losing their jobs. To lure nervous vacationers, carriers have slashed summer fares, and experts report some of the cheapest travel prices in years.
All the major U.S. carriers except Southwest lost money last year. The leader of an international airline trade group said last week that worldwide the industry will lose $9 billion this year - nearly double the loss the organization predicted in March.
Still, no major U.S. airline is in bankruptcy court protection. Compare that with the auto industry, where General Motors Corp. filed for Chapter 11 protection last month, following in the tire tracks of Chrysler, which sought court protection from creditors in April and
was taken over by Italy's Fiat Group SpA.
Q. Why aren't airlines in bankruptcy court protection?
A. "The answer is because they went through bankruptcy in the last downturn, and they're still benefiting from that," said Michael Derchin, an analyst for FTN Equity
Capital Markets.
Delta Air Lines Inc., United parent UAL Corp. and US Airways Group Inc. used the bankruptcy-court process to reduce debt and cut labor costs earlier in this decade. They emerged leaner, with fewer liabilities - some dumped pension obligations on the federal
government - and with less debt.
American Airlines parent AMR Corp. and Continental Airlines Inc. avoided Chapter 11 protection but still extracted major wage concessions from unions.
Those moves put the airlines in better shape to survive when the current recession hit last year. Meanwhile, GM and Chrysler were saddled with high costs, such as a contract provision under which the carmakers pay many union workers up to two years of wages even after their plants are idled.
Q. What are the airlines doing to avoid Chapter 11?
A. Stocking cash.
Southwest Airlines Co. has raised nearly $1.4 billion since the third quarter of last year, pushing its unrestricted-cash kitty to $2.3 billion. It sold several jets and leased them
back.
US Airways Group Inc., which many analysts say has a weaker balance sheet than other carriers, and JetBlue Airways Corp. raised money in recent weeks by selling debt that can be converted to stock.
"Traditionally airlines didn't hoard a lot of cash, they just kept enough for contingencies," Derchin said. But after the 2001 terror attacks, and record-high fuel prices and a recession in the last two years, "these guys are paranoid - with good reason."
Even the weaker carriers are likely to get through this year, said Bill Warlick, an analyst with Fitch Ratings, "but it's going to be tight for a couple of the carriers."
Warlick rates UAL, US Airways and AMR as the most troubled when measured by cash reserves as a percentage of annual revenue. He puts Continental and Delta next, with the low-cost carriers such as Southwest in better shape, partly because they're not exposed to the weak international-travel market.
Hunter Keay, an analyst with Stifel Nicolaus & Co., warned that airlines can burn through cash quickly, especially if oil and jet fuel prices keep rising and credit markets remain closed off.
"Sure, the cash balances look OK now," Keay said, "but they really need to generate good cash flow this summer to get through the back half of the year, which is looking very weak."
Q. Jet fuel is much cheaper than it was a year ago, so why are the airlines struggling?
A. Revenue has fallen because traffic is down, especially the treasured business travelers who used to fly first-class.
Continental Airlines Inc. CEO Larry Kellner said the decline in business travelers in the front cabin caused airlines to cut leisure fares to fill the empty seats. The result, he said, was that revenue per passenger came under pressure in both the front and back of the plane.
Southwest CEO Gary Kelly said his airline is selling fewer full-fare tickets and fewer short-haul flights - both signs of depressed demand among business travelers.
"I'm not expecting things to improve based on what we're seeing right now," he said Thursday.
Q. How are airlines responding to the downturn in travel?
A. They're shrinking.
Delta and American announced this week that they'll make even deeper capacity cuts - offering fewer flights or using smaller planes - once the peak summer vacation season is
over. Continental hinted it will make a decision in about a month, and analysts say they expect United will too.
Q. How can shrinking help an airline's bottom line?
A. First, it saves money. When airlines ground planes, they don't burn as much fuel and they don't pay flight crews.
And when airlines cut capacity they hope to trade volume for higher prices. As the supply of airline seats shrinks, it tends to drive fares higher - at least in theory.
In the past year, U.S. airlines have eliminated hundreds of flights, but fares haven't risen because traffic fell faster than capacity.
Keay, the airline analyst, said airlines need to cut even more flights before they regain pricing power. But he doubts the carriers are disciplined enough to carry through - they are tempted to add flights to gain market share.
Q. Will airlines cut more jobs?
A. Yes. Fewer flights means less need for pilots, flight attendants and mechanics. American said this week that it would cut at least 1,600 jobs because it will eliminate more flights beginning in late August.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/12/AR2009061202908.html
sevrien- Whisky Quebec
- Message n°64
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour, chers tous.
On va entendre, lire et voir gesticuler les Leaders politiques, économistes (et ceux qui croient être économistes), Dirgeants d'Entrepriese et de Syndicats, et les Adeptes du "Je vous l'avais dit" des Forums de tous genres !
Il n'y a pas que les industries aéronautique et d'aviation / transport aérien qui vont avoir des problèmes cette année et l'année prochaine.
Lien :
http://www.ft.com/cms/s/0/a6f24d5c-6982-11de-bc9f-00144feabdc0.html
Exporters squeezed by euro strength
By Richard Milne in London
Published & Last updated: July 5 2009 18:00
Tiens, tiens, ..... cela nous rappelle le récent discours de quelqu'un qui ne soit pas anglo-saxon ! Quelle réaction pouvons-nous attandre encore de ceux savent seulement "être contre" ?
Eh oui ! Délocalisations en l'air ? Que peut-on faire, concrètement, contre le marché ? Etre communistes ? On a déjà vu la faillite de cette-voie-là !
Oui ! Il y a du souci à se faire !
Rien de génial ! Que du bon sens ! On n'intellectualise pas !
"Faits et réalités" ! Cocktail qui fait mal, surtout à ceux qui préfèrent les occulter, ou les ignorer, pour continuer à porter leurs oeillères dans le sillon du DPO !
Les autres n'y échapperont pas !
Lui s'efforce de "positiver" ! Exemple à suivre !
Investir aux USA pour obtenir les subsides et "allèchements fiscaux" !
C'est le bon sens !
Oui, monnaies & taux de change constitueront un problème plus grand encore, dès le retour d'une demande soutenue dans les économies !
On va entendre, lire et voir gesticuler les Leaders politiques, économistes (et ceux qui croient être économistes), Dirgeants d'Entrepriese et de Syndicats, et les Adeptes du "Je vous l'avais dit" des Forums de tous genres !
Il n'y a pas que les industries aéronautique et d'aviation / transport aérien qui vont avoir des problèmes cette année et l'année prochaine.
Lien :
http://www.ft.com/cms/s/0/a6f24d5c-6982-11de-bc9f-00144feabdc0.html
Exporters squeezed by euro strength
By Richard Milne in London
Published & Last updated: July 5 2009 18:00
The strength of the euro is forcing European companies to step up cost-cutting to compete with rivals from the US and elsewhere amid fears that it could slow their recovery when demand picks up.
Tiens, tiens, ..... cela nous rappelle le récent discours de quelqu'un qui ne soit pas anglo-saxon ! Quelle réaction pouvons-nous attandre encore de ceux savent seulement "être contre" ?
The euro, which has risen to $1.40 from $1.25 in March, was making life “difficult”, Pier Francesco Guarguaglini, chief executive of Italian defence group Finmeccanica, told the Financial Times.
“We have to survive in this situation . . . We have to reduce costs and increase efficiency.”
Eh oui ! Délocalisations en l'air ? Que peut-on faire, concrètement, contre le marché ? Etre communistes ? On a déjà vu la faillite de cette-voie-là !
Economists are concerned that, even when demand picks up, the strong currency will penalise European groups, many of them reliant on exports.
Oui ! Il y a du souci à se faire !
“It is going to weigh on the recovery,” Julian Callow, chief European economist at Barclays Capital, said.
“The aircraft industry is very much priced in dollars, so it hurts them – the motor industry, steel and chemicals as well. It is a problem.”
Rien de génial ! Que du bon sens ! On n'intellectualise pas !
Andrew Watt, senior researcher at the European Trade Union Institute, expressed concern for companies in Italy and Germany.
“Where can they export to? What can they use to get out of the crisis? The real answer is that they can’t as the euro has risen against sterling and the dollar.”
"Faits et réalités" ! Cocktail qui fait mal, surtout à ceux qui préfèrent les occulter, ou les ignorer, pour continuer à porter leurs oeillères dans le sillon du DPO !
BMW and Volkswagen have lost billions of euros because of the currency’s strength in recent years. It has forced German carmakers and other industries to cut costs and restructure operations.
Les autres n'y échapperont pas !
Dieter Zetsche, chief executive of Daimler, said: “The currency situation is a permanent training course for us. We always have to keep going and improving, and that is keeping us fit.”
Lui s'efforce de "positiver" ! Exemple à suivre !
Several big European companies, including VW and steelmaker ThyssenKrupp, are building factories in the US to hedge currency exposure, aided by hundreds of millions of dollars from state governments.
Investir aux USA pour obtenir les subsides et "allèchements fiscaux" !
EADS, the aerospace group, will build a plant in the US if it wins the contract for the new air tanker for the US military.
Mr Guarguaglini said Finmeccanica is considering increasing its strong US presence.
C'est le bon sens !
Olaf Wortmann of the German engineering association, the VDMA, said German exporters – which vie with China for the status of the biggest – were fixated on a precipitous drop in demand.
“The currency will become a bigger problem when demand returns,” he said.
Oui, monnaies & taux de change constitueront un problème plus grand encore, dès le retour d'une demande soutenue dans les économies !
art_way- Whisky Charlie
- Message n°65
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Pour voler plus «vert», atterrir sans moteur?
AVION - Une compagnie aérienne va tester une nouvelle procédure pour économiser du carburant à l'atterrissage...
Finie la descente par paliers contrôlée par les pilotes. Scandinavian
Airlines System va tester une nouvelle procédure d'approche, assistée
par satellite. Objectif: réduire la consommation de carburant des
avions et les émissions de CO2.
La descente est jusqu'à présent une méthode très gourmande en fuel, qui
réclame des distances longues. L'approche par satellite consiste à
mettre les réacteurs au point mort et à laisser l'avion planer en
automatique, suivant une stratégie optimale fournie par satellite.
Le pilote reprend les manettes ensuite, juste avant la phase d'atterrissage.
Economiser 100 kg de carburants
«On gagne sur deux niveaux», a déclaré le porte-parole de SAS Norvège,
Thomas Midteide. «D'une part, on économise du carburant, d'autre part,
on réduit nos émissions de CO2».
Pour un biréacteur moderne, cette procédure permet, selon SAS,
d'économiser environ 100 kg de carburant, soit un peu plus de 300
kg-équivalent CO2 car une fois mélangé à l'air, le CO2 pèse 3,15 fois
plus lourd qu'avant sa combustion, explique la compagnie.
Si cette procédure est homologuée par les autorités de l'aviation
civile - et si le test réussit - elle pourra être étendue à de
nombreuses lignes opérées par la compagnie, qui la juge plus
particulièrement adaptée aux aéroports peu fréquentés et entourés par
un relief accidenté.
http://www.20minutes.fr/article/341531/Monde-Pour-voler-plus-vert-atterrir-sans-moteur.php
AVION - Une compagnie aérienne va tester une nouvelle procédure pour économiser du carburant à l'atterrissage...
Finie la descente par paliers contrôlée par les pilotes. Scandinavian
Airlines System va tester une nouvelle procédure d'approche, assistée
par satellite. Objectif: réduire la consommation de carburant des
avions et les émissions de CO2.
La descente est jusqu'à présent une méthode très gourmande en fuel, qui
réclame des distances longues. L'approche par satellite consiste à
mettre les réacteurs au point mort et à laisser l'avion planer en
automatique, suivant une stratégie optimale fournie par satellite.
Le pilote reprend les manettes ensuite, juste avant la phase d'atterrissage.
Economiser 100 kg de carburants
«On gagne sur deux niveaux», a déclaré le porte-parole de SAS Norvège,
Thomas Midteide. «D'une part, on économise du carburant, d'autre part,
on réduit nos émissions de CO2».
Pour un biréacteur moderne, cette procédure permet, selon SAS,
d'économiser environ 100 kg de carburant, soit un peu plus de 300
kg-équivalent CO2 car une fois mélangé à l'air, le CO2 pèse 3,15 fois
plus lourd qu'avant sa combustion, explique la compagnie.
Si cette procédure est homologuée par les autorités de l'aviation
civile - et si le test réussit - elle pourra être étendue à de
nombreuses lignes opérées par la compagnie, qui la juge plus
particulièrement adaptée aux aéroports peu fréquentés et entourés par
un relief accidenté.
http://www.20minutes.fr/article/341531/Monde-Pour-voler-plus-vert-atterrir-sans-moteur.php
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art_way
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°66
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
L'aéronautique des Etats-Unis peine à rajeunir ses effectifs
Le secteur aéronautique américain peine à recruter des employés à même de rajeunir ses effectifs, constate dans un rapport l'Institut aéronautique et astronomique américain (AIAA), qui évalue l'efficacité de différentes mesures visant à y remédier.
La suite :
http://lapresseaffaires.cyberpresse.ca/economie/etats-unis/200909/04/01-898942-e-u-laeronautique-peine-a-rajeunir-ses-effectifs.php
Vous qui êtes outre-atlantique, qu'en pensez-vous cher Vector ?
Amicalement
Le secteur aéronautique américain peine à recruter des employés à même de rajeunir ses effectifs, constate dans un rapport l'Institut aéronautique et astronomique américain (AIAA), qui évalue l'efficacité de différentes mesures visant à y remédier.
La suite :
http://lapresseaffaires.cyberpresse.ca/economie/etats-unis/200909/04/01-898942-e-u-laeronautique-peine-a-rajeunir-ses-effectifs.php
Vous qui êtes outre-atlantique, qu'en pensez-vous cher Vector ?
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Jullienaline
Vector- Whisky Quebec
- Message n°67
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour Julienaline,
Oui, on a exactement le même problème ici. Au Québec, il y a des collèges ou des programmes spécialisés qui forment les jeunes et Bombardier y contribue, mais maintenant qu'on n'a plus la chasse aux phoques, l'aérospatial représente la moitié de l'économie (pas vraiment) et il y a périodiquement des campagnes de recrutement. Pas mal de Français et d'Allemand viennent ici.
Oui, on a exactement le même problème ici. Au Québec, il y a des collèges ou des programmes spécialisés qui forment les jeunes et Bombardier y contribue, mais maintenant qu'on n'a plus la chasse aux phoques, l'aérospatial représente la moitié de l'économie (pas vraiment) et il y a périodiquement des campagnes de recrutement. Pas mal de Français et d'Allemand viennent ici.
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°68
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
Un nouveau mois de baisse au E-U.
Sept des neuf plus importantes compagnies américaines ont vu leurs trafics baisser en août. Il n'y a que Southwest et Jetblue pour resister.
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSN0417215920090904
Amicalement
Un nouveau mois de baisse au E-U.
Sept des neuf plus importantes compagnies américaines ont vu leurs trafics baisser en août. Il n'y a que Southwest et Jetblue pour resister.
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSN0417215920090904
Amicalement
Dernière édition par jullienaline le Mer 9 Sep 2009 - 11:52, édité 1 fois
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°69
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Des signes d'amélioration du trafic aérien mondial ?
La baisse du trafic aérien mondial s'atténue
Les compagnies aériennes et les grands constructeurs aéronautiques civils constatent de plus en plus de signes montrant que la crise du secteur, la pire de son histoire, pourrait toucher à sa fin, une évolution saluée par les marchés financiers mardi.
La suite :
http://www.lepoint.fr/actualites-economie/2009-09-08/la-baisse-du-trafic-aerien-mondial-s-attenue/916/0/375185
Amicalement
La baisse du trafic aérien mondial s'atténue
Les compagnies aériennes et les grands constructeurs aéronautiques civils constatent de plus en plus de signes montrant que la crise du secteur, la pire de son histoire, pourrait toucher à sa fin, une évolution saluée par les marchés financiers mardi.
La suite :
http://www.lepoint.fr/actualites-economie/2009-09-08/la-baisse-du-trafic-aerien-mondial-s-attenue/916/0/375185
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°70
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour à tous,
Boeing se montre optimiste pour le trafic fret.
Boeing prévoit une hausse du fret dès 2010
L'avionneur américain anticipe un retour à la croissance du fret dès 2010, mais pas pour l'ensemble du trafic aérien.
La suite :
http://www.latribune.fr/entreprises/industrie/aeronautique-defense/20090909trib000419831/boeing-prevoit-une-hausse-du-fret-des-2010.html
Amicalement
Boeing se montre optimiste pour le trafic fret.
Boeing prévoit une hausse du fret dès 2010
L'avionneur américain anticipe un retour à la croissance du fret dès 2010, mais pas pour l'ensemble du trafic aérien.
La suite :
http://www.latribune.fr/entreprises/industrie/aeronautique-defense/20090909trib000419831/boeing-prevoit-une-hausse-du-fret-des-2010.html
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°71
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
L'IATA n'est pas très optimiste pour l'année 2010. Elle prévoit que les compagnies aériennes devraient encore essuyer des pertes en 2010.
Plombé par la crise en 2009, le secteur aérien ne décollera pas en 2010
Amicalement
L'IATA n'est pas très optimiste pour l'année 2010. Elle prévoit que les compagnies aériennes devraient encore essuyer des pertes en 2010.
Plombé par la crise en 2009, le secteur aérien ne décollera pas en 2010
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jSBQxXous1y54TZoVTXB5WtPrpVA
PARIS — Plombées en 2009 par la crise économique qui a fait chuter le trafic, les compagnies aériennes devraient encore essuyer des pertes en 2010, a estimé mardi l'Association internationale du transport aérien (IATA).
"La tempête économique mondiale se calme, mais les compagnies aériennes n'ont pas encore trouvé un havre de paix. La crise continue", a prévenu Giovanni Bisignani, directeur général de IATA --qui représente 230 compagnies aériennes, soit 93% du trafic aérien international, à l'exclusion des compagnies "low-cost"--, lors d'une conférence de presse à Washington retransmise par téléphone.
"Ce n'est pas un choc à court terme. Pour survivre, les compagnies aériennes doivent tailler dans leurs coûts, gérer avec attention leurs capacités --c'est-à-dire cesser éventuellement de desservir certaines liaisons peu rentables ou moins souvent, ndlr--, avoir de l'argent immédiatement disponible", a-t-il estimé.
Selon IATA, elles devraient perdre l'année prochaine 3,8 milliards de dollars dans le monde, après une perte cette année de 11 milliards de dollars (encore plus lourdes que ce qui était prévu en juin: 9 milliards USD).
"La crise actuelle a un impact financier encore plus fort que les attentats terroristes aux Etats-Unis le 11 septembre 2001", a-t-il ajouté.
Les pertes combinées de 2008/2009 devraient atteindre 27,8 milliards de dollars, contre 24,3 milliards en 2001/2002, estime l'Association.
Trois facteurs principaux pèsent sur les comptes des transporteurs: le déclin du trafic, la baisse de recette unitaire et la hausse des prix du pétrole, pointe IATA.
Ainsi, en 2009, le trafic de passagers devrait décliner de 4%, celui du fret de 14%. La recette unitaire --l'argent récolté par passager ou marchandise transporté-- devrait chuter de 15% pour le fret et de 12% pour les passagers.
La baisse de demande de billets en classes affaires a particulièrement pesé sur les transporteurs, les businessmen voyageant de plus en plus en classe économique, victimes du resserrement des budgets de leurs entreprises.
Porté par les attentes d'une reprise économique, le pétrole s'est récemment renchéri: 61 dollars le baril, contre 56 dollars estimé en juin dernier.
Récemment, "l'optimisme dans l'économie mondiale a conduit les volumes de passagers et de fret à progresser, mais c'est le seul point positif", note IATA. Elle table sur une reprise du trafic en 2010 de +3,2% pour les passagers, +5% pour le fret.
En revanche, la recette unitaire devrait peu se redresser et le prix du pétrole rester élevé --72 dollars--, l'an prochain.
Alors que la première compagnie aérienne japonaise, Japan Airlines (JAL), malmenée par la crise et en quête d'argent, voit affluer les offres de partenariat de compagnies aériennes étrangères, --les américaines, Delta Air Lines et American Airlines, notamment--, M. Bisignani s'est lancé dans un plaidoyer pour la consolidation du secteur.
"C'est un devoir. Il n'y a pas d'industrie aussi fragmentée que la nôtre", a-t-il dit. Héritier du passé --où chaque pays possédait une compagnie porte-drapeaux--, le secteur aérien est encore très fragmenté, si on le compare par exemple à l'industrie automobile, a pointé M. Bisignani.
Il s'est félicité du mouvement de concentration qui a commencé ces cinq dernières années en Europe, avec la fusion d'Air France et de la néerlandaise KLM, ainsi que celle enclenchée aux USA avec l'union de Northwest et Delta.
"Mais maintenant, il faut une consolidation entre zones régionales", a-t-il souhaité.
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°72
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
Le Forum du Développement des Lignes du Monde s'est tenu du 13 au 15 à Beijing.
Apparemment l'occasion de nouer des contacts stratégiques pour venir sur le marché chinois.
Trois articles chinois :
http://fr.cctv.com/program/journal/20090915/101675.shtml
http://fr.cctv.com/program/journal/20090916/101522.shtml
http://french.china.org.cn/business/txt/2009-07/13/content_18122933.htm
Il est organisé par cette organisation :
http://www.routesonline.com/
Quelqu'un peut-il nous donner des détails ?
Amicalement
Le Forum du Développement des Lignes du Monde s'est tenu du 13 au 15 à Beijing.
Apparemment l'occasion de nouer des contacts stratégiques pour venir sur le marché chinois.
Trois articles chinois :
http://fr.cctv.com/program/journal/20090915/101675.shtml
http://fr.cctv.com/program/journal/20090916/101522.shtml
http://french.china.org.cn/business/txt/2009-07/13/content_18122933.htm
Il est organisé par cette organisation :
http://www.routesonline.com/
Quelqu'un peut-il nous donner des détails ?
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°73
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
Boeing: l'aviation civile chinoise triplera dans les 20 ans à venir
Amicalement
Boeing: l'aviation civile chinoise triplera dans les 20 ans à venir
http://french.cri.cn/781/2009/09/19/401s201213.htmLe fabriquant d'avions américain Boeing a publié récemment un rapport sur le marché chinois de l'aviation civile, estimant que d'ici à 20 ans, la Chine aura besoin de 3770 avions d'une valeur de 400 milliard de dollars. Durant cette période, la Chine restera le plus grand marché pour les nouveaux appareils à part les Etats-Unis.
Le rapport prévoit que la flotte chinoise va croître jusqu'à plus de quatre mille six cents avions -- le triple de sa taille actuelle --, en raison du développement rapide du transport aérien, tant pour les passagers que pour les marchandises.
Selon M.Randy Tinseth, vice-président au marketing de Boeing, la Chine est à l'heure actuelle le marché le plus dynamique pour l'aviation civile dans le monde. La forte croissance du tourisme intérieure durant la première moitié de l'année contribuera, à n'en pas douter, à la reprise du secteur aéronautique mondial.
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°74
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonjour à tous,
Après les prévisons de Boeing pour le marché chinois, voici ceux d'Airbus :
La suite :
http://www.chine-informations.com/actualite/le-marche-de-aviation-chinois-devrait-afficher-une-croissance_14678.html
Elles sont extraites du Global Market Forecast 2009-2028, dont voici le tableau et le graphique correspondant :
On peut remarquer que 7,9 % par an s'adresse au trafic intérieur et que 7,9 % par an pendant 20 ans représente une multiplication par environ 4,6 (+ 360 %) du trafic.
Amicalement
Après les prévisons de Boeing pour le marché chinois, voici ceux d'Airbus :
Le marché de l'aviation chinois devrait afficher une croissance 7,9% d'ici 20 ans.
Airbus, plus grand constructeur d'avion commercial au monde, a annoncé une croissance du marché de l'aviation en Chine de 7,9% pour les 20 prochaines années, ce qui ferait de la Chine le 2e marché à la croissance la plus rapide, le premier étant l'Inde avec une prévision de croissance de 10%.
...
La suite :
http://www.chine-informations.com/actualite/le-marche-de-aviation-chinois-devrait-afficher-une-croissance_14678.html
Elles sont extraites du Global Market Forecast 2009-2028, dont voici le tableau et le graphique correspondant :
On peut remarquer que 7,9 % par an s'adresse au trafic intérieur et que 7,9 % par an pendant 20 ans représente une multiplication par environ 4,6 (+ 360 %) du trafic.
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°75
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
La fin de la première classe ?
Amicalement
La fin de la première classe ?
http://argent.canoe.ca/lca/affaires/international/archives/2009/09/20090922-113631.htmlAviation : fini la première classe?
Avant que la récession frappe, les compagnies aériennes faisaient des pieds et des mains pour offrir une multitude de services à leurs passagers les plus fortunés.
En première classe et en classe affaires, on servait aux passagers de la fine cuisine et du vin. Les sièges se transformaient en lit et des vêtements de nuit griffés étaient distribués.
Le contexte économique a obligé les compagnies aériennes à revoir leur approche, rapporte le New York Times. United et Qantas par exemple étudient la possibilité de miser sur un concept appelé « économie plus » (premium economy), qui offre plus d’espace pour les jambes, un plus grand confort que la classe économique traditionnelle et un prix plus alléchant que la première classe.
Même si moins de gens choisissent de voyager en première classe, les revenus qu’ils génèrent sont passablement importants pour les transporteurs dont les ventes et les profits sont en chute.
«En mettant sur pied leurs premières classes, les compagnies aériennes se sont construit un château dans le ciel qui devient insupportable. À moins que le monde des affaires continue d’accroître ses besoins pour de tels services, le château s’écroulera un jour ou l’autre», a indiqué Peter Morris, économiste chez Ascend Worldwide, une entreprise de consultation dans l’industrie aérienne.
«Les entreprises ont réduit leurs dépenses de voyages. Il y a beaucoup moins de gens qui sont prêts à payer jusqu’à huit fois le prix d’un billet régulier pour avoir plus d’espace et un verre de champagne!», a-t-il ajouté.
Dans ses dernières prévisions mondiales publiées la semaine dernière, l’IATA a dit prévoir que les transporteurs perdraient 11 G$ cette année. C’est 2 G$ de plus que les prévisions du moins de juin. Cette éventuelle perte s’explique en partie par la chute de 20% du nombre de passagers en première classe et en classe affaires.
«Les dirigeants des compagnies aériennes me disent que l’ère du billet à 10 000$ en classe affaires est révolu. Dans certains cas, ils se demandent même s’ils doivent garder leur première classe», a indiqué l’analyste de Forrester Research, Henry H. Harteveldt.
Pour l’économiste de l’IATA, Brian Pearce, la compétitivité dans l’industrie pourrait empêcher les transporteurs de modifier leurs services. «S’ils offrent un produit moins intéressant qu’un compétiteur, ils perdront des clients», croit-il.
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°76
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
Le trafic mondial toujours en baisse en août.
http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/180553.asp
Le communiqué de presse de l'IATA
http://www.iata.org/pressroom/pr/2009-09-29-01.htm
Amicalement
Le trafic mondial toujours en baisse en août.
International passenger, freight demand down in August
International passenger airline traffic was down 1.1 percent in August from a year earlier, while freight demand fell 9.6 percent from August 2008, the International Air Transport Association said Tuesday.
"Demand continues to improve, but profitability remains ever distant," Giovanni Bisignani, the association's director general and chief executive, said in a news release. "Fares have stabilized, but at profitless levels. Meanwhile cost pressures are mounting from reduced aircraft utilization and rising oil prices. The industry is not out of the woods yet."
August's declines were lower than July's 2.9 percent year-to-year drop in passenger demand and 11.3 percent drop in freight. Seasonally adjusted passenger demand has improved by 6 percent from a low point in March, but remained 5 percent below its level in May 2008, when demand started falling.
August fares were down 22 percent for premium seats and 18 percent in economy from August 2008. Passenger load factors rose 1.2 percentage points from a year earlier, to 80.9 percent in August, as airlines have reduced daily aircraft utilization in recent months.
http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/180553.asp
Le communiqué de presse de l'IATA
http://www.iata.org/pressroom/pr/2009-09-29-01.htm
Amicalement
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Jullienaline
jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°77
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
Le CEO d'Air Arabia, Adel Ali, est optimiste pour la croissance des compagnies low cost régionales.
L'original en anglais : http://www.me-newswire.com/news/960
Le site du congrès : http://www.lowcostairlinesworld.com/
Wikipedia sur Air Arabia : http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Arabia
Amicalement
Le CEO d'Air Arabia, Adel Ali, est optimiste pour la croissance des compagnies low cost régionales.
http://www.euroinvestor.fr/news/story.aspx?id=10656917&bw=20091006005659Le PDG du groupe d’Air Arabia met en évidence les opportunités de croissance pour les transporteurs à bas prix au cours du Congrès World LCC
Le PDG du groupe d’Air Arabia, le premier et le plus grand transporteur à bas prix (LCC – Low Cost Carrier) au Moyen Orient et en Afrique du Nord, a mis en évidence les opportunités de croissance mondiale importantes pour les transporteurs à bas prix régionaux, et ce au cours du Congrès mondial des transporteurs à bas prix (World Low-Cost Airline Congress -WLCA), à Barcelone en Espagne.
S’exprimant le 30 septembre, 2009, le dernier jour du sixième Congrès mondial des transporteurs à bas prix, Adel Ali s’est adressé à un public de plus de 100 cadres supérieurs de transporteurs à bas prix et traditionnels du monde entier en déclarant que l’expansion géographique continue des transporteurs à bas prix basés au Moyen Orient et en Afrique du Nord a annoncé l’arrivée de ce secteur vital à maturité.
« Alors que les transporteurs à bas prix comme Air Arabia continuent à développer organiquement leurs flottes et leurs empreintes géographiques – en tendant la main vers tout le Moyen Orient et toute l’Asie, l’Afrique et l’Europe – il est clair que nous sommes désormais en concurrence sur une plateforme mondiale », a affirmé Ali, soulignant que de tels « champions régionaux » sont maintenant de plus en plus reconnus comme des marques mondiales.
« Malgré les conditions extrêmement difficiles auxquelles fait face le secteur de l’aviation au monde entier, les transporteurs à bas prix au Moyen Orient et en Afrique du Nord, avec leur accent ravivé sur la viabilité commerciale, sont en train de saisir l’occasion de développer leur part du marché mondial », a déclaré Ali. « De manière significative, cela se passe à une époque de concurrence régionale accrue – et de déréglementation rapide de notre ciel. Au cours des dernières années, et en particulier depuis qu’Air Arabia est devenue pionnière du modèle à bas prix régional en 2003, nous avons également vu une gouvernementalisation rapide du secteur de l’aviation au Moyen Orient et en Afrique du Nord. »
Suite à son offre publique initiale en 2007, Air Arabia est devenue la première compagnie aérienne au monde Arabe à entrer en bourse, tout en mettant l'accent sur l'autofinancement de ses plans de croissance et l'expansion de sa flotte. Avec deux centres opérationnels aux Emirats Arabes Unis et au Maroc et un troisième en cours, et avec près de 60 destinations mondiales et un carnet de commandes de 44 nouveaux avions, l'expansion organique d’Air Arabia se trouve être maintenant bien le point de référence des autres transporteurs régionaux, y compris ceux à bas prix et ceux traditionnels.
Tout en s’exprimant à deux tables rondes – « Les transporteurs à bas prix au Moyen Orient : les opportunités et les dangers au sein du marché de l’aviation à plus forte croissance » et « les stratégies de la gestion du capital, de la couverture et du financement et les perspectives des investisseurs » - Le PDG du groupe d’Air Arabia s’est adressé à un public mondial en annonçant que les fondements économiques et démographiques de la région ont positionné le secteur à bas prix pour poursuivre son expansion dans les années à venir.
L'original en anglais : http://www.me-newswire.com/news/960
Le site du congrès : http://www.lowcostairlinesworld.com/
Wikipedia sur Air Arabia : http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Arabia
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jullienaline- Whisky Charlie
- Message n°78
Re: Que nous réserve cette nouvelle année ?
Bonsoir à tous,
C'est aussi le cas des compagnies asiatiques mais plutôt à moyen terme.
Amicalement
C'est aussi le cas des compagnies asiatiques mais plutôt à moyen terme.
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSHKG29481020091006?sp=trueAsian airlines see tentative signs of recovery
* Singapore Air says yields improving, but still negative
* Air New Zealand says passenger yields will recover end 2010
* Both airlines see no need for further capacity cuts
* Load factors strong as a result of better demand
* SIA shares edge up, Air NZ outperform, up 4.1 pct (Recasts, adds quotes from Air NZ CEO; analyst quotes; details)
By Sui-Lee Wee and Joanne Chiu
HONG KONG, Oct 6 (Reuters) - Singapore Airlines (SIAL.SI) and Air New Zealand (AIR.NZ) said they were seeing some signs of improving demand but cautioned a sustained recovery in the battered air travel market was still far from certain.
Carriers have been hit hard as the weak global economy has caused consumers and businesses to curtail spending on travel. Demand has also been hurt by this year's outbreak of the H1N1 virus.
However, Singapore Air, the world's biggest airline by market value, has seen its load factors and yields, two key measures of demand and profitability, improve in recent months, its CEO said on Tuesday.
"The trends are moving in the right direction. We hope it will hold, but it's hard to tell," Chew Choon Seng told reporters on the sidelines of an aviation conference in Hong Kong.
"Unemployment in the United States is still 10 percent, which is very high," he said.
Singapore Air's yields would remain negative through to the end of the year as the sector struggles in the economic downturn, even though they have improved in the quarter ended September, Chew said.
Yields represent the average revenue from each seat sold and help determine whether routes are profitable, while load factors measure how many available seats are occupied.
Both executives from Singapore Air and Air NZ said their load factors have improved, reflecting the global trend of a slowing decline in air traffic. [ID:nL8267258].
But Air New Zealand said passenger yields will only recover by the end of 2010.
"We're starting to see a recovery in passenger demand, but it's very early days yet," CEO Rob Fyfe told Reuters. "We've seen an improvement over the last two to three months."
"What we're not seeing is an improvement in yields and ticket prices," he said. "I'm not convinced this recovery in demand can be sustained."
The cautious comments from both executives mirror the outlook issued by the International Air Transport Association, which said the airline industry remains well away from a return to profit, even though air traffic demand is recovering. [ID:nLT509941].
In September, IATA raised its forecast for total airline losses in 2009 by $2 billion to a record $11 billion. [ID:nN151702].
RECOVERY NEXT YEAR
Analysts agreed that the outlook for the sector in the short term was grim but should improve next year.
"In terms of yields, they will remain low," said Jay Ryu, head of regional transport for Mirae Asset Securities. "But in the second half of 2010 we will start seeing positive improvement in yields."
"In late 2010, the recovery will be pretty strong," he said, adding that the recovery would be propped up by demand from developed countries.
The load factor of Singapore Airlines, 55 percent owned by state investor Temasek Holdings, rose to 80 percent in September, he said. This surpassed 68.2 percent recorded in August and 69.7 percent in July.
Singapore Air and Air NZ will not cut more capacity in the near term, both executives said.
The airline industry has made deep capacity cuts to compensate for rising oil prices and weak demand and many have cancelled or defered plane orders.
Singapore's flag carrier said in February it would reduce overall capacity by 11 percent and ground 17 aircraft in the financial year ending March 2010.
On Monday, Cathay Pacific (0293.HK) CEO Tony Tyler said the airline last week posted its best weekly passenger load factor for 2009, but remained uncertain whether the improvement represented a structural improvement or merely reflected seasonal factors. [ID:nSEO107656].
Singapore Airlines shares ended up 0.8 percent, while Air NZ shares outpeformed, gaining 4.1 percent. Cathay shares were up 6.1 percent in Hong Kong. (Additional reporting by Nerilyn Tenorio; Editing by Lincoln Feast)
Amicalement
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Jullienaline